بحران انرژی در اروپا نتیجه پیروی از سیاست‌های غلط آمریکا است

حسن هانی‌زاده با اشاره به تبعیت مقامات اروپا از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای مستقل از جمله ایران در حوزه انرژی که نتیجه آن در پیش‌بودن شرایط سخت در زمستان سرد پیش‌رو برای مردم اروپا خواهد بود، گفت: سیاست‌های اشتباه کشورهای اروپایی و آمریکا در رابطه با منطقه و جهان و بویژه با روسیه و ایران موجب شده که شرایط سختی برای ملت‌های اروپا بوجود آید.

 

وی ادامه داد: با توجه به جنگ اوکراین و موضع گیری جانبدارانه کشورهای اروپایی از اوکراین و همچنین دخالت ناتو در مسائل داخلی اوکراین و مشکل سازی کشورهای اروپایی و آمریکا برای امنیت داخلی روسیه، موجب شده شرایط سختی در منطقه حاکم باشد و روسیه نیز برای تنبیه کشورهای اروپایی در حقیقت صادرات نفت را به این کشورها قطع کرده است.

تحلیلگر سیاست خارجی گفت: مشکلاتی از جمله مسئله انرژی که اروپایی‌ها در حال حاضر با آن مواجه هستند بخاطر پیروی و دنباله روی آنها از سیاست‌های آمریکاست.

هانی زاده با بیان اینکه زمستان سختی در انتظار ملت‌های اروپایی است، عنوان کرد: شرایط به گونه‌ای است که طی ۵۰ سال اخیر کمتر سابقه داشته که ملت‌های اروپایی به سمت استفاده از زغال سنگ و انرژی‌های غیرپاک و آلوده کننده حرکت کنند لذا این نشان دهنده آن است که کشورهای اروپایی طی هفته‌های آینده با چالش بزرگ انرژی مواجه خواهند شد.

بحران انرژی در اروپا نتیجه پیروی از سیاست‌های غلط آمریکا است

هانی زاده با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی نتوانسته اند از فرصت‌های لازم برای نزدیک شدن به ایران و منابع ایران بهره ببرند، افزود: این موضوع موجب شده کشورهای اروپایی تمام دروازه‌های خودشان را به روی کشورهای نفت خیز و دارای منابع فسیلی ببندند.

تحلیلگر سیاست خارجی با اشاره به تحریم ایران و روسیه در حوزه انرژی، عنوان کرد: این مسئله باعث شده که شرایط تأمین گاز برای کشورهای اروپایی دشوار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دیدار جوزف بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر خارجه کشورمان در حاشیه "نشست بغداد ۲" در اردن موجب شده که کشورهای اروپایی سیگنال‌های مثبتی به سمت ایران ارسال کنند چرا که می‌دانند با توجه به تحریم‌های روسیه در حوزه گاز ناچارند به سمت ایران متمایل شوند.

گفتنی است، حمایت مقامات اروپا از تنش اوکراین و روسیه و تلاش برای تحریم روسیه، باعث شده است در جایگزینی نفت و گاز روسیه دچار مشکل شوند، چرا که اروپا پیش‌تر به دستور واشنگتن برای تحمیل تحریم‌های ضدانسانی علیه ایران و ونزوئلا اقدام کرده بود و همچنان درصدد اجرای فرامین امریکاست و کیفیت زندگی مردم اروپا گروگان آمریکا شده است.

مقامات اروپا در حالی سرنوشت مردم قاره سبز را به تصمیمات واشنگتن گره زده‌اند که صرفاً بحث خداحافظی با استقلال این قاره نیست، بلکه صحبت از وضع زندگی چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در «زمستان سخت» پیش‌روست و آنچه مسئولان اروپا برای آرام کردن شهروندان‌شان می‌گویند، بیشتر گفتاردرمانی است و مطابق واقعیت نیست چرا که تارنمای اویل‌پرایس اخیر نوشت به‌رغم لفاظی مقام‌های اروپایی مبنی بر آمادگی شبکه‌های گاز کشورهای قاره سبز در آستانه فصل سرد سال، رئیس اداره گاز آلمان اذعان کرد فقط چند روز سرمای شدید کافی است تا مصرف گاز طبیعی افزایش یابد و ذخایر گاز اروپا به اتمام برسد.