آل هاشم : مراقب تنفس مصنوعی آمریکا به اغتشاشات باشید

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه تبریز که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: رئیس جمهور آمریکا جمعه گذشته ادعا کرده است که «ایران به زودی آزاد خواهد شد»؛ اولا آمریکا هیچ وقت آزادی‌بخش نبود و همیشه آمریکایی‌ها در دو کار به شدت تخصص دارند که  یکی اشغالگری و دیگری کودتاست. 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هر جا خواستند جای پای باز کنند یا با اشغال وارد شدند و یا با کودتا. 

امام جمعه تبریز توضیح داد: آزادسازی به سبک آمریکا یعنی تخریب و ویرانی؛  شما آمریکایی‌ها که از آزادی حرف می‌زنید چه آزادی در ویتنام یا در افغانستان و عراق و سوریهبه ارمغان آوردید؟ آن رژیم دست نشانده شما (رژیم صهیونیستی) در منطقه با فلسطین چه کرده است؟ شما مدعی آزادسازی هستید! ننگ‌تان باد.

وی با بیان اینکه البته حضور حماسی و معنادار مردم ایران در راهپیمایی ۱۳ آبان با محتوای استکبارستیزی و خروش عیار خوبی برای شناخت فضای حقیقی ایران و تفکیک با فضای مجازی و فضای رسانه و اپوزیسیون و افکار خیالی آمریکا بود، گفت: بهتر است آمریکا بیشتر از این خود را با افکار خیالی درگیر نکند؛ البته اپوزیسیون‌ها باز همه تلاش را برای ناآرامی در کشور خواهد کرد و از هیچ اتفاقی نمی‌گذرد. 

توصیه آل هاشم به همسایگان

نماینده ولی‌فقیه در استان در ادامه خطاب به کشورهای همسایه با بیان اینکه  سخنی با همسایگان ایران دارم، گفت: همسایگان  در نگاه ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران همواره محترم بودند و ما در مسائل منطقه‌ای در موضع صلح و برادری ایستاده‌ایم و هیچ وقت به حقوق همسایگان تجاوز نکرده و اجازه هم ندادیم که کشوری حقوق ما پایمال کند. 

وی ادامه داد: انتظار داریم تا همسایگان نیز در موضع صلح و برادری با ما تعامل کنند. جهموری اسلامی ایران  بارها تاکید کرده است رزمایش اخیر جمهوری اسلامی نه بر له و علیه هیچ یک از همسایگان نبود و اهداف مشخص خود را داشت. 

خطیب نماز جمعه تبریز متذکر شد: ما معتقدیم مداخله خارجی در روابط کشورها مضموم است و نباید کشورهای همسایه به سکوی ارسال تروریست به کشورهای دیگر تبدیل شود.  

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران منادی صلح و برادری با همسایگان و مخالف سرسخت هر گونه مداخله است. 

مراقب تنفس مصنوعی آمریکا  به اغتشاشات باشید

نماینده ولی فقیه در استان تاکید کرد: مراقب تنفس مصنوعی آمریکا باشید زیرا الان دایره اغتشاشات محدود شده است ولی باید مراقب تنفس مصنوعی نظام سلطه برای گسترش این ناآرامی‌ها بود. 

آل‌هاشم ادامه داد: آمریکا حتما به دنبال سرنخی برای احیای اغتشاشات خواهد بود؛ از این‌رو باید مسائل را برای قشر جوانان جوانان تبیین کرد. 

جبهه انقلاب لکنت دارد و باید برداشته شود

وی با بیان اینکه جبهه انقلاب لکنت دارد و باید برداشته شود و با زبان گویا گره‌ها را باز کرد، گفت: جوانان فرزندان و سرمایه ما هستند. 

آل‌هاشم در ادامه با تبریک به نیروهای متخصص سپاه پاسداران و هوافضای سپاه در ساخت موشک بالستیک گفت: موشکی ساختند که تا ۷ دقیقه می‌ به هدف نهایی می‌رسد. 

