تکرار مواضع غیرسازنده و ضد ایرانی آمریکا و متحدانش در نشست شورای امنیت

نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت با تکرار اتهامات و ادعاهای ضد ایرانی، تهران متهم کرد که در ماه‌های اخیر اقدامات تحریک‌آمیزتر بیشتری انجام داده است، درحالی که دستیابی به توافق برای بازگشت به برجام امکان پذیر به نظر می‌رسید.

رابرت وود دیپلمات آمریکایی در این نشست  بدون اشاره به نقش واشنگتن در وضعیت کنونی و خروجش از برجام مدعی شد که آمریکا همچنان در خصوص نیت ایران تردید دارد.

وی مدعی شد که درهای دیپلماسی باز است و ادعا کرد متأسفانه اقدامات ایران نشان می دهد که این هدف در اولویت آنها نیست.

نماینده واشنگتن با تکرار ادعاهای ضد ایرانی خود  از شورای امنیت خواست که از فعالیت‌های تسلیحاتی ایران و محموله‌های تسلیحاتی این کشور به یمن و اوکراین که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، بدون تأیید شورای امنیت انجام می شود، چشم پوشی نکند.

نماینده آمریکا مدعی نادیده گرفتن این موضوع از سوی از دبیرخانه سازمان ملل و ایرلند شد و با ادعای نادیده گرفتن خسارات وارده انتقال غیرقانونی تسلیحات از ایران از آنان انتقاد کرد.

 نماینده آمریکا این سوال را مطرح کرد که آیا روسیه به دنبال موشک های بالستیک ایران نیز خواهد بود؟

نماینده اتحادیه اروپا: برجام همچنان بهترین گزینه است 

در این نشست، نماینده اتحادیه اروپا در شورای امنیت نیز بر نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی در نظارت بر تعهدات هسته ای ارائه شده تحت برجام اشاره کرد. 

وی به متن طراحی شده برای بازگشت آمریکا و ایران به پایبندی کامل به برجام اشاره کرد و گفت در این زمینه مشکلات و پیچیدگی هایی ایجاد شده است.

نماینده اتحادیه اروپا با هراس از  "تعداد زیاد "سانتریفیوژهای جدید  ایران، در این باره  ابراز تاسف  و بدون اشاره به بد عهدی آمریکا و غرب مدعی شد که  به دلیل تصمیم ایران برای تعلیق همکاری، نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی محدود شده است.  

تکرار مواضع غیرسازنده و ضد ایرانی آمریکا و متحدانش در نشست شورای امنیت

وی همچنین از تحریم های آمریکا و آسیب های اقتصادی آن ابراز تاسف کرد.

نماینده اتحادیه اروپا با دخالت در امور داخلی ایران، ایران را متهم به سرکوب فعالان زن و ارائه تسلیحات به روسیه کرد و ضمن ابراز  تاسف‌، اذعان کرد که این مسائل خارج از محدوده برجام است.

نماینده اتحادیه اروپا تاکید کرد احیای  برجام همچنان "بهترین گزینه" است.

وی ادامه داد که تا زمانی که اجرای مجدد برجام با مشکل مواجه باشد، دسترسی نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چرخه سوخت هسته‌ای ایران نیز با مانع روبرو خواهد بود.