این روزها سپری خواهد شد

وقایع این روزهای ایران عزیزمان هرچند تلخ و آزاردهنده است اما می تواند درس آموز و عبرت انگیز باشد.

اگر بتوانیم از رویدادهای کنونی فرابگیریم و آموخته هایمان را چراغ راهی برای مسیر پیش رو قرار دهیم از تهدید فرصت ساخته ایم و اگر غیر از این باشد خسارت مضاعف است و سزاوار عقوبت خواهیم بود.

اگر بخواهم خلاصه و فشرده بنویسم ،یک سوی این ماجرا تغییراتی است که در بخش حکمرانی باید بوجود آید و سوی دیگر هم ارتقای دشمن شناسی و بالابردن توان بازدارندگی در مقابله با جنگ نرم، جنگ شناختی یا هر عنوان دیگری که بر این عملیات دشمن بگذاریم.

در بخش حکمرانی، فهم دقیق صورت مسأله، رسیدن به راهکارهای لازم،اولویت بندی راهکارها و سپس اقدام و عمل، مراحلی است که باید طی شود که از نظر بنده همه این مراحل نیازمند شجاعت است!

نظام اسلامی طی چهل و سه سال گذشته هم دستاوردهای غیرقابل انکار فراوان داشته و هم ناکامی ها و اشتباهاتی؛ دستاوردها و موفقیت هایش را باید با اعتماد به نفس و هنرمندانه ارائه نماید و از آنها با صدای رسا و سرافرازی دفاع کند و ناکامی ها و اشتباهاتش را جبران.

تلاش مضاعف در حوزه مسائل اقتصادی و معیشتی و قابل لمس نمودن ثمره این تلاش ها در سفره و متن زندگی مردم و تنظیمات جدید در تعامل با مردم از اولویت‌های این تغییرات است.

اما در بخش دشمن شناسی و بالابردن توان بازدارندگی در حوزه جنگ نرم، این نکات بیش از پیش نیازمند امعان نظر است.

این روزها سپری خواهد شد

۱) شناخت پیچیده گی های دشمن:

دشمن همان دشمن اول انقلاب یا دقیقتر بگوییم همان دشمن ۲۸ مرداد سال ۳۲ است اما ترفندها و ابزارش به مراتب گسترده تر،متنوع تر و پیشرفته تر شده است لذا اگر فتنه های ۷۸, ۸۸, ۹۲ و ۹۸  با حضور مردمی خاتمه یافت، به رغم اهمیت این حضور، به  فتنه اخیر فقط با همان روش نمی توان مهر پایان زد!

شبکه سازی افقی و هدایت بدون سر این شبکه ها از دیگر پیچیده گی هایی است که سرویس های امنیتی دشمن طراحی و اجرا کرده اند لذا افزایش توان امنیتی ما بخصوص در دو بخش برآورد تهدیدات و پیشگیری نیز نباید از نظر دور نگه داشته شود.

۲) معرفی مستمر و البته هنرمندانه دشمن با زبان روز و قابل فهم برای اقشار و طبقات مختلف و متنوع مردم:

ما ادبیاتمان و نوع اقداماتمان برای معرفی دشمن با چند دهه قبل تفاوت چندانی نکرده است حال آنکه بخش عمده‌ای از نسل های بعدی انقلاب با این ادبیات ارتباط برقرار نمی‌کنند.

مطابق مطالعه ای که بتازگی در حوزه نوجوانان انجام شده است، محتوایی که از سوی مجموعه های دلبسته انقلاب برای این قشر تولید می شود حداکثر دو طیف از آنها را در بر می گیرد و هفت گروه یا طیف دیگر نوجوانان با این محتوا تقریباً بیگانه اند!

۳) طراحی و انجام اقدامات لازم برای رسیدن به نقطه بازدارندگی در حوزه جنگ نرم:

پرواز هواپیماهای دشمن در دوران دفاع مقدس بر فراز شهر های مختلف کشورمان و بمباران آنها بدون احساس خطر جدی یا پرتاب موشک‌های گوناگون به شهرها، غیرت رزمندگان اسلام را برای مقابله موثر با این تهدیدات و دفاع از کشور و مردم به جوش آورد و نتیجه این غیرت، شرایط افتخار آمیز این روزهای نظام اسلامی است که دشمنانش نگران ارسال تجهیزات پیشرفته نظامی ایران به یکی از بزرگترین قدرت های نظامی جهان یعنی روسیه هستند!

امروز نظام اسلامی در حوزه جنگ سخت، نه تنها توان دفاع از خود را در برابر تهدیدات دارد بلکه به نقطه بازدارندگی رسیده است اما متأسفانه در حوزه جنگ نرم شرایط چنین نیست!

فتنه پیچیده اخیر که جولانگاه رسانه ها و استفاده حداکثری از فضای مجازی بوده و هست نیز باید رزمندگان حوزه جنگ نرم را در مسیری قرار دهد که نتیجه و فرجام آن، رسیدن به قدرت بازدارندگی نرم باشد و این نیز دست یافتنی است!

این روزها سپری خواهد شد و انشاالله ایران عزیز با درس ها و عبرت ها یی که فراگرفته است گام بلند دیگری به سوی ایران قوی برخواهد داشت.