الگوی مدیریت شهری ما برنامه محور نیست/ اغلب مدیران شهری رفع اصولی معضل آلودگی را در اولویت قرار نداده‌اند

محسن پیرهادی با اشاره به استمرار وضعیت اضطرار آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها در یک هفته اخیر گفت: حل ریشه ای معضل حل آلودگی هوا به عنوان یک مسئله ملی  نیازمند تدوین برنامه‌ای بلند مدت برای توسعه و بهسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری است،برنامه ای که عمل به آن وظیفه مدیران شهری و دولت‌ها به دور از هر گونه تعلق سیاسی و جناحی باشد.

آقای پیرهادی گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته، قریب به هفتاد درصد منشا آلودگی‌های کلانشهرها وسایل نقلیه متحرک است، برای کاهش تردد این وسایل در خیابان ها باید به سمت اصلاح و تغییر مبلمان شهری گام برداریم و توامان حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم. نکته دیگر ضرورت فراهم آوردن زیرساخت های لازم برای حمل و نقل پاک مانند دوچرخه سواری و پیاده روی است.

رئیس فراکسیون شوراها و مدیریت شهری مجلس ادامه داد: اگرچه دولت‌ها و شهرداری‌ها در قبال تامین بسترهوای پاک مسئولیت ویژه دارند و باراصلی تامین این شرایط بر دوش آنهاست اما در مواقع بحرانی مثل هفته اخیر که اغلب کلانشهرهای کشور به شرایط اضطرار دچار شده‌اند این است که شهروندان نیز در این مسیر فعال شوند و با کاهش تردد درون شهری، کاهش استفاده از وسایل خودروی شخصی و روی آوردن به ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش آلودگی هوا و رفع این معضل همه گیر به مدد شهر بیایند.

آقای پیرهادی با بیان اینکه متاسفانه الگوی مدیریت شهری ما برای تامین هوای پاک در قریب به یک دهه اخیر و حتی ادوار پیش از آن الگوی دور اندیشانه و برنامه محوری نبوده است، گفت: اغلب مدیران شهری برای رفع این معضل دغدغه میان مدت داشته‌اند و پرداختن اصولی به آن را در اولویت قرار نداده‌اند. این درحالی است که شهرهای پیشرفته و مدرن دنیا استمرار و پیگیری یک برنامه بلند مدت را در دستور کار قرار می‌دهند.

وی بیان داشت: عزم جدی مدیریت شهری درشهرهای پیشرفته دنیا فراهم‌ آوردن امکانات حمل ونقل عمومی کارآمد در سراسر شهر است، ‌همه همت و تلاش مسئولان شهری این کشورها بر این نکته معطوف است که تکنولو‍ژی و انر‍ژی پاک را در خدمت شهرها و شهروندان درآورند و سریعترین شیوه حمل و نقل را به شهروندان ارایه کنند، روندی که هم وابستگی آنها بنزین را کاهش داده و هم میزان و حجم تردد خودروهای شخصی شان در سطح شهر کاهش محسوس یافته است .

الگوی مدیریت شهری ما برنامه محور نیست/ اغلب مدیران شهری رفع اصولی معضل آلودگی را در اولویت قرار نداده‌اند

وی با تاکید بر ضرورت روی آوردن به سمت حمل و نقل عمومی، کارا، اقتصادی و ایمن ،تاکید کرد: توسعه گذرگاه‌ها، اتوبان‌ها، پل‌ها و زیر گذرها نسخه‌ای مناسب برای حل بحران آلودگی هوا در کلانشهرها نیست ما نیازمند توسعه حمل و نقل عمومی هستیم و بهتراست بجای توسعه اقدامات عمرانی در حمل و نقل شهرها، به فکر نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم .

پیرهادی خاطرنشان کرد: در شرایط اضطراری روزهای اخیر  ضروری است که شهروندان و مدیران شهری در کنارهم به رفع وضعیت اضطراری کلانشهرها کمک کنند.