آشوب در ایران بهانه جدید غربی‌ها برای عقب کشیدن

مقامات بلندپایه سیاسی کشور‌های غربی اغتشاشات اخیر ایران را از طریق رسانه‌ها به‌صورت وارونه نشان می‌دهند و با جهت‌گیری‌های غیرواقعی و دروغین موجب واکنش افکارعمومی در سرتاسر دنیا شده‌اند، تا از این طریق بتوانند رویه‌های جدیدی را نسبت به ایران اتخاذ کنند.

رابرت مالی، «یکی از اعضای تیم دولت‌های دموکرات آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران» در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد، که مذاکرات احیای برجام دیگر در دستور کار واشنگتن قرار ندارد و تمرکزی هم روی آن نیست. فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران، در بخش دیگری از همین گفتگو خاطرنشان کرد، واشنگتن اصراری به تغییر حکومت ایران ندارد، اما از حقوق بنیادین شهروندان عادی ایرانی حمایت می‌کند.

در همین رابطه، جوزپ بورل «مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا» هم در یک سخنرانی به ناآرامی‌های اخیر در ایران اشاره می‌کند و در اظهاراتی مداخله‌جویانه خواستار احترام به حقوق شهروندان ایرانی می‌شود. در واقع مقام‌های ارشد ایالات متحده آمریکا و کشور‌های اروپایی نسبت به حوادث و ناآرامی‌های اخیر ایران موضع‌گیری کرده‌اند و به دنبال شکل‌دهی یک اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران و اتخاذ سیاست‌های محدود کننده هستند.

آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه «سه کشور اروپایی عضو برجام» برای عدم اجراء تعهدات خود، اغتشاشات (۱۴۰۱) ایران را بهانه کرده‌اند و بیانیه‌های مداخله جویانه‌ای در راستای امور داخلی ایران صادر کرده‌اند. لازم به ذکر است که، در کنار حوادث اخیر کشور، استفاده پهپاد‌های ایرانی توسط روس‌ها در جنگ اوکراین هم بهانه‌ای جدید جهت تشدید تحریم‌ها شده است. ادعایی که برای اولین بار توسط افرادی از جمله جیک سالیوان «مشاور امنیت ملی آمریکا» و رابرت مالی «دیپلمات ارشد ایالات متحده آمریکا» در خصوص فروش صد‌ها پهپاد ایرانی به روسیه مطرح شد و پس از آن «برلین، پاریس و لندن» اعلام کرده‌اند، که این اقدام جمهوری اسلامی ایران نقض قطعنامه (۲۲۳۱) شورای امنیت است. مقامات کشور در واکنش به این ادعا اعلام کرده‌اند، که سابقه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و هرگونه اتهام در خصوص فروش ادوات نظامی به روسیه را رد کرده‌اند، حتی کنستانتین ورونتسوف «معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه روسیه» اعلام کرده ادعای فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای نابودی نهایی برنامه جامع اقدام مشترک است.

گفتنی است که، در راستای وقوع اغتشاشات در ایران، جریان‌های فکری و سیاسی غرب از طریق امپریالیسم خبری واقعیت را وارونه نشان می‌دهند و با جهت‌گیری‌های غیرواقعی و دروغین موجب واکنش افکارعمومی در سرتاسر دنیا می‌شوند، تا از این طریق بتوانند رویه‌های جدیدی را برای موضع‌گیری‌های ویژه نسبت به ایران اتخاذ کنند. در این گزارش بهره‌وری مقامات غربی از رسانه جهت وارونمایی نسبت به حوادث اخیر کشور و ادعای فروش پهباد‌های ایرانی به روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه واکنش مقامات و رسانه‌های غربی نسبت به اعتراضات یا اغتشاشات در کشور‌های اروپایی بررسی می‌شود.

آشوب در ایران

وارونه‌نمایی رسانه‌های غربی

رسانه‌های مطرح غربی از جمله رویترز، نیویورک تایمز، گاردین و ... در دو ماه گذشته روی ناآرامی اخیر ایران به‌صورت ویژه متمرکز شده‌اند و لحظه به لحظه جریان‌های کف خیابان ایران را با رویکرد رسانه‌های ضد ایرانی و کاربران شبکه‌های اجتماعی پوشش می‌دهند و از عباراتی به مانند سرکوب معترضان، کشتار دسته جمعی جوانان و ... استفاده می‌کنند. اینکه رسانه‌های باسابقه غربی اعتبار کاری خود را با استناد به اخبار غیررسمی و بی‌اعتبار کاربران شبکه‌های اجتماعی زیرسؤال می‌برند، جای سؤال دارد؟ اما خط‌مشی این رسانه‌ها باتوجه به نگاه سردمداران غرب تعیین می‌شود، مقامات غربی سعی دارند از طریق رسانه‌ها اغتشاشات ایران را تطهیر کنند و نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران را سرکوبگر، تا از طریق بتوانند برای برهم زدن مذاکرات برجام و عدم تعهدات بین‌المللی بهانه خوبی داشته باشند. گفتنی است که این رسانه‌های برای تشدید تحریم‌ها ادعای استفاده پهپاد‌های ایرانی توسط روس‌ها در جنگ اوکراین را مطرح کرده‌اند.
 

