رومانی هم سفیر ایران را احضار کرد

 دولت رومانی خبر داد که وزارت خارجه این کشور در اعتراض به اعدام عاملان شهادت « روح‌الله عجمیان »، سفیر جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد.

بنا بر گزارش‌ها، وزارت خارجه رومانی روز سه شنبه (دیروز) سید حسین سادات میدانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بخارست را احضار کرد تا به اعدام «دو معترض ایرانی» در تاریخ هفتم ژانویه (۱۷ دی ماه) اعتراض کند.

یک منبع رومانیایی درباره حضور سفیر ایران در وزارت خارجه این کشور گفت: «رومانی محکومیت قاطعانه استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی و حتی مذموم تر از آن اجرای اعدام معترضان با دار زدن توسط جمهوری اسلامی ایران را به طور رسمی به اطلاع سفیر ایران رسانده است».

طبق گزارش‌ها، مسئولان وزارت خارجه رومانی در دیدار با سفیر تهران در بخارست، مواضع مداخله جویانه کشورهای غربی علیه ایران و حمایت آنها از اغتشاشات را تکرار کردند.

اقدام رومانی در شرایطی انجام شد که دوازدهم آبان شماری از اغتشاشگران در اطراف آرامستان بهشت سکینه و کمالشهر کرج به بهانه شرکت در مراسم چهلم یکی از جانباختگان اغتشاشات با ایجاد ناآرامی و ریختن سنگ و چوب و نخاله‌های ساختمانی، اقدام به بستن آزاد راه کرج – قزوین و اختلال در عبور و مرور خودروها، تخریب اموال عمومی و خصوصی و ضرب و جرح مامورین کردند. در حوادث آن روز، «سیدروح‌الله عجمیان» یکی از حافظان امنیت به شهادت رسید.

شهید عجمیان بدون هیچ سلاحی به همراه تعدادی از مردم که به جهت انسداد آزادراه در ترافیک مانده بودند در حال کمک جهت رفع انسداد بود و در این حین به صرف اینکه لباس بسیجی بر تن داشت مورد حمله اغتشاشگران قرار می‌گیرد و تعدادی از آن ها با قساوت و بی‌رحمی وی را به شهادت می‌رسانند. محمد مهدی کرمی و سیدمحمد حسینی، عوامل اصلی آن جنایت صبح شنبه به دار مجازات آویخته شدند.

رومانی هم سفیر ایران را احضار کرد

اقدام رومانی در احضار سفیر ایران در شرایطی انجام شده که مقام‌های دیگر کشورهای اروپایی شامل آلمان و همچنین اتحادیه اروپا هم اخیرا این اقدام را انجام داده‌اند.

اخیرا مقام‌های آلمانی با دخالت آشکار در امور داخلی ایران، بر حمایت از اغتشاشات و لزوم اتخاذ اقدامات جدید اتحادیه اروپا علیه تهران تاکید کرده بودند.

«اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان دوشنبه هفته جاری در توییت خود بدون هیچگونه اشاره به کشته شدن نیروهای مدافع امنیت، مدعی شد که ایران  از مجازات اعدام به عنوان ابزاری جهت سرکوب استفاده می‌کند.