امیرعبداللهیان: ایران به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (شنبه) ۱۴ آبان ماه در نخستین نشست هماهنگ کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در سطح معاونان وزرای خارجه کشورهای حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

وزیر خارجه ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست اظهار داشت: برگزاری این نشست در شرایط کنونی می‌تواند بسترهای مناسبی را جهت تقویت همکاری بین اعضای گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد با هدف مقابله با چالش‌های مشترک فراهم کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: امروز در شرایطی گردهم آمده‌ایم که جامعه جهانی با چالش‌های فزاینده‌ای در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی مواجه است. علیرغم تدوم تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای رسیدگی و غلبه بر این چالش‌ها، تضعیف بی سابقه چندجانبه گرایی توسط برخی دولت‌ها باعث ناکام ماندن این تلاش‌ها شده است. یکجانبه‌گرایی افسارگسیخته و هژمونی طلبی برخی قدرت‌های جهانی، دوران جدیدی از ناآرامی و بی ثباتی را برای جامعه بین‌المللی به ارمغان آورده است.

* اعمال تحریم‌ها به مثابه جنایت علیه بشریت

وی گفت: توسل بیمارگونه آنها به یکجانبه گرایی از جمله اعمال تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه در مغایرت آشکار با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بوده و عمیقا تعهد این دولت‌ها به اصول منشور ملل متحد از جمله و به ویژه ارتقا و احترام به حقوق بشر را زیر سؤال برده است. بی تردید اعمال این تحریم‌ها به دلیل ممانعت از دستیابی مردم کشورهای در حال تحریم به حقوق اولیه و بنیادین خود، به مثابه جنایت علیه بشریت بوده و مسئولیت بین‌المللی کشورهای تحریم کننده را در پی خواهد داشت.

وزیر خارجه ادامه داد: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر در سفر اخیر خود به تهران با صحه گذاردن بر تاثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه بر حقوق اساسی مردم ایران از جمله حقوق بشر، حق توسعه و حق سلامت به خصوص در شرایط کرونا ، بر خواست خود مبنی بر رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تصریح کرده است.

وی عنوان کرد: بی تردید مقابله موثر و کارآمد با تحریم‌های ظالمانه مستلزم تقویت همکاری‌های بین‌المللی و تشریک مساعی کشورهای مستقل بوده و در این راستا گروه دوستان منشور ملل متحد به عنوان بلوک کشورهای مخالف با تحریم با ظرفیت‌های فراوانی که در اختیار دارد می‌تواند نقش مهمی در پیشبرد و دستیابی به هدف مشترک‌مان در قبال همه کشورهای تحریم شده ایفا کند.

امیرعبداللهیان: ایران به ادامه مذاکرات برای احیای برجام پایبند است

* پایبندی ایران به مذاکرات رفع تحریم‌ها

امیرعبداللهیان بیان کرد: خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای با ایران بار دیگر بی اعتنایی آن کشور به تعهدات بین‌المللی خود و نقض آشکار قطعنامه مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد را به منصه ظهور گذاشت. آن دولت برخلاف تمام ادعاهایش با این اقدام خود قانون گریزی و زورگویی را جایگزین اجرای تعهدات حقوقی خود کرد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این در حالی است که که به گواهی همه ناظران بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های اخیر و علیرغم بدعهدی آمریکا و بی عملی اروپا به راهکار حل و فصل صلح آمیز موضوع پرونده هسته‌ای پایبند بوده و مسیر گفت‌وگو برای حفظ توافقنامه را باز گذاشته است. مایه تاسف است که دولت کنونی آمریکا علیرغم درخواست صریح جامعه بین‌المللی و با وجود وعده‌ها و ادعاهای قبلی، همچنان مسیر اقدامات خصمانه علیه ملت ایران و تداوم سیاست شکست خورده موسوم به فشار حداکثری را حفظ کرده و به جای جبران اشتباهات دولت قبلی و بازگشت بی قید و شرط به اجرای کامل تعهدات خود، برای دستیابی به توافق برعکس، مواضع دوگانه و ریاکارانه اتخاذ می‌کند.

وی گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اراده قاطع خود مبنی بر استیفای حق مسلم خویش در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در همه ابعاد آن شامل غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز و با رعایت تعهدات بین‌المللی خود، با حسن نیت و بر مبنای برابری و احترام متقابل به ادامه مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای پایبند است. 

وزیر خارجه بیان کرد: تنها هدف چنین مذاکراتی باید تعهد قوی همه طرف‌ها به اجرای کامل تعهداتشان تحت توافقنامه هسته‌ای باشد. اما آمریکا باید ثابت کند که دارای حسن نیت و اراده واقعی بوده و درصدد استفاده از مذاکرات برای وقت کشی و یافتن بهانه دیگری برای تداوم نقض تعهدات خود و تداوم تحریم‌ها که این کشور متاسفانه به شدت به آن معتاد شده است، نیست.

