فاطمی‌امین: روند اجرایی واردات خودرو آغاز شد

فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه ۴ آبان هیات دولت گفت: موضوع واردات خودرو ۴ سال متوقف بود و راه اندازی مجدد موانعی داشت؛ مجلس یک سری ایراداتی نسبت به آیین نامه دولت برای واردات خودرو داشت و پس از اصلاح آن‌ها از روز گذشته عملا اجرای آن آغاز شد.

وی افزود: الحمدلله تولید خودرو در تمام بخش‌ها وضعیت خوبی دارد. روال اجرایی آیین نامه دولت از دیروز آغاز شد. بیش از ۳۰۰ متقاضی برای واردات خودرو به کشور تقاضا داشته اند ولی این امر یک سری قواعدی دارد. ما اولویت را بر خودروهای پایین تر از ۱۰ هزار دلار گذاشتیم؛ شرکت‌های بزرگ و معتبری برای واردات خودرو به کشور تقاضا کردند و این شایعه که خودرو بی‌کیفیت به کشور وارد شود، صحت ندارد.

خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار اولویت دارند تا خودروهای بیشتری با کیفیت بالاتر وارد شوند. استانداردهای ما در خصوص خودرو تغییر نکرده است.

فاطمی امین درباره استیضاحش در مجلس گفت: از استیضاح استقبال می‌کنم چرا که فرصت خوبی برای گزارش به مردم دارم. استیضاح ابزار نظارتی مجلس و حق نمایندگان است و فرصت مناسبی است تا بتوانیم عملکرد و اقدامات انجام شده را برای مردم و نمایندگان تشریح کنیم و فکر می‌کنم پاسخ‌های قانع کننده‌ای آماده داریم. دست ما به لحاظ عملکرد پر است.

فاطمی‌امین: روند اجرایی واردات خودرو آغاز شد

وی درباره دستاوردهای این وزارتخانه در یکسال گذشته اظهار کرد: نرخ بیکاری در تابستان امسال ۸.۹ درصد ثبت شد در حالی که تابستان سال گذشته ۹.۶ درصد بود؛ این آمار نشان می دهد که بخش تولید در کشور به حرکت در آمده است. رشد ۲.۵ درصدی شرکت های بورسی در خردادماه و رشد ۶.۵ درصدی در شهریور ماه نیز بیانگر سیاست گذاری درست وزارت صمت در حوزه صنایع و معادن است.

فاطمی امین ادامه داد: رشد تولید در شرکت‌های بورسی به ترتیب در تیرماه ۵.۸ درصد، در مرداد ۶.۷ درصد، در شهریور ۶.۵ درصد ثبت شد؛ اینکه در دو ماه متوالی رشد بالای ۶ درصد ثبت شود، اتفاق کم نظیری است. مرکز آمار رشد بخش صنعت در فصل بهار امسال را ۵.۱ درصد اعلام کرده است و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود نرخ رشد این بخش در فصل تابستان به بیش از رقم فصل بهار برسد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز آمار رشد تولید در بخش فولاد به ۱۰ درصد رسیده است و این وزارتخانه با ایجاد  ۱۵۸ هزار شغل در رتبه اول قرار دارد. تولید بخش خودرو نیز به طور مناسب افزایش یافته است و محصولات سایپا با توجه به تولید فراوان از قرعه‌کشی خارج شد و در همه بخش‌های تولیدی از ون گرفته تا سواری و کشنده تا ۱۰۰ و ۱۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم و تولید خودروی سواری هم ۲۸۰ درصد رشد داشته است.