تحقق اهداف اسلام ناب در حکومت مهدوی

از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون برخی افراد که تحت تاثیر مفاهیم و مکاتب عصری هستند، انقلاب اسلامی ایران و اهداف و آرمان‌هایش همچون عدالت، آزادی و... را ذیل گفتمان غرب و شرق دسته‌بندی می‌کردند. هر کس دم از عدالت و حمایت از مستضعفان می‌زد را مارکسیست می‌خواندند و هرکس بر اهمیت آزادی و جمهوریت تاکید داشت را لیبرال می‌گفتند اما اسلام‌شناسان بزرگی چون شهید مطهری، شهید بهشتی و... و حتی امامین انقلاب پیوسته برای شکستن این توهم که ارزش‌های اسلامی و قرآنی وام گرفته از غرب و شرق است، تلاش کردند. اساسا اهداف قیام حضرت مهدی موعود(عج) همان اهدافی است که انقلاب اسلامی دنبال می‌کند و همان‌گونه که در قانون اساسی اشاره شده است نظام جمهوری اسلامی به دنبال زمینه‌سازی برای ظهور حضرت بقیه‌الله و تشکیل حکومت جهانی آن حضرت است. در زمینه عدالت اجتماعی «برجسته‌ترین شعار مهدویت عبارت است از عدالت. مثلا در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می‌کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهرش، نخستین جمله‌ای که ذکر می‌کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامه الأمت و العوج، این المرتجی لأزاله الجور و العدوان»؛ یعنی دل بشریت می‌تپد تا آن نجات‌بخش بیاید و ستم را ریشه‌کن کند... یا در زیارت آل‌یاسین وقتی خصوصیات آن بزرگوار را ذکر می‌کنید، یکی از برجسته‌ترین آنها این است: «الّذی یملأ الارض عدلاً و قسطاً کما ملئت جوراً و ظلماً». انتظار این است که او همه عالم - نه یک نقطه - را سرشار از عدالت کند و قسط را در همه جا مستقر کند. در روایاتی هم که درباره آن بزرگوار هست، همین معنا وجود دارد، بنابراین انتظار منتظران مهدی موعود، در درجه اول، انتظار استقرار عدالت است (30/7/81)». 

در زمینه جمهوریت و مردم‌سالاری باید گفت «حکومت آینده حضرت مهدی موعود، یک حکومت مردمى به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متکی به ایمان‌ها و اراده‌ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پر از عدل و داد نمی‌کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می‌بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل می‌دهد (30/7/81)».

تحقق اهداف اسلام ناب در حکومت مهدوی

در حکومت امام زمان امنیت به طور کامل برقرار است و صلح جهانی به شکل واقعی محقق می‌شود: «دورانی که در آن ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد. دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعال‌تر و خلاق‌تر و آفریننده‌تر است؛ دورانی که ملت‌ها با یکدیگر نمی‌جنگند؛ دست‌های جنگ‌افروز عالم – همان‌هایی که جنگ‌های منطقه‌ای و جهانی را در گذشته به راه انداختند و می‌اندازند - دیگر نمی‌توانند جنگی به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیت کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد (30/11/70)»

اهداف حکومت امام زمان که در کلمات رهبر حکیم انقلاب تجلی دارد نشان می‌دهد این آرمان‌ها و ارزش‌ها نه‌تنها عاریه‌ای نیست بلکه متن دین و قرآن است.

مجتبی نورعلی