هیل: احیای برجام ناقوس مرگ پیمان ابراهیم را به صدا در می آورد

اریک مَندِل بنیانگذار آمریکایی موسسه "شبکه اطلاعات سیاسی خاورمیانه" با انتشار مقاله ای در تارنمای هیل به طرح این پرسش پرداخت که بازگشت به برجام برای دولت بایدن مهم تر است یا تقویت معاهده های ابراهیم میان اسرائیل و همسایگان عربش؟

در این تحلیل آمده است: شکی نیست که بایدن به برجام اولویت داده اما آیا این بدان معناست که در صورت توافق ایران و آمریکا پس از انتخابات میاندوره ای کنگره، ناقوس مرگ برای معاهده های دو ساله ابراهیم به صدا در می آید؟

به ادعای نویسنده این مطلب، دولت بایدن با وجود اعتراض های اخیر در ایران به رهبری آن کشور پیام داده که تمایل دارد تا به برجام بازگردد. موفقیت سیاست خارجی بایدن در بازگشت به برجام به شدت دوام معاهده های ابراهیم را تحت تاثیر قرار می دهد.

به نوشته مندل، نطفه این معاهده ها در سال ۲۰۲۰ بسته شده و هدف اصلی آن مقابله با "توسعه طلبی ایران" بود. نویسنده مدعی شد که بازگشت آمریکا به برجام بدون در نظر گرفتن رفتار ایران یا نقض برجام از سال ۲۰۱۵ به تضعیف اعتماد امضاگنندگان معاهده ابراهیم به آمریکا و دوام آن می انجامد.

این مطلب می افزاید: موفقیت و شکست برجام و پیمان ابراهیم به یکدیگر مرتبط است. تقویت یکی به منزله افول دیگری است. دولت بایدن تلاش کرده تا هر دو توافق را حفظ کند. در مارس ۲۰۲۲ آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به سرزمین های اشغالی در اجلاسی به همراه وزیران امور خارجه ۶ کشور عربی شرکت کرد تا حمایت واشنگتن از معاهده های اسرائیل و اعراب را نشان دهد.

با این حال دولت بایدن تصمیم گرفته تا سرمایه دیپلماتیک خود را صرف جذب دیگر کشورهای عربی به این معاهده نکند.

هیل: احیای برجام ناقوس مرگ پیمان ابراهیم را به صدا در می آورد

به ادعای مندل، نگرانی مشترک از تهدید ایران و قدرت روز افزون آن، سنگ بنای پیمان ابراهیم بود. با این حال با خروج آمریکا از منطقه و صدها میلیارد دلار منفعت احتمالی ایران از احیای برجام، منطق باقی ماندن در این معاهده رنگ می بازد.

به اعتقاد این نویسنده، کشورهای منطقه رویکرد انتظار را در پیش گرفته اند تا ببینند برجام احیا می شود یا خیر. اگر چنین شود، معاهده های ابراهیم پایان خواهد یافت. کشورهای جدید به آن نمی پیوندند و کشورهای عضو نیز برای آنکه ایران را با خود دشمن نسازند، قید عادی سازی روابط با اسرائیل را خواهند زد.