پهپادها در جنگ‌های آینده عاملی تعیین کننده هستند

تحلیلگر آمریکایی و مجری «سی‌ان‌ان» و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌پست» ضمن ارائه تحلیلی درباره حملات پهپادی در جنگ روسیه و اوکراین ، از نقش پهپاد در جنگ‌های آینده صحبت کرد.

این تحلیلگر آمریکایی در برنامه تلویزیونی شامگاه دوشنبه (دیشب) ضمن ارائه توضیحاتی درباره حملات پهپادی در جنگ روسیه و اوکراین، بر نقش مهم پهپاد در جنگ‌های آینده تاکید کرده است.

فرید زکریا در برنامه «جی‌پی‌اس» شبکه «سی‌ان‌ان» البته بارها ضمن تکرار اتهام زنی مقام‌های آمریکایی و غربی علیه روسیه درباره جنگ در اوکراین، علیه ایران موضعگیری کرد.

این تحلیلگر ارشد آمریکایی ادعای اوکراین و متحدان غربی این کشور درباره ارائه پهپادهای انتحاری ایران به روسیه را تکرار کرد. این ادعا در شرایطی مطرح شده که مقام‌های ارشد ایران از قبیل سخنگوی وزارت خارجه و دیگر مسئولان بارها گفته‌اند که ایران هیچ پهپادی به روسیه نداده و همواره در تلاش برای پایان دادن به این جنگ است.

تنها مقام‌های ایران نبوده‌اند که ادعای کمک پهپادی به روسیه را رد کرده‌اند. مقام‌های ارشد روسیه شامل سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده‌لند که روسیه در حال استفاده از پهپادهای خودش در حملات به اوکراین است.

مجری شبکه سی‌ان‌ان همچنین در بخشی از سخنانش به دفاع از حملات پهپادی آمریکا در مناطق مختلف جهان به بهانه «جنگ علیه تروریسم» پرداخته و همچنین ادعا می‌کند که «هیچ» کشوری توانمندی آمریکا در زمینه استفاده از پهپاد را ندارد.

فرید زکریا همچنین در شبکه سی‌ان‌ان به مخاطبان این شبکه تلویزیونی وابسته به دموکرات‌ها در آمریکا، از نقش ادعایی پهپادها ایران و پهپادهای «بیرقدار» ترکیه‌ در درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین سخن گفته و به تحلیل نقش پهپاد در جنگ‌های آینده نیز پرداخته است.

اظهارات این تحلیلگر و چهره شناخته شده رسانه‌ای در آمریکا به شرح ذیل مطرح شده است:

«تهاجم روسیه به اوکراین، بازگشت به دوره‌های تاریکی است که در آن قدرت‌های بزرگ به طور مداوم تلاش می‌کردند کشورهای همسایه کوچک‌تر خود را فتح کنند اما این جنگ دارد در سال ۲۰۲۲ اتفاق می افتد که در آن فناوری‌های جدید در حال باز ترسیم صنعت جنگ افزاری است. از مهم ترین این فناوری‌های جدید، پهپادها هستند. پوشش خبری بسیار زیاد و نفس‌گیری درباره حملات پهپادی صورت گرفته است بنابراین اجازه بدهید برای شما توضیح بدهم که پهپادها چه کاری می‌توانند بکنند و چه کاری نمی‌توانند بکنند.

پهپادها در جنگ‌های آینده عاملی تعیین کننده هستند

در چند هفته اول جنگ، اوکراینی‌ها با پهپادهای بیرقدار ترکیه‌ برای ضربه زدن به تهاجمات روسیه استفاده کردند، ویدئوهایی از حملات کوبنده این پهپادها با مواد منفجره هدایت شونده لیزری به کاروان‌های نظامی روسیه دست به دست می‌شد و اوکراینی‌ها هم در قدردانی (از پهپادهای ترکیه‌ای) اسم حیوانات و نوزادان خودشان را بیرقدار می‌گذاشتند و یک آهنگ درباره بیرقدار هم بسیار دست به دست و پرپیننده (وایرال) شد.

 در روزهای اخیر روس‌ها هم با استفاده از نوع متفاوتی از پهپادها خبرساز شدند: پهپادهای (انتحاری) کامی کازه ساخت ایران. این پهپادها ادوات دارای قدرت آتش نیستند بلکه خودشان سلاح هستند و برای زدن اهداف در کی‌یف و دیگر شهرها فرستاده شدند. اوکراین هم از پهپادهای کامی کازه علیه روسیه استفاده کرده است اما تمرکز روی اینکه آیا پهپاد تهاجمی است یا خودشان به عنوان سلاح هستند، مساله اصلی را نادیده می‌گیرد.

