تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل

 امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک هشدار داد: اگر اقدام آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن به نتیجه برسد، رویه خطرناکی را در سیستم سازمان ملل ایجاد خواهد کرد و رویه برابری دولت‌های عضو در این سازمان بین المللی را زیر سئوال خواهد برد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که رونوشت آن برای رئیس شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) و رئیس شصت و هفتمین کمیسیون مقام زن ارسال شده است، دیدگاههای جمهوری ایران در خصوص تلاش‌های آمریکا با هدف لغو عضویت کشورمان در کمیسیون مقام زن را تشریح و از دبیرکل خواست از ایجاد این بدعت در روند کار سازمان ملل جلوگیری کند.

ایروانی در این نامه با اشاره به برگزاری نشست آتی شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) در تاریخ ۲۳ آذرماه سال‌جاری برای بررسی درخواست غیر قانونی آمریکا جهت پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن تاکید کرد: این درخواست بر پایه ادعاها و فرضیات جعلی علیه ایران صورت گرفته است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در نیویورک افزود: این درخواست غیر قانونی، نشان دهنده تلاشی دیگر توسط آمریکا برای سوء استفاده از سیستم سازمان ملل برای اهداف سیاسی خود است.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره علیه سوء استفاده از نهادهای وابسته به سازمان ملل برای پیشبرد اهداف سیاسی هشدار داده، چون به اعتبار سیستم سازمان ملل لطمه وارد می کند.

سفیر و نماینده دائم ایران توجه دبیرکل سازمان ملل را به سیاست‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا علیه ایران وایجاد کمپین گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله فشارهای حداکثری سیاسی و اقتصادی بعد از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷جلب و اضافه کرد: اگر این اقدامات غیر قانونی در سیستم سازمان ملل موفق شود برای کلیت سازمان ملل خیلی خطرناک خواهد بود.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خاطر نشان کرد: این امر نه فقط یک رویه خطرناک با تاثیرات زیاد ایجاد خواهد کرد بلکه برخلاف روح و نص سازمان ملل متحد بوده و موضوع برابری حاکمیتی دولتهای عضو، مشارکت آنها در عرصه بین المللی، حضور دولتها در همه ارکان بین المللی بصورت برابر و متناسب برپایه توزیع جغرافیایی از نمایندگان همه مناطق جهان را زیر سئوال خواهد برد؛ در حالیکه این موضوع از پایه های اساسی سیستم سازمان ملل و چند جانبه گرائی است.

ایروانی اضافه کرد: در رویه کاری شورای اکوسوک سابقه ای از پایان دادن به حضور یک عضو منتخب در یک کمیسیون برای یک هدف خاص وجود ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران با اشاره به موارد ذکر شده از دبیرکل سازمان ملل خواست که در ظرفیت خود به عنوان حافظ منشور ملل متحد و در چارچوب مسوولیت‌های دبیرکل از اصول منشور ملل متحد حمایت و در این چارچوب از تلاش‌های غیرسازنده و مخرب به رهبری امریکا در قبال ایران جلوگیری کند چرا که این رویه مشارکت فعال و جامع همه دولت‌های عضو در فعالیت‌های سازمان ملل را در معرض خطر قرار می دهد .

تلاش آمریکا برای لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل

در پایان نیز از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درخواست شد این نامه به عنوان سند شورای اجتماعی- اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) منتشر شود.

 دولت بایدن به همراه متحدان غربی خود، از آغاز حوادث داخلی ایران، حمایت از ناآرامی ها را در دستور کار خود قرار داده و از برهم زنندگان نظم عمومی حمایت و با برگزاری نشست هایی با مخالفان جمهوری اسلامی ایران بر اقدامات ضد ایرانی خود شدت بخشیده و بر فهرست تحریم های ضد ایرانی به بهانه نقض حقوق بشر افزوده است.

معاون بایدن، پس از دیدار با یکی از به اصطلاح فعالان حقوق بشر که از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و حامیان افزایش تحریم ها علیه ملت ایران است، دوم نوامبر /۱۱ آبان ماه همزمان با نشست غیررسمی (آریا فرمولا) و ضد ایرانی سازمان ملل درباره حوادث اخیر ایران، در بیانیه ای قصد واشنگتن برای همکاری با شرکا به منظور حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را اعلام کرد.

آمریکا قرار است  قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل را به بهانه حمایت از زنان ایرانی و ناآرامی ها در تاریخ ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) در سازمان ملل مطرح کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در باره حذف ایران از مقام کمیسیون زن سازمان ملل گفته است : جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اقدامات غیرقانونی تعداد مشخصی از دولت‌های غربی علیه ایران به بهانه تحولات داخلی کشور مواضع خود را همواره رسما و آشکارا اعلام و هم به صورت رسانه‌ای و اعلامی و هم در مذاکرات و ملاقات‌ها مطرح کرده است لذا هر گونه سوء استفاده از تحولات داخلی ایران برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورمان محکوم و غیرقابل قبول است.

مقام ارشد وزارت خارجه ایران تصریح کرد: ایران به عنوان یک عضو سازمان ملل متحد در یک انتخابات کاملا شفاف و قانونی با بیشترین رای کشورهای عضو مجموعه اکوسوک از ۵۴ رای با کسب ۴۳ رای عضو کمیسیون مقام زن در این مجموعه شد. در حال حاضر تلاش آمریکا مشخصا با کمک برخی دولت‌های مشخص اروپایی این است که در یک اقدام کاملا سیاسی و غیرقانونی با اعمال فشار و استفاده از پتانسیل‌های سیاسی و تاثیرگذاری بر کشورهای مستقل عضویت ایران را در این چارچوب با مانع مواجه کنند. این اقدام آمریکا قبل از آن که اقدامی علیه ایران باشد، اقدام علیه رای آزادانه کشورها در تشکل ها و ساختارهای بین المللی است. اقدام آمریکا عملا در مسیر زیر سوال بردن حق رای کشورهای مستقل در این سازمان است و ارزش آرای این کشورها را زیر سوال برده است.