انتخابات در قلعه حیوانات

انتخابات میان‌دوره‌ای برای تعیین تمام کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا ، 36 صندلی سنا و فرمانداری 36 ایالت از 50 ایالت آمریکا از روز گذشته در تمام ایالت‌های این کشور آغاز شد. انتخابات میان‌دوره‌ای هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود. کنگره آمریکا قوانین سراسری را وضع می‌کند که در آن، مجلس نمایندگان تصمیم می‌گیرد درباره کدام قوانین رای‌گیری شود، در حالی که سنا می‌تواند آنها را رد یا تصویب کند، انتصاب‌ها از سوی رئیس‌جمهور را تایید کند و به ندرت تحقیقاتی علیه رئیس‌جمهور انجام دهد. هر ایالت در آمریکا 2 سناتور دارد که برای دوره 6 ساله انتخاب می‌شوند. اعضای مجلس نمایندگان آمریکا اما برای دوره 2 ساله انتخاب می‌شوند و مناطق کوچک‌تر را نمایندگی می‌کنند. در انتخابات دیروز برای همه کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا و یک‌سوم کرسی‌های سنا رای‌گیری شد. چند ایالت بزرگ هم انتخاباتی برای تعیین فرماندار و مقامات محلی خود داشتند. 

 

یکی از نکات مهم این انتخابات آن است که دوقطبی شدیدی در بین آمریکایی‌ها ایجاد شده است. از سویی اوباما و بایدن و در سوی دیگر ترامپ و سیاستمداران ارشد جمهوری‌خواه ایالت به ایالت می‌روند تا رأی بیشتری برای خود جمع کنند. در همین زمینه موضوعاتی مثل معیشت، اقتصاد، سقط جنین، زنان و اسلحه مهم‌ترین دعوا بین جمهوری‌خواهان و دمکرات‌هاست و جدال‌های لفظی شدیدی بین ۲ طیف در جریان است. 

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دوشنبه در یک گردهمایی در آستانه انتخابات کنگره و چند روز بعد از حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با چکش، نانسی پلوسی را «حیوان» خواند. به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، نوشته‌های عامل حمله به همسر پلوسی که در فضای مجازی قرار گرفته بود، بشدت نژادپرستانه و در حمایت از دونالد ترامپ و علیه حزب دموکرات بود. ترامپ که در گردهمایی نزدیک دیتون اوهایو به نمایندگی از نامزدهای جمهوری‌خواه کنگره سخنرانی می‌کرد، قبل از اشاره به پلوسی و 2 بار استیضاح از سوی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: راستش را بخواهید، فکر می‌کنم او هم حیوان است. 

ترامپ در ادامه سخنانش با اشاره به واکنش‌های منفی احتمالی به اظهارنظر خود گفت: «خواهند گفت چه چیز وحشتناکی. او نانسی را حیوان خطاب کرد». ترامپ همچنین به عادت همیشگی پلوسی را «نانسی پلوسی دیوانه» خطاب کرد. 

پیش ‌از این برخی دموکرات‌ها شامل مقامات دولت اوباما، ترامپ را «حیوان افسار‌گسیخته» خوانده بودند.

شاید بتوان به صراحت عنوان کرد انتخابات دیروز یکی از مهم‌ترین انتخابات‌های کنگره آمریکا در سال‌های گذشته بوده است که شاید تکلیف ریاست‌جمهوری ۲ سال آینده را هم مشخص کند؛ انتخاباتی (ریاست‌جمهوری) که به نظر می‌رسد صحنه تمام‌عیار جنگ جمهوری‌خواهان با دموکرات‌ها باشد. حزب دموکرات آمریکا در 2 سال گذشته هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا اکثریت را در اختیار داشته که این به بایدن دموکرات در تصویب قوانینی که می‌خواسته کمک کرده است اما فاصله برتری دموکرات‌ها بسیار کم بوده که باعث رقابت تنگاتنگی بین 2 حزب می‌شود. بر اساس نتایج نظرسنجی‌ها، جمهوری‌خواهان ممکن است کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند اما دموکرات‌ها امکان حفظ اکثریت سنا را دارند. از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا تکلیف اغلب آنها مشخص و معلوم است به کدام یک از ۲ حزب تعلق می‌گیرد اما ۳۰ کرسی در این بین می‌تواند بین ۲ حزب بچرخد. مناطق حومه شهرهای ایالت‌هایی مثل پنسیلوانیا، کالیفرنیا، اوهایو و کارولینای شمالی کلیدی خواهند بود. در سنا هم به نظر می‌رسد 4 کرسی از ۲۵ کرسی مورد رقابت می‌تواند به هر یک از ۲ سمت برود. رقابت‌های محوری در این مجلس در نوادا، آریزونا، جورجیا و پنسیلوانیاست. با توجه به اینکه انتظار می‌رود رقابت‌ها بسیار نزدیک باشد، ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج نهایی مشخص شود. جمهوری‌خواهان برای به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا باید 5 کرسی به دست آورند، در حالی که تنها به یک کرسی برای کنترل سنا نیاز دارند. 

