آیت‌الله خاتمی: در عرصه تمامیت ارضی با کسی تعارف نداریم

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه تهران ،گفت: تقوا موجب جلب رحمت خداست و عبور از خطوط قرمز خدا موجب جلب غضب خداست که برجسته‌ترین آن ایستادن در برابر انبیاست. بر این باوریم که ولی‌فقیه جانشین عام امام زمان (عج) است.

وی افزود: بنابر روایات اهل بیت (ع) که در اصول کافی آمده‌اند، ولی‌فقیه اگر دستوری صادر کرد و کسی نپذیرد، حکم خدا را کوچک شمرده است، به ائمه جواب رد داده و کسی که اهل بیت (علیهم‌السلام) را رد کند، خدا را رد کرده است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران حفظ حریم ولایت، حفظ حریم امامان (علیهم‌السلام) است، ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند: کسی که دین دارد، نباید در مجلسی بنشیند که امام عادل جامعه اسلامی تخریب شود، این روزها از بسیجیان بدگویی می‌شود، چراکه بسیجیان و حزب‌اللهی‌ها مصداق مؤمنین هستند.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نباید در چنین مقامی ساکت بود و باید دفاع کرد، چراکه براساس روایات دفاع از ولی‌فقیه دفاع از امام زمان (عج) است، گفت: برخی با لباس عزای اهل بیت، سیاهی‌های هیئات را به آتش می‌کشند، این افراد بی‌توجه هستند و باید آن‌ها را راهنمایی کرد. 

وی اضافه کرد: حضرت علی (ع) فرمود کسی که برای خدا حریم نگه دارد، در تاریکی فتنه‌ها نوری به او عنایت می‌شود.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مفتح، اظهار کرد: این شهید در اوایل انقلاب ستاره‌ای درخشان بود و خدمات ارزنده‌ای در عرصه‌های مختلف داشت که توسط گروهک تروریستی فرقان به شهادت رسید.

خاتمی ادامه داد: یاد و خاطره عبدالواحد ریگی را که شجاع و طرفدار نظام بود را گرامی می‌داریم، خوشبختانه قاتلین این عزیز دستگیر شده‌اند و درخواست متدینین آن است که آدم‌کشان به اشدّ مجازات برسند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: یاد سردار رستم قاسمی وزیر فقید راه و شهرسازی که جزو خدمتگزاران بود را گرامی می‌داریم.

وی همچنین درباره وحدت حوزه و دانشگاه نیز، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از آرمان‌های مکرر امام (ره) و مقام معظم رهبری است، دو بازوی توانای اداره کشور، حوزه و دانشگاه هستند.

آیت‌الله خاتمی اظهار کرد: این واقعیتی است که اکثریت دانشجویان ما متدین، حزب‌اللهی و علاقه‌مند به ایران اسلامی هستند که آن‌ها را پاره تن خود می‌دانیم و نظام تقویت علمی این‌ها را نظام تکلیف می‌داند. 

وی افزود: اقلیتی در شأن دانشجو عمل نکردند، از ۴۰ هزار دانشجوی یک دانشگاه، ۵۰۰ نفر برخی اقداماتی را انجام دادند.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد: قاتلی می‌گوید مستحق چند اعدام هستم و به آنهایی که فریبش دادند، پیام می‌دهد که انسان نیستید، کسانی به نام دانشجو از این قاتل حمایت می‌کنند، طوری عمل کردند که آمریکا و اسرائیل تحسین کند، این اعمال در شأن شما نیست، شما بزرگتر از این مسائل هستید.

خاتمی خطاب به دانشجویان شرکت‌کننده در اغتشاشات، گفت: این اراذل و اوباش شأن شما را از بین می‌برند، از دانشجویان ارزشی انتظار داریم با موضع‌گیری جانانه خودشان نشان دهند که دانشجوی متدین آب به آسیاب اسرائیل نمی‌ریزد. این اقلیت دشمن آرمان بلند وحدت حوزه و دانشگاه هستند، چرا که این وحدت، وحدتِ فکر و اندیشه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تلاش‌های نیروهای مسلح برای دفاع از کشور و حفظ تمامیت ارضی ایران اشاره کرد و گفت: جزایر سه‌گانه بوموسی، تنب‌های بزرگ و کوچک که هفته قبل آنجا بودم، از نزدیک نیروهای مسلح را دیدم که چه زحماتی برای حفظ امنیت کشور می‌کشند و مقتدرانه عمل می‌کنند، چند شناور کوچک ما به ناو آمریکایی می‌گوید که نباید جلوتر بیایید؛ ایران مقتدری داریم که لرزه براندامشان انداخته‌ است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران اظهار کرد: به تازگی رئیس‌جمهور چین در سفری به عربستان سعودی، همان جایی که گفتند گاو شیرده هستند( چینی‌ها هم طمع کرده‌اند و به عربستان رفته‌اند)، در مورد جزایر سه‌گانه حرف بی‌ربطی زده است، مطالبه جدی ایران جبران مواضع یاد شده از سوی رئیس جمهور چین است و بدانند در عرصه تمامیت ارضی با کسی تعارف نداریم و قاطع هستیم.

