نشنال اینترست: ایران بازیگر برجسته در ساخت پهپاد‌های نظامی شده است

یکی از نشریه های آمریکا روز یکشنبه در مطلبی به توانمندی صنایع دفاعی ایران در ساخت انواع پهپاد‌ها با وجود تحریم‌های غرب به ویژه آمریکا اشاره کرد و نوشت، صنعت هوافضا و پهپاد ایران به گسترش و پیشرفت خود ادامه داده است.

در بخشی از گزارش نشریه « نشنال اینترست » به قلم «اریک لاب»، کارشناس اندیشکده «میدل ایست» و دانشیار علوم و روابط بین‌الملل در «دانشگاه فلوریدا» آمده است، سال‌هاست که آمریکا تحریم‌هایی را علیه مجموعه‌های صنعتی و نظامی ایران اعمال کرده با این وجود، صنعت هوافضا و پهپاد ایران به گسترش و پیشرفت خود ادامه داده است.

نویسنده در این گزارش نوشته است، تحریم‌های غرب نتوانسته از تبدیل شدن ایران به یک بازیگر برجسته در ساخت پهپادهای نظامی و به اشتراک گذاشتن فناوری آن با شرکای خود جلوگیری کند.

نویسنده ادامه داد، ایران از زمان جنگ ایران و عراق در اواسط دهه هشتاد میلادی پهپادهای نظامی تولید و به کار گرفته است. مجموعه پهپادهای نظامی پیشرفته ایران با بیش از ۳۳ نمونه، یکی از چهار ستون راهبردی امنیتی و ساختار نیروی آن را تشکیل می‌دهد و مکمل فناوری موشکی، نیروهای نیابتی و جنگ سایبری است.

نشنال اینترست: ایران بازیگر برجسته در ساخت پهپاد‌های نظامی شده است

اریک لاب ادامه داد، پهپادها به طور فزاینده‌ای مزیت نبرد نامتقارن را به ایران ارائه کرده‌اند. پهپادهای ایرانی ارزان‌تر از نمونه‌های غربی خود هستند و ثابت کرده‌اند که در میدان نبرد، چه منطقه‌ای و چه علیه سرمایه‌های آمریکا در خلیج فارس و اطراف آن موثر هستند.

در بخش دیگر این مطلب امده است، پهپادها همچنین ایران را قادر ساخته اند تا قدرت و فناوری خود را به نمایش بگذارد.

نویسنده با اشاره به مجموعه تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سوی آمریکا نوشت، افزایش تحریم‌ها  نه تنها روایت ایران از استقلال و خودکفایی را نشان می‌دهند، بلکه توانایی غیرعادی این کشور در دور زدن تحریم‌ها را اثبات می‌کند.

اریک لاب به دولت آمریکا توصیه می‌کند با توجه به شکست تحریم‌های اقتصادی، راهبرد خود علیه ایران را تغییر دهد.

وبگاه نیروی دریایی آمریکا نیز به تازگی نوشت، ایران با ساخت شناورهای پهپادبر، بر فراسوی خلیج فارس و افزایش قابلیت رزمی تمرکز کرده است.

«وبگاه نیروی دریایی آمریکا» اخیرا عکس‌هایی از «کشتی شهید مهدوی» متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در یک اسکله شناور در «مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران» در بندرعباس نزدیک تنگه هرمز نشان داد.

کشتی شهید مهدوی دستکم از سال ۲۰۲۲ در این اسکله شناور بوده و از یک کشتی تجاری به یک ناو هواپیمابر تبدیل شده است که می‌تواند پهپادها و بالگردهای بدون سرنشین را در خود جای دهد. در تصویر جدید، عرشه این کشتی تجاری برای نصب عرشه فرود برداشته شده است.

این وبگاه نوشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی ایران تاکنون بسیاری از کشتی‌های باری را به کشتی رزمی تبدیل کرده‌اند.

یک تحلیلگر امور نظامی به این وبگاه گفت: «جهان باید به این موضوع نگاه کند که ایران چگونه قصد دارد از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها برای افزایش قابلیت‌های حملات دوربرد خود استفاده کند.»