آشوب در ایران

واکنش مقامات غربی به حوادث اخیر ایران

مقامات بلندپایه سیاسی کشور‌های اروپایی عضو برجام هرکدام به نوبه خود نسبت به ناآرامی‌های ایران واکنش نشان داده‌اند. آنا لنوبربوک‏‏ وزیر امور خارجه فرانسه نهاد‌های جمهوری اسلامی را سرکوب‌گر نامیده است. وزیر خارجه آلمان، پس از نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ از تصویب بسته جدید تحریم‌های این اتحادیه علیه مقامات و نهاد‌های جمهوری اسلامی که در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی نقش دارند خبر داد. جمیز کلورلی‏ وزیر امور خارجه سابق بریتانیا خشونت نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی علیه معترضان ایرانی تکان‌دهنده خواند و مقامات ایرانی را نقض‌کننده فاحش حقوق بشر دانست.

در واقع همانطور که در مطلب فوق به آن اشاره شد، مقامات غربی با استناد به کاربران شبکه اجتماعی و رسانه‌های ضد ایرانی نسبت به این حوادث اخیر کنش و واکنش منفی نشان داده‌اند و در آخر با بهانه کردن این مسائل جریان مذاکرات را متوقف و بسته‌های تحریمی جدید بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده‌اند. لازم به ذکر است، در سال‌های گذشته هم مقامات اروپایی و آمریکایی هربار موضوعی برای متوقف کردن مذاکرات برجام بهانه می‌کردند، اما این‌بار به‌غیر از موضوع سرکوب‌گری معترضان، ادعا کردند جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون روسیه کمک نظامی ارسال می‌کند،

در همین راستا کنستانتین ورونتسوف «معاون بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات در وزارت امور خارجه روسیه» اعلام کرده ادعای فروش پهپاد‌های ایرانی به روسیه برای نابودی نهایی برنامه جامع اقدام مشترک است. در واقع برای اتمام مذاکرات تنها نمی‌توانستند به موضوع سرکوب معترضان بپردازند، به همین دلیل ادعا کردند که پهباد‌های ایرانی به روسیه ارسال می‌شود. گفتنی است که مقامات بلند پایه آمریکایی و اروپایی از طریق رسانه‌های خود اتهامات بی‌پایه و اساسی را به ایران وارد کرده‌اند، اما چرا مقامات اروپایی زمانیکه حکومت داعش از ادوات نظامی آمریکا بهره می‌برده به این موضوع اشاره نکرده‌اند؟

اغتشاشات ایران

ایران

واکنش رسانه‌های غربی به اعتراضات در اروپا

انتشار یک فراخوان جمعی در روزنامه لوپاریزین فرانسه در روز شنبه ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸، در پی افزایش قیمت سوخت، معترضان پاریسی را با جلیقه‌های زرد به منظور دیده شدن و همدلی با طبقه کارگر به خیابان‌ها کشاند. دولت برای کنترل اوضاع باتوجه به حجم معترضان و‌کشتار شکل گرفته از ارتش برای پایان دادن به موضوع کمک گرفت و برای تظاهرات غیرقانونی جریمه‌های سنگینی را اعلام کرد. اما رسانه‌های فرانسوی که امروز خیابان‌های تهران را لحظه به لحظه رصد می‌کنند، در آن زمان به موضوع جلیقه زرد‌ها زیاد نمی‌پرداختند. پاسخ امنیتی فرانسه نسبت به معترضان به حدی خشن بود، که نهاد‌های حقوق بشری داخلی و خارجی به این موضع واکنش نشان داد‌ند.

در همین رابطه تظاهراتی در طول این سال‌ها به دلایل مختلفی از جمله تشدید تورم اقتصادی و یا ... رخ داده است. اما امپراطوری رسانه‌ای غربی با تلطیف‌سازی مسئله را ساده عنوان کرده‌اند و یا اصلاً به آن نپرداخته‌اند و حتی مقامات دیگر کشور‌های اروپایی نسبت به سرکوب شدید معترضان واکنشی نشان نداده‌اند. چرا این کشور‌ها که در بازه‌های زمانی مختلف معترضان را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب کرده‌اند، قصد دارند اغتشاشاتی را که مخل آسایش و امنیت کشور شده را با قدرت رسانه‌ای خود تطهیر کنند؟

آشوب در ایران بهانه جدید غربی‌ها برای عقب کشیدن/ شایعاتی که ریشه در عدم صداقت دارد