خاتمی درباره حذف ایران از کمیسیون مقام زن نیز، گفت: این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد، ثانیا ۴۰ روز آمریکا تلاش کرد تا آن را به تصویب برساند و این هم یکی از پرونده‌های سیاه آمریکاست، حق آمریکاست که «مرگ بر آمریکا» بگوییم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران درباره حذف ایران از کمیسیون مقام زن نیز،  تصریح کرد:‌ این قطعنامه ضمانت اجرایی ندارد، ثانیا ۴۰ روز آمریکا تلاش کرد تا آن را به تصویب برساند و این هم یکی از پرونده‌های سیاه دیگر آمریکاست، راز نفرت از آمریکا مجموعه این‌هاست؛ حق آمریکاست که بگوییم مرگ بر آمریکا.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین بها را نظام اسلامی به زن داده است، افزود: آزادی واقعی در نظام اسلامی است، آن چیزی که آمریکا تحریک‌تان می‌کند بنویسید، بردگی است، آزادی نیست؛ آمریکا زنی را می‌خواهد که هویتش را از دست داده باشد، آن آزادگی که آمریکایی‌ها می‌گویند، بردگی است؛ تنها در نظام اسلامی زندگی بانوان، شرافتمند و انسانی است. آن‌ها آزادی هرزگی را می‌خواهند. 

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه اتحادیه اروپا حداقل در یک دهه اخیر عین مستعمره آمریکا عمل کرده و هرچه آمریکا بگوید عمل می‌کنند، گفت: این‌ها در صدر لیست ناقضان حقوق بشر هستند، چه کسی از اسرائیل کودک‌کش و زن‌کش حمایت می‌کند؟ این‌ها در خط مقدم ناقضین حقوق بشر هستند.

خاتمی با اشاره به لیستی که اخیرا اتحادیه اروپا اعلام کرده و چند تن از مقامات کشور را تحریم کرده است،  اضافه کرد: اخیرا بنده را هم تحریم کردند، افتخارم تحریم این‌هاست، احساس می‌کنم تیرم به هدف خورده و جهاد تببینم اثر کرده تا آخرین نفس در این سنگر هستم و تا زنده‌ام عقب‌نشینی نمی‌کنم. در ایران به زور حساب مالی دارم، چه برسد به اروپا.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در مورد ممنوعیت سفر به کشورهای اروپایی تصریح کرد:‌ به فضل خدا یک‌ وجب از خاک کشورم‌ را به دنیا نمی‌دهم، قبلا گفته‌ام که عطش رفتم به خارج کشور را ندارم.

وی همچنین درباره قانونمداری نیز، گفت: امام و رهبری بیشترین تأکید را در عرصه قانونمداری دارند نظام اسلامی نظام قانون است،در ادامه بخشی از این سخنان را می‌گویم. امام راحل فرمودند: همه باید مقید باشند قانون را بپذیرند، مقام معظم رهبری هم فرمودند: همه باید تابع و تسلیم قانون باشند، قرآن کریم نیز می‌فرماید: اولین کسی که به قانون عمل می‌کند خودِ پیغمبر(ص) است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، ادامه داد: حضرت علی (ع) فرمودند اگر به طاعتی دستور می‌دهم، اول خودم انجام می‌دهم. وقتی می‌گویم کاری معصیت است و آن را انجام ندهید، قبل از سایرین خودم انجام نمی‌دهم.

خاتمی اضافه کرد: امام (ره) فرمود خودتان را با قانون تطبیق دهید، نه قانون خودش را با شما تطبیق دهد. امام و رهبری مکرر از قانون‌شکنی پرهیز می‌دهند، چراکه هرج و مرج را در پی دارد که بدترین منکر است؛ حضرت علی (ع) فرمودند: شیر درنده بهتر از سلطان ستمگر است و سلطان ستمگر، بهتر از هرج و مرج است. قانون‌شکنی زمینه‌ساز هرج و مرج است، باید قانون‌شکنان منزوی شوند تا هرج و مرج رخ ندهد، رهبر انقلاب می‌فرمایند: دفاع از مجرم جرم است، دفاع از مجرمی که طبق قانون محکوم شده است مبارزه با قانون است.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه قرآن کریم می‌فرماید: چرا از مجرمین حمایت می‌کنید؟ تصریح کرد: با بیانه‌هایتان از مظلومی حمایت کنید( سید روح‌الله عجمیان) که سی نفر محاصره‌اش کردند. فردی او را با آجر می‌زند... فردی باسنگ و دیگری با چاقو... .در دفاع از قاتلی که خودش می‌گوید مستحق چند بار اعدام هستم، بیانیه می‌دهید؟!

خاتمی گفت: بنا بر سخنان امام و رهبری همه در برابر قانون مساوی هستند؛ هیچ کس نباید خودش را در حصار قانونی ببیند، تخلف کند و خیالش را حت باشد کسی به حسابش نمی‌رسد. هر کسی که خلاف مرتکب شد، باید به حسابش رسیدگی شود. حضرت علی (ع) می فرمایند: سه چیز است که حکومت را حفظ می‌کند؛ قانون را بر همگان اقامه کن، در راحتی و ناراحتی به کتاب خدا حکم کن و عدم وجود تبعیض‌نژادی در حکومت.