* رژیم صهیونیستی مهمترین ناقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نیز عامل درگیری، ویرانی و بی‌ثبات سازی دهه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا

وی همچنین گفت: مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل کماکان از سوی کنشگران بزرگ و با روش‌های نوین ادامه دارد. در این رابطه، سوءاستفاده از فناورهای جدید ارتباطاتی و فضای مجازی با هدف تضعیف حاکمیت ملی و استقلال سیاسی، ابعاد نگران کننده‌ای به خود گرفته است. تولید و انتشار اخبار و محتواهای جعلی و اطلاعات غلط و گمراه کنننده در فضای مجازی عیه ملت‌ها و دولت‌ها،  در مغایرت کامل با اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است.

وزیر خارجه ادامه داد: اقدامی‌که یکپارچگی اجتماعی کشورهای مستقل را از طریق فضای مجازی هدف قرار داده و انجام اقدامات تروریستی، خشونت و بی ثبات سازی در جوامع این کشورها را تشویق می‌کند. در این رابطه، اقدام مشترک کشورهای مستقل، به خصوص اعضای گروه دوستان منشور با هدف ایجاد سازوکارهای مناسب در چارچوب نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد جهت مقابله با این پدیده امری ضروری است.

 رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: بدون تردید، مهمترین ناقض حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد و نیز عامل درگیری، ویرانی و بی‌ثبات سازی دهه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل است. اشغال فلسطین و بخش‌هایی از سرزمین‌های سایر دول عرب و محروم ساختن ملت مظلوم فلسطین از حقوق مسلم و ذاتی خود، نقض و بی توجهی به قطعنامه‌های صادره از سوی ارگان‌های مختلف سازمان ملل از جمله اقدامات غیرقانونی است که این رژیم از بدو شکل گیری تا کنون انجام داده است.

وی ادامه داد: متاسفانه، سکوت معنادار نهادهای بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال جنایات نظام‌مند و غیرانسانی رژیم صهیونیستی، سران این رژیم را در استمرار و تشدید جنایات خود و گسترش دامنه‌ی تجاوز و تهدیداتشان به سایر کشورهای منطقه بیش از پیش گستاخ‌ تر نموده است، به گونه ای که آپارتاید و تبعیض نژادی، پاکسازی قومی، تخریب منازل و کشتار فلسطینیان به رفتار روزانه‌ رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شده‌ است.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین افزود: دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نمی‌توانند و نباید در مقابل رژیمی‌که همه‌ جنایات و جرایم اصلی بین‌المللی را به صورت مکرر و مستمر مرتکب شده و می‌شود، ساکت بمانند. سازمان ملل به ویژه شورای امنیت دارای مسئولیت آشکار حقوقی، انسانی و اخلاقی برای مقابله با این جنایات، اجرای قطعنامه‌های خود در مورد مسئله فلسطین و تضمین تحقق کلیه‌ حقوق مسلم فلسطینی‌ها است.

* تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین

وزیر خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده، تنها راه دستیابی به صلح در فلسطین را علاوه بر مقاومت مردم، برگزاری همه‌پرسی با مشارکت کلیه‌ ساکنان اصلی فلسطین، شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و نیز آوارگان فلسطینی و تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس می‌داند.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که ایجاد یک منطقه‌ قوی در غرب آسیا همواره از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است، اظهار داشت: با این حال طی دهه‌های اخیر، مداخلات گسترده و مستمر کنشگران فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه و اشغالگری و اعمال تحریم‌های غیرقانونی از سوی آنان، تحقق این هدف را با چالشی جدی مواجه کرده است.

وی گفت: تداوم اقدامات مغایر حقوق بین‌الملل توسط قدرت های غربی در منطقه غرب آسیا از افغانستان تا عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن به تقویت گروههای تروریستی و تجزیه طلب انجامیده، و صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را به مخاطره انداخته است. با این حال امروزه، خواست و اراده ملت‌های منطقه برای تحقق پیشرفت، استقلال، رفع اشغالگری و برخورداری از امنیت، جدی‌تر از همیشه شده و نویدبخش فردایی بهتر برای نسل‌های آینده است.

به گفته امیرعبداللهیان، بارور شدن دکترین مقاومت، جلوه بارز عزم ملت‌ها برای تحقق این مهم است.

وی گفت: ضمن ارج نهادن به تلاش‌های کشورهای عضو گروه دوستان منشور ملل متحد در تقویت چندجانبه گرایی و تفوق حقوق بین‌الملل در مناسبات جهانی، امیدوارم نشست امروز بتواند افق‌های نوینی را برای تقویت همکاری‌ها و پیشبرد اهداف مشترکمان پیش روی ما قرار دهد.

رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز در این نشست طی اظهاراتی گفت: منشور ملل متحد از سوی برخی دولت‌ها مورد چالش قرار می‌گیرد. اقدامات یکجانبه قهرآمیز تاثیرات فرامرزی به همراه داشته است.