اگر رقابت سنا در جورجیا همان اندازه که انتظار می‌رود نزدیک باشد و هیچ نامزدی بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، دور دوم برای 6 دسامبر (۱۵ آذر) برنامه‌ریزی شده که به این معناست که تا آن زمان نتیجه اکثریت سنا مشخص نخواهد شد. کنگره جدید آمریکا قرار است سوم ژانویه ۲۰۲۳ (۱۳ دی) آغاز به کار کند. انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا اغلب مثل حکمی درباره عملکرد رئیس‌جمهور این کشور عمل می‌کند و حزبی که در قدرت است، معمولا کرسی‌های خود را از دست می‌دهد؛ مساله‌ای که به نگرانی‌ها در حزب دموکرات با توجه به اینکه محبوبیت بایدن بین رای‌دهندگان از ماه آگوست به زیر ۵۰ درصد رسیده، دامن ‌زده است. اگر دموکرات‌ها بتوانند کنترل کنگره را حفظ کنند، بایدن می‌تواند برنامه‌هایش را -از جمله تشدید کنترل سلاح- پیش ببرد اما اگر جمهوری‌خواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس را به دست گیرند، به شکلی موثر قادر خواهند بود این دستور کار را متوقف کنند. نتایج این انتخابات می‌تواند سرنخی در این باره بدهد که چه کسی ممکن است نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ باشد. اگر نامزدهای مورد حمایت ترامپ نتایج خوبی کسب نکنند، او احتمال کمتری دارد که از حمایت حزب جمهوری‌خواه برای رقابت مجدد برخوردار شود. در فلوریدا و تگزاس، «ران دیسانتیس» و «گرگ ابوت» فرمانداران جمهوری‌خواه امیدوارند انتخاب مجدد، آنها را به سمت رقابت برای ورود به کاخ سفید ببرد. در طرف دیگر، اگر دموکرات‌ها بتوانند قدرت را در میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا حفظ کنند، این می‌تواند به آنها در حالی که کارزار ۲۰۲۴ خود برای انتخاب مجدد بایدن را تشکیل می‌دهند، اعتماد به نفس بدهد. «الیاس کِپِدا» روزنامه‌نگار و تحلیلگر آمریکایی در مقاله‌ای برای پایگاه خبری گلوبال‌تایمز که چند روز پیش منتشر شد، به ارزیابی وضعیت کلی آمریکا بویژه از حیث شاخص‌ها و چارچوب‌های دموکراسی آمریکایی در بحبوحه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور پرداخته است. به عقیده وی، برخلاف آنچه سیاستمداران و جریان‌های اصلی رسانه‌ای در آمریکا تبلیغ و ترویج می‌کنند، این قواعد نظام سرمایه‌داری و نه رأی مردم است که نتیجه نهایی انتخابات در این کشور را تعیین می‌کند. 

کپدا در مقاله خود می‌نویسد: «اینجا در آمریکا اغلب به ما گفته می‌شود انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، از اهمیت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است و باید آن را مهم‌ترین انتخابات در طول حیات‌مان بدانیم و اساسا باید در این انتخابات شرکت کنیم، زیرا زندگی‌مان در گرو آن است. در این راستا، تنها چند روز مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا، نظرسنجی‌ها حاکی از این است که هم رأی‌دهندگان دموکرات و هم جمهوری‌خواهان، انگیزه‌های بالایی جهت شرکت در انتخابات مذکور دارند. 

در واقع، شکاف میان سیاست‌هایی که آمریکایی‌ها می‌گویند که آنها طالب‌شان هستند (هنگام رای‌گیری‌های انتخاباتی) و سیاست‌هایی که توسط نمایندگان منتخب آنها اجرایی می‌شود، در هر نسلی قابل توجه است. دونالد ترامپ سال 2016 کارزار انتخاباتی خود را بر این وعده استوار کرد که می‌خواهد «جنگ‌های بی‌پایان آمریکا» را خاتمه دهد. با این حال، ترامپ به محض اینکه به کاخ سفید راه یافت، خشونت امپریالیستی آمریکا را که سال‌هاست در قالب حکمرانی این کشور دیده می‌شود، ادامه داد. 

