مجلس باید لایحه بودجه ١۴٠٢ را اعلام وصول کند

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی درباره اختلاف نظر بین مجلس و دولت در خصوص تقدم و تاخر در بررسی لوایح برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۲ گفت: اینکه بگوییم تا زمانی که برنامه هفتم به مجلس تقدیم می‌شود مجلس وارد بررسی لایحه بودجه نمی شود، قابل قبول نیست. البته طبق آیین نامه مجلس، دولت باید لایحه بودجه را با تشریفات به صحن علنی مجلس تقدیم می کرد اما چون زمان ارائه بودجه بعد از پایان جلسه علنی دوشنبه ۵ دی مجلس بود، دولت لایحه بودجه سال آینده را به هیئت رئیسه فرستاد.

در آیین نامه داخلی نیامده که اگر دولت لایحه برنامه را ارائه نکرد، مجلس لایحه بودجه را نپذیرد

وی درباره اینکه آیا اعلام وصول نکردن لایحه بودجه خلاف قانون اساسی است؟ بیان کرد: نمی توان گفت که این اقدام خلاف قانون است؛ هیئت رییسه می‌گوید که دولت باید اول لایحه برنامه هفتم را به مجلس تقدیم کند که این هم درست است اما در آیین نامه داخلی مجلس نیست که اگر دولت لایحه برنامه را ارائه نکرد، مجلس لایحه بودجه را نپذیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس توضیح داد: دولت در تقدیم بودجه، بر اساس مصوبه جدید مجلس مبنی بر دو مرحله‌ای شدن بررسی بودجه عمل کرد و آن را به مجلس فرستاد؛ پس دلیل اینکه دولت جداول را به مجلس نفرستاده به استناد طرح مجلس است که این طرح روز گذشته هم به تایید شورای نگهبان رسید و عملاً فضا آماده شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس دولت مرحله اول تقدیم بودجه را انجام داده است. ما دیروز به دولت گفتیم باید بودجه را به صورت رسمی به مجلس تقدیم کند منتها تاکید و اصرار هیئت ‌رئیسه بر آن است که دولت ابتدا لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه کند که این هم تا آخر دی ماه طول می کشد.

با تمدید برنامه ششم آسمان به زمین نمی آید

میرتاج‌الدینی خاطرنشان کرد: ذکر این نکته ضروری است که تدوین سیاست‌های برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام یک سال و نیم به طول کشید و در نهایت آخر شهریور به دولت ارائه شد پس چطور انتظار می رود  دولت که مشغول بررسی بودجه بوده، بتواند ظرف سه ماه هم بودجه را تکمیل کرده و هم برنامه را بنویسد؛ در اینجا باید مجلس کوتاه آمده ما با هم کنار آییم. در این شرایط می‌توان ۶ ماه دیگر برنامه ششم را تمدید کرد تا در فرصتی مناسب به بررسی برنامه هفتم بپردازیم و  آسمان به زمین هم نمی آید.

مجلس باید لایحه بودجه ١۴٠٢ را اعلام وصول کند

وی اضافه کرد: بر این اساس باید مجلس لایحه بودجه ١۴٠٢ را اعلام وصول کند و دولت هم لایحه برنامه هفتم را بدهد؛ بعد از تقدیم لایحه برنامه می‌توان در مجلس بحث کرد که تقدم و تأخر بررسی برنامه و بودجه چطور باشد؛ نظر ما این است که اول مجلس وارد رسیدگی به بودجه شده و برنامه ششم برای ۶ ماه دیگر تمدید شود چون نباید کشور را معطل کرد. بودجه چند دوازدهم به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

چرا همکاری نمی کنید که بودجه تصویب شود و به ثبات اقتصادی نزدیک شویم؟

این نماینده مجلس در پایان با اشاره به جلسه اخیر سران قوا گفت: یکی از موارد تاکید شده در جلسه هفته گذشته سران قوا این بود که جامعه را به ثبات اقتصادی برسانند؛ سوال من این است که بودجه چند دوازدهم جامعه را به ثبات اقتصادی می رساند یا تصویب کامل بودجه؟ پس چرا با هم همکاری نمی کنید که بودجه تصویب شود و به ثبات اقتصادی نزدیک شویم؟