رئیس‌جمهور وارد زنجان شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (پنجشنبه پنجم آبان) با استقبال آیت‌الله علی خاتمی امام جمعه و نماینده ولی‌فقیه در استان، محسن افشارچی استاندار و جمعی از مقامات محلی وارد استان زنجان شد.

رئیس‌جمهور در سفر یک روزه خود به زنجان به طور همزمان و از طریق ویدئوکنفرانسی علاوه بر طرح ارتقای ظرفیت نیروگاهی ۳۶۶ مگاواتی زنجان، سه طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۶۰ مگاواتی در استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان رضوی و یک طرح افزایش ظرفیت نیروگاهی ۱۸۰ مگاواتی را در استان آذربایجان شرقی افتتاح می‌کند.

با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در مجموع ۱۰۲۶ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید وارد مدار شبکه برق سراسری کشور می‌شود. این اولین بار است که به طور همزمان بیش از هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور افتتاح می‌‌شود.

در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاهی کل کشور ۸۹ هزار ۳۶۵ مگاوات ‌‌است که از این مقدار سهم نیروگاه‌های حرارتی ۷۲ هزار و ۶۱۴ مگاوات (۲/۸۱درصد)، برق‌‌آبی ۱۲ هزار و ۸۷ مگاوات (۶/۱۳درصد)، اتمی هزار و ۲۰ مگاوات (۱/۱ درصد)، و تولید پراکنده و تجدید‌پذیر و دیزلی ۳ هزار و ۶۴۴ مگاوات (۱/۴ درصد) می‌باشد. ۶۸ درصد نیروگاه‌‌های حرارتی، خصوصی هستند.

رئیس‌جمهور وارد زنجان شد

از شروع فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۲۲ واحد نیروگاه حرارتی مجموعاً به ظرفیت ۳ هزار و ۶۱۴ مگاوات به بهره‌‌‌برداری رسیده است که از این میزان ۱۵ واحد نیروگاهی مجموعاً به ظرفیت ۲ هزار و ۴۶۰ مگاوات از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد مدار شده و طبق برنامه، تا پایان سال، ۱۳ واحد نیروگاه حرارتی دیگر به ظرفیت هزار و ۸۸۰ مگاوات نیز به بهره برداری خواهد رسید.

همچنین در دوره اوج بار سال جاری با ارتقای توان عملی تولید، ۱۰۳۵ مگاوات در ۲۵۸ واحد نیروگاهی به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است. این اقدامات بر اساس روش‌های دانش‌بنیان و با هزینه‌ای کمتر از ۵ درصد هزینه احداث نیروگاه‌‌های جدید، اجرا شده است.

یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم در تامین برق پایدار دوره اوج بار سال ۱۴۰۱، انجام به موقع تعمیرات واحدهای نیروگاهی به میزان ۹۳ هزار و ۶۴۱ مگاوات است که با موفقیت اجرا شد.

طبق برنامه مجموعا ۱۰۷ هزار مگاوات تعمیرات نیروگاهی تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۲ در دست اقدام می‌باشد که تا کنون ۱۸ هزار مگاوات آن شروع شده است. با انجام به موقع تعمیرات نیروگاهی و اقدامات مدیریتی، ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی در دوره اوج بار سال جاری به ۹۸ درصد رسید.

همچنین طبق برنامه در دوره اوج بار سال ۱۴۰۲ مجموعاً ۴ هزار و ۵۰۴ مگاوات نیروگاه حرارتی جدید به بهره برداری خواهد رسید و ارتقای ظرفیت عملی تولید به میزان ۵۱۵ مگاوات نیز انجام خواهد شد.