 پهپادها بیشتر از اینکه خودشان در این جنگ به عنوان سلاح باشند، پهپادها باعث تقویت دیگر قدرت‌ها شده‌اند آنها (پهپادها) قهرمان نیستند اما همراهان قابل اعتمادی هستند. آنها به طور عمومی فاقد قدرت آتشی هستند که اهداف بزرگ را از بین ببرند. کارشناسان معتقد هستند که بخش بزرگی از آسیب وارده به زیرساخت‌های اوکراین در جریان حملات کامی‌کازه‌ها در اصل از ناحیه موشک‌های کروز نشات گرفته است. پهپادها به این روند کمک و سامانه‌های پدافندی اوکراین را به خود مشغول کردند در حالی که بخش اعظم آنها (پهپادها) ساقط شدند اما موشک‌ها توانستند نفوذ کنند.

این پهپادها همچنین اهداف روحی-روانی را هم تامین می‌کنند. روسیه نشان داده که می‌تواند شهرهای اوکراینی را بسیار دورتر از خطوط مقدم جنگ هدف قرار دهد و ظاهرا، اوکراین هم از پهپادها برای هدف قرار دادن اهدافی در عمق کریمه استفاده کرد. صدای زوزه کشیدن بلند آنها این پیام را منتقل می‌کند که هیچ کس و هیچ جایی امن نیست.

ادی سینگر از (وبگاه) "آمریکای نوین" استدلال می‌کند که پهپادها شبیه به حملات با بمب پرنده "فا-۱" به لندن در سال ۱۹۴۴ هستند که وحشت بسیار مردم بریتانیا را سبب شده بود.

در صحنه نبرد امکان استفاده از پهپادهای پیشرفته تر برای حملات دقیق وجود دارد. ایالات متحده در جنگ علیه تروریسم، از حملات هدفمند پهپادی بسیار استفاده کرده است، فناوری آن اینقدر خوب شده که وقتی ایالات متحده ایمن الظواهری رهبر القاعده را در یک محله پر جمعیت کابل کشت، این باور وجود دارد که یک (بمب هوشمند) چرخنده را فرستاد که وی را تکه تکه کند بدون اینکه باعث ایجاد انفجار شود که می‌توانست باعث آسیب رساندن به دیگران شود. هیچ کس (کشور) دیگری توانمندی ایالات متحده را ندارد اما حتی اوکراین هم قادر بوده از پهپاد برای فرستادن بمب روی در باز یک تانک استفاده کند.

به گفته پیتر لی از دانشگاه پورتسمن، مهم ترین استفاده از پهپادها در اوکراین استفاده از آنها برای انجام حملات نیست بلکه انجام شناسایی و نظارت برای ادوات جنگی سنگین به منظور از بین بردن اهداف با ارزش بوده است. پهپادها، چشمانی در آسمان هستند که به سربازان می‌گویند تسلیحات بزرگ را به چه سمتی هدف بگیرند. برای ذکر یک مثال، وقتی اوکراینی‌ها توانستند ناوجنگی "مسکووا" را غرق کنند، پهپادها به آنها برای شناسایی کردن مکان دقیق هدف کمک کردند و موشک‌های کروز ضربه آخر را (به این ناو جنگی) وارد کردند.

اما به خاطر داشته باشید که فناوری پهپادی هنوز در مرحله نوزادی خودش است و بسیاری از حملات پهپادی در اوکراین، حملاتی اشتباه بودند، به سادگی ساقط شدند یا اینکه با استفاده از مداخله سیستمهای الکترومغناطیسی می‌شود سامانه‌های آنها را مختل کرد.

 (ادی) سینگر معتقد است که تا زمانی که دو کشور صدها هزار پهپاد را که مجهز به هوش مصنوعی هستند، روانه (جبهه جنگ) نکنند ما پتانسیل واقعی پهپادها را نخواهیم دید؛ که به عنوان بخشی از یک ناوگان هماهنگ بزرگ عمل کنند؛ نیرویی که واقعا یک ناوگان ترسناک خواهد بود.

در نتیجه اگرچه (جایگاه و قدرت) پهپادها امروزه کمتر از سر و صدایی که درباره آنها می‌شود، است و اغلب نقش حمایتی ایفا می‌کنند (اما) با گذشت زمان آنها می‌توانند به عاملی تعیین کننده در جنگ‌های آینده تبدیل شوند».