امام راحل در دو جا از کلمه باید استفاده کردند

امام جمعه تبریز در بخش اعلام مناسبت‌های هفته به ۲۶ آبان سالروز آزادسازی سوسنگرداشاره کرد و گفت:  امام در دو جا از باید استفاده کرد یکی در آبادان و یکی هم در سوسنگرد که فرمودند حصر سوسنگرد باید تا فردا آزاد شود و نقش لشکر عاشورا در جریان سوسنگرد فراموش‌ نشدنی است. 

وی توضیح داد: در سوسنگرد بنی صدر اجازه نمی‌داد که ارتش و تیپ دو برای یاری رساندن کمک کند و شبانه مقام معظم رهبری به همراه شهید چمران به بیت امام زنگ زد و تکلیف خواست و در نهایت  دستور امام را اجرا کردند و می‌توان گفت که اگر سوسنگرد پیروزی رسید به خاطر وحدت نیروهای مسلح  و اطاعت محض از فرامین امام رحمت‌الله بود.

ستارخان در کنار علما

امام جمعه تبریز روز ستارخان را مورد اشاره قرار داد و گفت: حضرت امام رضوان الله در پیام سال ۵۶ می‌فرمایند شما آذربایجانی‌ها غیور بودید و در مشروطیت برای خاتمه دادن به حاکمان جور به پا خواستید ؛ شما در مشروطه در صف اول بودید و در بعد مشروطه باز در صف اول هستید؛ شما خیابانی ستارخان و باقرخان دارید.  

وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز در مورد معیار حرکت ملت می‌فرمایند یک خصوصیتی در مورد عزیزان آذربایجان مشاهده می‌شود که  این خصوصیات در برخی مناطق دیگر کشور است ولی در آذربایجان به شکل بارزی وجود دارد آن این است مبارزات و حرکات مردم آذربایجان در دوره‌های مختلف اعم از مشروطه اشغال نظامی و غیره همراه بودند. 

نماینده ولی فقیه در استان گفت: ستارخان در مشروطه می‌گوید  فتوای  علمای نجف در جیب من است و این نشان دهنده این است یعنی این مبارز بزرگ کار خود را با علمای بزرگ هماهنگ می‌شد.

 علم با تمام ارزش‌های ذاتی خود اگر محبوس باشد و منتقل نگردد، کوچکترین ارزشی نخواهد داشت

نماینده ولی‌فقیه در استان با اشاره به روز کتاب گفت: راستی انسان به دنبال یک دوست خوب است کتاب به عنوان دوست خوب می‌تواند باشد و کتاب و نگارش کتاب از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن توجه شود. 

وی ادامه داد: کتاب بزرگترین عامل صیانت و‌ نگهداری از اندیشه‌ها و عموم دانشمندان است و باعث رشد فکری جامعه می‌شود علم با تمام ارزش‌های ذاتی خود اگر محبوس باشد و منتقل نگردد، کوچکترین ارزشی نخواهد داشت. 

خطیب جمعه تبریز متذکر شد: امروزه با وجود گسترش امکانات دیجیتالی و ارائه کتاب‌های الکترونیکی هیچ چیزی جای کتاب را نمی‌گیرد.  

تبریز خاستگاه علامه‌ها

خطیب نماز جمعه تبریز یادآور شد: این هفته باید یادی کنیم از آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی؛  تبریز همیشه خاستگاه بزرگان دین شهر علامه‌هاست و نباید از چنین ظرفیت عظیم غافل بود. 

وی اضافه کرد: آیت‌الله طباطبایی مفسری بزرگ فیلسوفی عارف و‌ وارسته و  فقیهی عالی مقام و صاحب آواری وزین برای  جهان اسلام است؛  آثار ارزشمند علامه نه تنها برای جهان اسلام بلکه متعلق به جهان بشریت است. 

