دیدار بلینکن با فعالان حقوق بشر و حقوق زنان در ایران

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا روز جمعه با فعالان و متفکران متمرکز بر ایران برای بحث درباره حقوق بشر ، به ویژه حقوق زنان و به‌علاوه آنچه سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات توسط دولت ایران و اختلال در دسترسی به اینترنت در ایران عنوان شد، دیدار کرد.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، در این نشست وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه، عذرا ضیا دستیار وزیر امورخارجه در امور دموکراسی و حقوق بشر و همچنین راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و یائر لِمپارت سرپرست معاونت وزارت امورخارجه در امور شرق نزدیک حضور داشتند.

بلینکن از جامعه مدنی حاضر در این نشست خواست تا دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را برای اقدامات بیشتر ایالات متحده به منظور آنچه حمایت از حقوق بشر در ایران و به‌ویژه حقوق زنان عنوان کرد، ارائه دهند.

وی در ادامه به اقدامات مداخله‌جویانه اخیر دولت آمریکا برای اعمال تحریم علیه ایران اشاره کرد و گفت که آنها با صدور مجوزهایی در حوزه فن‌آوری تلاش کرده‌اند تا دسترسی آزاد ایرانی‌ها به امکان ارتباط با یکدیگر و جهان را تسهیل کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه تلاش‌های آمریکا برای مداخله در امور داخلی ایران، وندی شرمن معاون وزیر امورخارجه این کشور نیز روز پنج‌شنبه به منظور حذف فیلترینگ از اینترنت در ایران با شرکت‌های فن‌آوری آمریکایی دیدار کرد.

وندی شرمن در این جلسه با اشاره به مجوز عمومی D-۲ تاکید کرد که صدور این مجوز با هدف تسهیل دسترسی ایمن مردم ایران به پلتفرم‌ها و خدمات آنلاین انجام گرفته است و فرصتی را برای شرکت‌های فعال در حوزه فن‌آوری ایجاد می‌کند تا ابزارهای ارتباطی را در اختیار مردم ایران قرار دهند.

دیدار بلینکن با فعالان حقوق بشر و حقوق زنان در ایران

درحالی‌که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران دشواری‌های زیادی را به مردم کشورمان تحمیل کرده و معیشت مردم را هدف قرار داده است، وزارت خزانه‌داری آمریکا در پی بروز ناآرامی‌های اخیر در ایران مجوزی را موسوم به «مجوز عمومی D-۲» صادر کرد که به شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد فن‌آوری خود در حوزه اینترنت و ارتباطات جمعی را بدون اینکه هدف تحریم قرار گیرند به مردم ایران ارائه دهند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مداخله سایر کشورها در امور داخلی کشورمان اخیرا در مطلبی در صفحه اینستاگرام خود با بیان این‌که «اعتراض» و «اغتشاش» هم ماهیت متفاوتی دارند و هم نتایجی متفاوت گفت : در دگرگونی اوضاع و فراز و فرود زمانه، دولت و ملت ایران دوستان و دشمنان خود را بهتر می‌شناسند.

وی همچنین با اشاره به موضع گیری مقامات بعضی از کشورهای غربی در مورد تحولات این روزهای ایران و برخی از دخالت‌های آن‌ها در امور داخلی کشورمان نوشت: رفتار مداخله‌آمیز و حمایت آشکار برخی دولت‌های غربی از اغتشاشات اخیر در ایران و تداوم رفتارهای تحریک‌آمیز آنان اثبات کرد که آنها هر زمان فرصتی ببینند در اقدام مستقیم و غیرمستقیم علیه ثبات، امنیت و استقرار نظام و کشورمان تردید نخواهند کرد.

کنعانی خاطر نشان کرد: دشمنان فقط با جمهوری اسلامی مخالف نیستند، آنها با ایران مخالفند.

همچنین حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با مسئول سایت خارجی اتحادیه اروپا درخصوص تحولات جاری کشور از سیاست دوگانه غرب و آمریکا درقبال رفتار خشونت‌آمیز پلیس و دولت‌های غربی با مردم انتقاد کرد و گفت: در خصوص مرگ مرحوم مهسا امینی گزارش دقیق و علمی پزشکی قانونی از سوی تعداد قابل توجهی از پزشکان فوق تخصص و افراد خبره ارائه شده است. همچنین اقدامات قضایی نیز در جریان است، البته این موضوع برای برخی مقامات غربی فقط یک بهانه است.

وی ادامه داد: پرسش این است که غرب در خصوص صدها پرونده قتل عمد زنان و کودکان در کانادا و آمریکا به‌ویژه به دست پلیس چه کرده است؟! نمی شود در غرب خشن‌ترین مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد، اما همان کار  در چارچوب قانونی در ایران سرکوب قلمداد شود!

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مطالبات مسالمت آمیز موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است.

امیرعبدللهیان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.