کنعانی: هیاتی از آژانس انرژی اتمی به تهران می‌آید

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: هفته گذشته نشست هماهنگی با حضور وزیر ارشاد، میراث ‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون فوتبال و معاونین و مدیران کل سایر دستگاه‌های ذیربط و همچنین اکثریت مدیران و معاونین وزارت امور خارجه برگزار شد.سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر با تمام قوا در این ارتباط فعال است و ظرفیت‌های خود را به‌کارگیری کرده و کمیته خاصی در آنجا مستقر شده است.

وی ادامه داد: در طول هفته گذشته گفت‌وگوی برخط وزیر امور خارجه با سفرا و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی را داشتیم آخرین وضعیت نمایندگی‌های ما همچنین اتباع ایرانی مستقر در این کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفته است دریافت رونوشت‌ سفرای جدید فرانسه و مالزی و دیدار وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان همکاری‌های اکو را داشتیم.

در مورد اغتشاشات، در چارچوب دیپلماسی و امنیتی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه اسناد افرادی که منجر به خشونت طلبی شده است به کشورهای دیگر ارایه داده است گفت: رفتار و گفتار کشورهای حتما مورد رصد و پایش و عکس العمل دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بوده و در این ارتباط عمل کرده است. کنعانی بیان کرد: در ارتباط با مداخلاتی که منجر به ایجاد خسارت در جمهوری ایران شده است و عملکرد آن دسته از کشورهایی که شهروندان آنها مرتکب جرایمی شده‌اند و یا به نحوی از انحا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده‌اند و بازداشت شدند هم مشخصا در ارتباط با خود این شهروندان اقدام قضایی لازم صورت گرفته و ادامه دارد و هم دستگاه دیپلماسی با توجه به وظایف ذاتی خود در تماس‌ها و گفت‌وگوهای با این کشورها، اقدام لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در ارتباط با وزارتخانه‌های خارجه کشورهای حوزه ماموریت در چهارچوب ملاقات‌های دیپلماتیک موارد را منتقل کرده‌اند در ارتباط با مواردی که نیاز به ارائه شواهد داشت این اقدام را انجام دادند مواردی که نیاز به اعتراض رسمی و صدور یادداشت رسمی و ثبت موارد داشت این اقدام صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی در مرکز در تهران همین مسئولیت را در ارتباط با سفارتخانه‌های کشورهای مقیم و کشورهایی که اینگونه اقدامات ساختارشکنانه و غیرقانونی را داشتند انجام داد. سفرای تعدادی از این کشورها به وزارت امور خارجه احضار شدند در احضارهایی که صورت گرفت، شواهد و قرائن و در مواردی اسناد لازم به سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ارائه شده است و در این ارتباط، هم اعتراض شده و هم درخواست پیگیری شده و هم از نمایندگان خواسته شده که در این ارتباط پاسخ مراکز خود را بگیرند و دریافت کنند.

کنعانی گفت: در تعدادی از این ملاقات‌ها و احضارهایی که صورت گرفت در ارتباط با شهروندان تعدادی از کشورها که اقدام به رفتارهای مجرمانه کرده‌اند و منجر به دستگیری و بازداشت آنها شده، اطلاعات لازم داده شده است و شواهد و مدارک ارائه گردیده و توضیحات لازم به این سفرا و نمایندگی‌ها داده شده است.وی افزود: بخش دیگری از اقدامات هم در چهارچوب ارتباطات و تماس‌ها و همکاری‌های دستگاه‌ها و سرویس‌های امنیتی میان نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران با همتایان کشورهای ذیربط انجام شده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب دیپلماسی و هم در چارچوب وظایف دستگاه‌های امنیتی و سرویس‌های امنیتی اقدامات لازم را انجام داده است.

هیاتی از آژانس انرژی اتمی به تهران می‌آید 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایرانی گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و مشخصا سازمان انرژی اتمی کشور ما با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد. تایید می‌کنم که هیاتی از جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به وین سفر کردند و با مقامات سازمان گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند.

کنعانی بیان کرد: ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوهایی با آژانس صورت گرفته است و ادامه دارد و طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی هم با یکدیگر توافقاتی را انجام داده‌اند به احتمال بسیار زیاد توافقی صورت گرفته که هیاتی هم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با یکدیگر ادامه دهند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با آژانس و مذاکرات در حال انجام از آنجایی که بخشی از مسائل مرتبط با آژانس به موضوعات مذاکرات رفع تحریم هم ارتباط دارد متاسفانه کمافی‌سابق طرف‌هایی هستند که تلاش می‌کنند که بر روند مذاکرات فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیرات منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. این رفتار سازنده جدید نیست ما قبلاً هم شاهد چنین رفتارهایی بودم.

متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیر سازنده از سوی کشورهای اروپایی هستیم

وی درباره قطعنامه آمریکا و تروئیکای سه کشور اروپایی گفت: به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

کنعانی افزود: جای تعجب و تأسف دارد که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیات عالی جمهوری اسلامی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیاتی ایرانی به وین انجام شده و متقابلاً قرار است سفر هیات آژانس هم به تهران برای ادامه مذاکرات انجام شود ما با یک رویکرد سیاسی از سوی این چهار کشور در چارچوب آژانس مواجه هستم.

وی عنوان کرد: طبیعتا اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و صرفاً در روند همکاری‌ها فنی اخلال ایجاد می‌کند و ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم این کشورها قبلا هم دست به اینگونه اقدام غیرسازنده زده‌اند و قطعنامه‌ای را در آژانس صادر کردند. صدور قطعنامه همکاری های فنی ایران با اژانس را دچار مشکل می‌کند و ما طرف‌های اروپایی را به سمت دیپلماسی هدایت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله توپخانه‌ای ایران به اربیل عراق گفت: این خبر امروز منتشر شده و بنده هم از طریق منابع خبری و رسانه‌ای در جریان این خبر قرار گرفتم و الان جزئیات نمی‌تواند ارائه کنم و دستگاه‌های ذیربط در این ارتباط خبررسانی انجام خواهند داد.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این تاکید کرده بود که نسبت به تهدید امنیت و امنیت سرزمینی خود به ویژه در مناطق و شهرهای مرزی و روستاهای مرزی، تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه جمهوری اسلامی خواهد شد در آنجا نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی از امنیت خود و شهروندان خود حمایت و دفاع می‌کند و چنین اقدامی در همین چارچوب صورت گرفته است.

وی درباره ادعای عربستان مبنی بر حمله ایران به عربستان گفت: ما در این ارتباط موضع سخنگوی داشتیم. ما ادعاهای رسانه‌ای را که با اهداف سیاسی در مسیر ایران‌هراسی صورت می‌گیرد را رد می‌کنیم و نمی‌پذیریم امنیت همسایگان مرزی و منطقه‌ای را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب درخصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند. جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه نیست و همواره رفتارهای مسئولانه‌ای در ارتباط با ثبات و امنیت منطقه‌ای داشته است و در همین چارچوب عمل می‌کند و به مسیر مذاکره با عربستان سعودی و توافقاتی که در مذاکرات گذشته در همان چهارچوب صورت‌گرفته پایبند است و امیدوار است که طرف مقابل هم با اجرای توافقاتی که صورت گرفته است زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با رفتارهای غیردوستانه‌ای که صورت می‌گیرد جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد که در مسیر دیپلماسی، رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند و تذکر و توجه لازم را بدهد.بنابراین ما اینگونه اخبار را تایید نمی‌کنیم متاسفانه دولت آمریکا هم در راستای سیاست ایران‌هراسی و هم ایجاد تشنج در منطقه و اخلال در روند گفت‌وگوهای سازنده میان ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چهارچوب همان سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکا است و برخی رسانه‌ها هم متاسفانه به این چارچوب دامن می‌زنند.

ایران هیچ تجهیزات و تسلیحاتی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده است

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد فروش تسلیحات از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ با اوکراین گفت: ایران هیچ تجهیزات و تسلیحاتی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده است، همکاریهای دفاعی ایران در چارچوب دوجانبه و در مسیرهای قانونی است.

وی ادامه داد: ما بارها مواضع خودمان را مطرح کردیم، ایران در مورد اوکراین پایبند به سیاست بی طرفی فعال است، به دلیل ارتباط خوب با دوکشور تلاش کردیم که دو طرف را به مسیر خوب برگردانیم و همکاری های ما در مسیر دو جانبه بوده و ایران اصل بر روابط دوستانه با کشورها می‌گذارد.

کنعانی تاکید کرد: ایران عضو هیچ ائتلاف نظامی نیست، اما زمانی که امنیت ملی خود را در خطر ببینیم، واکنش نشان خواهیم داد ما در مورد اوکراین تلاش کردیم نقش مثبتی ایفا کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد حمایت از فلسطین گفت: ما در بحث فلسطین جزو حامیان درجه یک ملت فلسطین بودیم و ایران در چارچوبی که از ملت فلسطین حمایت شود عمل خواهد کرد.

