نقص قانون برای اخذ خسارت‌ از اغتشاشاگران نداریم

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث اخیر کشور و تحمیل هزینه به اموال عمومی و اشخاص توسط عناصر آشوبگر اظهار کرد: ما در قانون برای محاکمه و مجازات اغتشاش‌گران و آشوبگران حوادث اخیر خلأ قانونی نداریم؛ لذا به قانون جدید برای برخورد با آشوبگران و اغتشاشگران نیاز نیست.

وی افزود: قوانین جاری کشور مستلزم این است که تخریب اموال شخصی و عمومی شاکی خصوصی داشته باشد؛ مثلاً کسی که دارایی او دچار آسیب شده است باید شاکی باشد، اگر در جایی هم اموال عمومی دچار خسارت شده است، دادستان باید به عنوان مدعی‌العموم ورود کند و طرف مقابل هم باید جبران خسارت کند.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در رابطه با لزوم ورود دستگاه قضا به برخورد با آشوبگران و گرفتن غرامت از تخریب‌کنندگان اموال عمومی و شخصی توضیح داد: در قوانین ما آمده است که اگر شخصی ضرری به اموال شخصی و عمومی برساند، از دو حالت خارج نیست؛ یا آن مال دارای یک مالکیت خصوصی است و یک فرد حقیقی و حقوقی مالک آن است که لازمه آن این است که آن فرد  از کسانی که این آسیب و ضرر را رسانده است، شکایت و درخواست غرامت کند.

زنگنه ادامه داد: این موضوع در قوانین ما به صورت شفاف وجود دارد و احکام آن نیز مشخص شده است و جرایم و تنبیه‌های آن هم کاملاً به طور شفاف آمده است؛  اگر فردی از اغتشاشگران با آشوبگران به بیت‌المال آسیب برساند که متعلق به همه مردم است، دادستان می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم تقاضای جرم کند و دادگاه نیز صلاحیت ورود و بررسی آن را دارد.

نقص قانون برای اخذ خسارت‌ از اغتشاشاگران نداریم

وی تصریح کرد: شهرداری و متولیان شهری هم می‌توانند تقاضای جبران ضرر و زیان تحمیل شده از سوی آشوبگران را کنند و این در همه دنیا مرسوم است و چیز خیلی عجیبی نیست.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با تاکید بر اینکه  قوه قضائیه و دستگاه‌های ذیربط باید جهت برخورد با اغتشاشگران و گرفتن غرامت از آنها که به اموال عمومی و شخصی ضرر رسانده‌اند ورود کند، افزود: در همه جای دنیا اگر افراد در یک اجتماع انسانی و یا حرکتی که در راستای اعتراض باشد، ضرری به اموال خصوصی و عمومی برسانند جدای از اینکه اقدام‌شان از لحاظ جرم انگاری، سیاسی است یا خیر باید آن را از لحاظ ضرر و زیان جبران کنند.

زنگنه ادامه داد: دریافت غرامت چیز کاملاً عرفی است و در همه جای دنیا وجود دارد؛ لذا قوه قضائیه و دستگاه‌های ذیربط نیز باید غرامت هزینه‌های تحمیلی به بیت المال توسط اغتشاشگران را بگیرد؛ قوه قضائیه هم طبق قانون باید دعوی شاکیان را پیگیری و جبران ضرر و زیان را انجام دهد.