کیفرخواست پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی در مراحل نهایی

 عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان و رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی در میزگرد تخصصی مبارزه با تروریسم و افراطی‌‌گری در منطقه غرب آسیا گفت: آمریکا خودش را به غلط، به عنوان مبارزه با تروریست‌های داعش معرفی می کرد اما همگی در منطقه شاهد بودند که اگر آمریکا در منطقه نبود، داعش نمی توانست خود را منطقه معرفی کند و دستاوردی داشته باشد.

وی تاکید کرد: راهبرد جمهوری اسلامی، مقابله با داعش بود و به گفته مقام معظم رهبری، جمهوری اسلامی به عنوان خط مقدم مقابله با داعش قرار گرفت و براساس اسناد بین المللی و وظایف انسانی، با داعش به مقابله پرداخت.

کدخدایی ادامه داد: آمریکا با جنایت ترور حاج قاسم علاوه بر نقض تعهدات بین المللی خود، به تعهدات منشور بین المللی سازمان ملل متعهد عمل نکرد.

وی تصریح کرد: این ترور یک تخلف بین المللی بود و هیچ کدام از توجیهات آمریکایی ها مورد تایید نیست.

 عضو شورای نگهبان ادامه داد: ترور حاج قاسم به عنوان یک تخلف بزرگ در اسناد بین المللی ثبت شده است.

کدخدایی با بیان اینکه  کیفرخواست پرونده ترور حاج قاسم به مراحل نهایی نزدیک شده است، گفت: وزارت امور خارجه پیگیری های خوبی را برای پیگیری حقوقی پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی انجام داده است.در بعد کیفری نیز کیفرخواست به مراحل نهایی نزدیک شده است.

وی اظهار داشت: مقامات آمریکایی براساس این کنوانسیون، مکلف به رعایت جایگاه بین المللی حاج قاسم سلیمانی بودند اما اقدام به ترور ناجوانمردانه او کردند.

کیفرخواست پرونده ترور حاج قاسم به مراحل نهایی نزدیک شده است

 عضو شورای نگهبان یادآور شد: اقداماتی با کمک قوه قضاییه کشور عراق و مقامات رسمی این کشور برای پرونده ترور حاج قاسم انجام شده است که به زودی گزارشات آن اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی گرفتار خوی زیاده طلبی رژیم آمریکا شده است، گفت: اگر چراغ سبز آمریکا نبود گروه داعش نه به وجود می‌آمد و نه می توانست به جنایت‌هایش ادامه دهد.

مشاور وزیر امور خارجه با اشاره به راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی مثل داعش، عنوان کرد: با سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری اتخاذ کردند جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مقاومت قرار گرفت. در خط اول مقابله با این گروه‌های تروریستی و هم به عنوان راهبرد اساسی ایران و هم به عنوان تعهد بین‌المللی و هم امر اخلاقی، جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌دانست در این جهت گام بردارد و فرمانده این مقاومت و مبارزه کسی نبود، جز سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.

کدخدایی افزود: وقتی پایان داعش با مجاهدت‌های فراوان حاج قاسم و دوستان آن اعلام شد رژیم آمریکا متوجه شد که یک ابزار موثری را در منطقه از دست داده است. داعش مخلوق آمریکا که آمده بود منطقه غرب آسیا را به هم بریزد، دست آمریکا خالی شد و دیگر بهانه‌ای نداشت و آن زمان شاهد بودیم که مرتکب این جنایت عظیم در ۱۳ دی سه سال گذشته شد که امروز در آستانه آن هستیم.

وی گفت: آمریکا با این جنایتی که مرتکب شد هم تعهدات بین‌المللی خودش را نقض کرد و هم به تعهداتی که براساس منشور ملل متحد متعهد به انجام آنها بود، پایبند نبود. عدم مداخله در امور داخلی کشورها و رعایت موازین حقوق بشری و رعایت و احترام به حاکمیت و استقلال کشورها از جمله تعهداتی است که در اسناد بین‌المللی وجود دارد و آمریکا همه این ها را نقض کرد و این موضوع در گزارش گزارشگر ویژه به خوبی تبیین شد که جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی و همراهانش یک تخلف بین‌المللی بود و آمریکا نقض تعهد داشت.

رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت شهید سلیمانی با بیان اینکه هیچ یک از توجیهات آمریکا در این اقدام تایید نشد، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها با اقدام جنایتکارانه خود یک تخلف بزرگ بین‌المللی را مرتکب شدند.

وی با ذکر این نکته که بعد از ارتکاب این جنایت اقدامات خوبی از سوی ایران در بعد حقوقی و بین‌المللی انجام شده که همچنان در حال استمرار است، افزود: وزارت خارجه پیگیری‌های خوبی انجام داده است. در قوه قضاییه و در بعد داخلی پیگیری‌های خوبی انجام شده است. در حوزه حقوقی پرونده مراحل نهایی را طی می‌کند. قوه قضاییه و قضات مصر هستند که پرونده با دقت مورد بررسی قرار گیرد و کیفرخواست هم به مراحل نهایی نزدیک شده و امیدواریم به نتایج خوبی برسد.

وی ادامه داد: اقداماتی از سوی وزارت خارجه در مجامع بین‌المللی در حال انجام است و مبنای ما کنوانسیون ۱۹۷۳ است. حرمت شهید سلیمانی به عنوان عالی‌ترین مقام نظامی ما و مهمان عراق لازم الرعایه بوده است. ایشان دارای مصونیت بوده و مقامات آمریکا مکلف به رعایت جایگاه ایشان بودند و متاسفانه این جنایت را انجام دادند.

کدخدایی گفت: این جنایت نابخشودنی است و مقامات آمریکایی که مرتکب این جنایت شدند باید محاکمه شده و به سزای اعمال خود برسند. اقداماتی از سوی دولت عراق در حال انجام است که امیدواریم کمک خوبی برای پیگیری پرونده شهید حاج قاسم سلیمانی باشد.