در آستانه انتخابات کنگره آمریکا نیز شاهد بودیم همین احزاب گفتند اگر اکنون آمریکایی‌ها به کاندیداهای آنها رأی دهند، می‌توانند مطمئن باشند این احزاب نیز به وعده‌های خود حتما عمل خواهند کرد. آنها توقع دارند ما آمریکایی‌ها این مساله را در شرایطی بپذیریم که تاکنون بارها همین احزاب و سیاستمداران‌شان به ما قول‌هایی داده‌اند اما هیچ نشانه‌ای از عمل کردن به قول‌های‌شان را از سوی آنها شاهد نبوده‌ایم. 

یکی از نکاتی که درباره انتخابات مختلف در آمریکا وجود دارد این است که مثلا دموکرات‌ها با طرح ادعاهای بی‌پایه می‌گویند جمهوری‌خواهان تحت کنترل روسیه هستند و جمهوری‌خواهان نیز بدون هر گونه سند و مدرکی تاکید دارند دموکرات‌ها در جریان پیروزی‌های خود در انتخابات مختلف این کشور، مدام دست به تقلب می‌زنند. در عین حال، عجیب این است که در بحث انتخابات آمریکا، حتی «برابری نژادی» را نیز شاهد نیستیم. 

انتخابات در قلعه حیوانات

مثلا در حالی که جامعه سفیدپوستان براحتی می‌توانند از یک خیابان عبور کنند و رای خود را به صندوق‌های رای بیندازند، افراد عضو جامعه رنگین‌پوستان این کشور باید بعضا کیلومتر‌ها رانندگی کنند و مدت‌ها در صف بایستند تا بتوانند رای خود را در جریان انتخابات مختلف آمریکا به صندوق‌های رأی بریزند». 

در ادامه این مقاله آمده است: «انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در کشور ما آمریکا فی‌نفسه روند و ماهیتی دموکراتیک ندارد. باید توجه داشت انتخاب نهایی با رأی الکترال کالج یا همان مجموع آرای جامعه نخبگان خاص آمریکا در هر ایالت است. اگر دموکراسی را وجه بارز سیاست آمریکا بدانیم، باید اذعان کنیم سیاست کشورمان ناکارآمد است. احزاب اصلی آمریکا ثابت کرده‌اند بعضا حتی از طریق تبانی با یکدیگر در برخی حوزه‌ها می‌توانند خواست‌های مردم این کشور را به طور کامل مورد بی‌توجهی قرار دهند. در این میان، هر کدام از اعضای موثر هر 2 حزب اصلی آمریکا، تحت تاثیر چهره‌ها و تشکیلات و شرکت‌های پشت پرده و قدرتمند هستند که این مساله موجب می‌شود آنچه در به اصطلاح دموکراسی آمریکایی به هیچ عنوان ارزش و اهمیت نداشته و ندارد، رأی و نظر و خواسته‌های مردم این کشور باشد. اگر چه در ظاهر ماجرا تا جای ممکن سعی می‌شود پوشش زیبای دموکراسی در آمریکا مخدوش نشود». 

در مجموع بر اساس اعلام تحلیلگران بی‌طرف و همچنین نظرسنجی‌ها، جمهوری‌خواهان بخت زیادی برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان دارند و تسلط بر سنا، با رقابتی بسیار نزدیک تعیین تکلیف خواهد شد. از سوی دیگر بحث تقلب در انتخابات هم مطرح شده است. تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌ان» با پرداختن به این موضوع در تیتری نوشت: ترامپ و دیگر جمهوری‌خواهان از هم‌اکنون نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای را مورد تردید قرار داده‌اند. همین مورد باعث شده است رویترز بنویسد مردم در شب منتظر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای نباشند، ممکن است طول بکشد! از سوی دیگر کمک‌های سرمایه‌داران آمریکایی در این انتخابات جالب توجه است. «جورج سوروس» میلیاردر آمریکایی با اختصاص بیش از 128 میلیون و 400 هزار دلار به دموکرات‌ها در صدر فهرست اهدا‌کنندگان سیاسی سال 2022- 2021 قرار گرفت. از طرفی «ایلان ماسک» مالک جدید توئیتر و ثروتمندترین فرد جهان در توئیتی از مردم خواسته به جمهوری‌خواهان رأی دهند که نشان می‌دهد چه میزان شرکت‌ها و افراد بزرگ نقش تاثیرگذاری در انتخابات‌ آمریکا دارند.