پوتین نمی تواند دست خالی از اوکراین بازگردد

 علی بیگدلی در تحلیل خود از اظهارات اخیر گوترش دبیر کل سازمان ملل مبنی بر آمادگی برای میانجیگری میان مسکو و کی یف اظهار داشت: جنگ روسیه و اوکراین خیلی به طول انجامیده و فضای بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. اتحادیه اروپا کمک‌های نه چندان سخاوتمندانه ای داشته و در نشست اخیر ناتو که ماه پیش در مادرید برگزار شد قول ها و وعده هایی دادند اما چندان ترتیب اثر نداشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر علاوه بر اتحادیه اروپا، آلمان هم تحت فشار از لحاظ تامین انرژی قرار دارد، حتی در انتخابات میان دوره ای آمریکا بسیاری از جمهوری خواهان بایدن را مذمت کردند که از نظر ژئوپلیتیکی اوکراین نمی تواند برای آن ها حائز اهمیت باشد چرا باید هزینه کنند. 

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: از طرف دیگر روسیه کشوری نیست که عقب نشینی کند، ضمن این که میانجیگری غربی‌ها را قبول ندارد. بنابراین اگر قرار است مشکل حل شود باید با مذاکرات به صورت مستقیم میان طرفین مشکلات حل و برطرف شود. 

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: مساله جنگ روسیه علیه اوکراین فرسایشی شده و هر دو طرف را به نقطه ضعف رسانده ضمن این که فضای بین المللی را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین اتحادیه اروپا نیز در بلاتکلیفی به سر می برد نه می خواهند از آمریکا رها شوند و نه حاضر هستند که روسیه را تحت فشار قرار دهند زیرا حدود 45 درصد نفت و 40 درصد گاز اروپا از روسیه تامین می شود. 

بیگدلی تاکید کرد: به نظر می رسد مشکل قضیه آن 4 ایالتی که روس ها تصرف کردند، باشد  در مقابل زلنسکی هم اعلام کرده روسیه باید نیروهایش از خاک اوکراین به طور کامل بیرون بروند، از طرف دیگر پوتین نمی تواند دست خالی برگردد. ممکن است دچار سرنوشت خروشچف در مساله کوبا شود. 

وی ابراز عقیده کرد: غرب بداند روسیه بدون گرفتن سرزمین امکان ندارد برگردد، لذا این مساله مانند استخوان در گلو است و هر چه سریعتر اتحادیه اروپا باید فکری کند . 

پوتین نمی تواند دست خالی از اوکراین بازگردد

این استاد دانشگاه درباره این که اولتیماتوم های پوتین برای تداوم جنگ با اوکراین وحتی کشاندن پای کشورهایی مانند بلاروس برای جنگ چه دلیلی می تواند داشته باشد، گفت: طبیعتا هر کشوری که قوی تر است تلاش می کند تا سر میز مذاکره امتیاز بیشتری بگیرد همان طور که سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرده آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم دارند لذا به نظر می رسد این حرف ها بیشتر نوعی نمایش قدرت از سوی روسیه باشد.