وی در مورد آزادی اسداله اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک گفت: پیگیری وضعیت اسدی از اولویت‌های وزارتخارجه است، بازداشت غیرقانونی ایشان خلاف مقررات بین المللی است.

ایران با بادها و نسیم ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود

کنعانی در مورد اظهارات رییس جمهور آذربایجان گفت: موضع رسمی دستگاه دیپلماسی اعلام شد و سفیر آذربایجان هم به وزارت خارجه احضار شد و سیاست ایران مبتنی بر گسترش روابط با همسایگان است و آذربایجان هم مستثنی نیست اما کسی حق ندارد از این سیاست ایران سوء برداشت کند. ایران با بادها و نسیم ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود لذا کسی سکوت و صبر ایران را به ضعف ایران تعبیر نکند و سیاست ما با همسایگان مبتنی بر حفظ همسایگی است، اعلام مواضع و گلایه ها در پشت رسانه کمک کننده نیست.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تحویل سوخو ۲۵ از سوی روسیه به ایران گفت: این مورد نظامی است و من پاسخ نمی‌دهم.

استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که کارآمدی لازم را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مواضع کشورهای اروپایی گفت: چند کشور معدود به رفتارهای سیاسی روی آورده و جمهوری اسلامی اجازه دخالت به این کشورها را نخواهد داد. توصیه ما این است که کشورهای اروپایی از استفاده ابزاری از حقوق بشر اجتناب کنند وبه چارچوب دیپلماتیک ایفا کنند. تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که برای ایران کارامدی لازم را نخواهد داشت،ایران در مورد تحریم ما پاسخ متناسب و لازم را خواهد داد.

وی در خصوص اظهارات مقامات آلمانی اظهار داشت: مقامات آلمانی به سابقه کشور خود در دور نگاه کنند به سابقه حقوق بشر در ارتباط با تسلیح یک رژیم متجاوز علیه ایران، نگاه کنند، آلمان در جایگاهی نیست که ایران را مورد مواخذه قرار دهد.

ایران ابتکارات سازنده‌ای را برای حفظ مسیر مذاکرات منتقل کرده است

کنعانی در مورد مذاکرات وین گفت: کانال های تبادلی همچنان فعال است، ایران برای پیشبرد روند گفت ‌گوها و جمع بندی توافق، ابتکارات سازنده ای را منتقل کرده است. تلاش ها برای حفظ مسیر مذاکرات ادامه دارد.

وی در خصوص لبنان گفت: همکاری ایران و لبنان دوستانه است، اعمال سیاست‌های یکجانبه علیه لبنان قانونی نیست، اینکه امریکا لبنان را تحریم سوختی می‌کند تحریم ملت لبنان است ‌ و ایران تحریم های یکجانبه را به رسمیت نمی شناسد.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مذاکرات آذربایجان و ارمنستان گفت: ایران از گفت گوهای دیپلماتیک حتما استقبال می‌کند و جزو اولویت های ایران است.

وی در پاسخ به سوالی در اظهارات ماکرون در مورد برجام گفت: ایران مسیر مذاکرات رو مرتبط با هیچ تحولاتی نمی بیند و تجارب گذشته را تکرار نکرده و برای خودشان و دیگران هزینه نکنند. این مسیحی که ماکرون در کنارش قرار گرفته است، کور می‌کند اما شفا نمی‌دهد، بیایند و در مسیر گفت وگو با ایران قرار بگیرند،حمایت از اغتشاشگران برای این افراد مسئولیت دارد.

کنعانی در مورد تهدیدات نتانیاهو علیه ایران گفت: تهدید در ماهیت رژیم صهیونیستی است ایران  موضوع جدیدی نمی بیند که واکنش نشان دهد، ماهیت این رژیم بر اشغال و ترور است.

حقی برای رژیم صهیونیستی قائل نیستیم اما از هر رخدادی که موجب احقاق حقوق ملت لبنان شود، استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: نگاه ایران به رژیم صهیونیستی واضح و روشن است و مشروعیتی برای رژیم قائل نیستیم، اما از هر رخدادی که موجب احقاق حقوق ملت لبنان شود، استقبال می کنیم، هیچ حقی برای رژیم صهیونیستی در منطقه قائل نیستیم و اما از احقاق حقوق ملت لبنان برای استفاده از منابع نفتی استقبال می کنیم این تحول نشان داد که رژیم صهیونیستی فقط زبان مقاومت را می فهمد،مقاومت ظرفیت خوبی را در اختیار لبنان قرار داده است.