آل‌هاشم با بیان اینکه شخصیتی که شهید مطهری در مورد آیت‌الله طباطبایی گفته است این است که باید یک قرن بگذرد تا اندیشمندان متوجه به عمق نظریات علمی علامه طباطبایی شوند، ادامه داد: توجه به تفسیر وزین المیزان به اقرار بزرگان علم هنوز تفسیری همانند تفسیر المیزان در جهان اسلام نوشته نشده است. 

 راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی در سطح استان‌ها توسط مجلس شورای اسلامی 

وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی اندیشکده حکمرانی در سطح استان‌ها توسط مجلس شورای اسلامی در تبریز ابتکاری قابل ستایش و عقلانیت امیدآفرین از پتانسیل عینی و تجربه نخبگان و صاحب‌نطران دانشگاهی و محققان است تا نهایت استفاده را برای مساله‌یابی با ساختارهایی پویا برای به کارگیری فکر و ایده نخبگانی در تصمیم‌سازی و قانون گذاری فراهم آورد. 

وی افزود: ایده دکتر قالیباف ریاست مجلس شورای اسلامی در تشکیل  اندیشکده استانی و محلی می‌تواند قدم بزرگی در اندیشه‌سازی و مردمی سازی نظام حکمرانی داشته باشد. 

آل‌هاشم با تبریک موفقیت‌های دانش‌آموزان استان در بحث قرآن در سطح کشور ادامه داد: موفقیت ابوالفضل چوپانی کشتی‌گیر اهل میانه در جام جهانی، لیدا فریمان پرچمدار تبریزی ایران در المپیک ۱۹۹۶ که به عنوان رئیس تیراندازی استان را تبریک می‌گویم. 

وی اضافه کرد: خواهران و زنان ما اینگونه در جامعه فعال هستند به طوریکه ۶۰ درصد دانشجویان، کارمندان دانشگاه و معلمان را زنان تشکیل داده‌اند و یا  ۴۹ درصد پزشکان و ۴۲ درصد کارمندان و ۳۲ درصد ورزشکاران و ۳۴ درصد و ۳۲ درصد نویسندگان و  ۲۶ درصد مهندسان و ۱۸ درصد کارکنان بخش خصوصی از خواهران است. 

امام جمعه تبریز  در بخش دیگر خطبه‌ها با اشاره به صبر و پایداری پیامبر اکرم(ص)، گفت: خداوند متعال در آیات متعدد، پیامبر اکرم(ص) را به صبر دعوت می‌کند چراکه این صبر و پایداری پایه اصلی رسالت ایشان بود. 

وی ادامه داد: به عبارت دیگر سیره رسول اکرم(ص) صبر و استقامت و پایداری است؛ البته این تنها وظیفه پیغمبر خدا نیست بلکه کسانی که از شرک به نیکی آمده است باید صبر کند. 

نماینده ولی‌فقیه در استان یادآور شد: پیامبر را در محاصره اقتصادی و‌ سیاسی قرار دادند، دوستداران ایشان را مورد فشار حداکثری گذاشتند و جفا در حقش کردند، ولی ایشان صبر و استقامت کردند. 

وی خطاب به روحانیون گفت: روحانیون و علما ناراحت و غصه‌دار نشوید، اگر در اثر یک سناریو جوی علیه روحانیون ساخته‌اند، ما که بیشتر از رسول خدا نیستیم، پیامبری که به او سنگ پرتاب می‌کردند و او را دیوانه و ساحر صدا می‌زدند ولی الان دین او در کل جهان گسترانیده شده است. 

عمار ولایت

خطیب نماز جمعه تبریز یادآور شد: این هفته سالگرد درگذشت آیت‌الله شبستری است، این عالم ربانی ۲۲ سال در استان خدمت کردند و او عمار ولایت بود؛ او یکی از موسسین جامعه روحانیون مبارزین بود؛ این عالم ربانی چهار دوره به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و پنج‌ دوره به عنوان نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان بود؛ مراسم ۹ دی که در سراسر کشور انجام گرفت در سایه هدایت این شخصیت این مراسم قبل از کل کشور در هشت دی انجام گرفت.