مکتب حاج قاسم پابرجاست

ترسیم ماهیت و ابعاد گفتمانی و فرهنگی سردار شهید سلیمانی ، اصلی‌ترین پیش‌شرط شناخت شخصیت این شهید بزرگوار محسوب می‌شود. به عبارت بهتر، اگر کسی پشتوانه اصیل فکری و نگاه ژرف‌اندیشانه و تعلق ایشان نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه‌های حضرت امام خمینی و حضرت امام خامنه‌ای را بخوبی درک نکند، نمی‌تواند تصویر جامعی از این سردار مکتبی و تاریخی داشته باشد. 

واقعیت امر این است که شهید سلیمانی فرزند خلف امام خمینی و رهبر حکیم انقلاب و عصاره ناب مکتب پویای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. از این رو است که حاج قاسم فراتر از حماسه‌ساز بودن خود در میادین نبرد، گفتمان‌ساز بوده و هر گونه اقدام یا عملیاتی که شهید سلیمانی در مصاف با دشمنان اسلام و انسانیت  صورت می‌داد، پیوستی فرهنگی داشت. این همان رمز ماندگاری و متعاقبا تثبیت پیروزی‌های بزرگ جبهه مقاومت در برابر  تروریسم تکفیری ساخته و پرداخته دست غرب و رژیم اشغالگر قدس بود. حاج قاسم، در روز آماده‌سازی و عینی‌سازی «گفتمان مقاومت» از دل «گفتمان انقلاب اسلامی» نقش برجسته‌ای ایفا کرد. 

واضح است گفتمان مقاومت برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) و گفتمان انقلاب اسلامی است اما تاویل آن در میدان نبرد با دشمنان، مسؤولیت مهمی بود که شهید سلیمانی بخوبی از عهده آن برآمد.

بی‌دلیل نیست که امروز در کنار شخصیت حاج قاسم از مکتب حاج قاسم سخن می‌گوییم.

در تفکر و اندیشه دینی، «شهادت»، «نقطه کمال» است نه «نقطه پایان». این همان رمز ماندگاری شهید بزرگوار ما پس از شهادت مظلومانه اوست. اینکه بسیاری از تئوریسین‌ها و استراتژیست‌ها اذعان می‌کنند شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمنان انقلاب و جهان اسلام خطرناک‌تر است، ریشه در همین واقعیت دارد. امروز گفتمان مقاومت و مکتب حاج قاسم به دلیل چند وجهی بودن، یگانه نسخه ایستادگی و صلابت در برابر دشمنان را در «جنگ ترکیبی» با آنها نشان می‌دهد. 

شهید سلیمانی، قهرمان جنگ ترکیبی با دشمنان محسوب می‌شود، زیرا نه تنها در میدان نبرد، بلکه در عرصه فرهنگی- گفتمانی نیز تروریسم تکفیری و مصادر و متعلقات آن را در برابر دیدگان افکار عمومی دنیا به چالش کشید و در نهایت، تومار آن را در هم پیچید. 

صورت‌بندی حماسه بزرگی که حاج قاسم رقم زد، به وضوح نشان‌دهنده ارزش و عیار آن فرمانده شهید است. زمانی که داعش توسط دشمنان بشریت در منطقه ایجاد شد، شهید سلیمانی در ۲ جبهه نظامی و فرهنگی با دشمنان امنیت منطقه وارد نبرد تمام‌عیار شد. داعش و دیگر نمادهای تروریسم تکفیری، به‌طور مستمر از ابزارهای تبلیغاتی که حامیان آنها در اختیارشان قرار داده بودند، برای این گفتمان‌سازی کاذب استفاده کردند. تروریسم تکفیری در بستر و زیرساختی متشکل از فضای مجازی و نظایر آن دست به جذب نیرو از سرتاسر دنیا زد. در چنین شرایطی، شهید سلیمانی مسیر بسیار دشواری را در مواجهه با تروریسم تکفیری در پیش داشت. آن شهید والامقام از یک سو باید گفتمان خطرناکی را که تروریسم تکفیری حول آن شکل گرفته بود، هدف قرار می‌داد و از سوی دیگر، از نبرد علیه تروریسم تکفیری به مثابه فرصتی برای تثبیت و ترویج گفتمان مقاومت استفاده می‌کرد. حاج قاسم به محور اتصال جریان‌های مقاومت در کل منطقه تبدیل شد. وی امنیت کشورهای منطقه را اثرگذار بر یکدیگر می‌دانست و بر پیوستگی ملت‌ها و دولت‌ها به منظور مقابله با تروریسم و تأمین امنیت تأکید داشت.

مکتب حاج قاسم پابرجاست

گفتمان مقاومت در اندیشه سردار سلیمانی، گفتمان انسان‌دوستی و حفظ ارزش‌های فطری بشر است. از این جهت، سردار سلیمانی نه تنها در میان مردم مسلمان بلکه در میان تمام آزاداندیشان و پیروان ادیان جایگاه ویژه‌ای دارد. رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی از شهید سلیمانی به عنوان «شهید بین‌المللی مقاومت» یاد کرده‌اند. شهید بین‌المللی مقاومت، یعنی انسان آزاده‌ای که در ذیل «گفتمان مقاومت» می‌جنگد، خون خود را تقدیم این گفتمان کرده و در نهایت، خونخواهان و وارثان او نیز طرفداران بی‌شمار محور مقاومت هستند. این همان عزتی است که خداوند به شهید سلیمانی عطا فرموده و نام وی را در قلوب و اذهان مؤمنان و انسان‌های آزاده دنیا جاودان و همیشگی ساخته است.

دکتــر محمدمهــدی ایمانی‌پور