عدم ذخیره‌سازی گاز؛ کلید مفقوده زمستان سرد امسال

رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به ناترازی گاز در کشور و کمبود گاز در حوزه انتخابیه خود، گفت: گازرسانی به شهرهای گرگان و آق‌قلا باوجود قطعی‌هایی که داشت تقریبا به روال طبیعی خود بازگشته است و اکنون کمیته بحران استان تشکیل و تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند و مردم نیز نهایت همکاری را با افزایش صرفه‌جویی با مسئولان جهت تامین گاز خانگی دارند.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه وزارت نفت و ستاد بحران کشور حداکثر تلاش خود را برای گازرسانی به مناطق مختلف با تزریق حدود 865 میلیون مترمکعب به شبکه انتقال کرده‌اند اما این وضعیت باتوجه به امکان شدت گرفتن سرمای هوا قابل پیش‌بینی بود بنابراین باید از قبل با ذخیره‌سازی گاز فکری برای این روزها می‌کردند. 

وی با بیان اینکه مصرف در کشور سالانه 8 تا 10 درصد افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل باید در کنار افزایش تولید، بهینه‌سازی مصرف گاز را نیز جدی گرفت، افزود: متاسفانه تمهیدات لازم برای مصرف بهینه در بخش خانگی، تجاری و صنعتی صورت نگرفته است و این مسئله با بررسی میزان هدررفت انرژی در بخش خانگی، صنایع و حتی نیروگاه‌ها و پالایشگاه قابل درک است.

عدم ذخیره‌سازی گاز؛ کلید مفقوده زمستان سرد امسال

سنگدوینی اظهار کرد: عدم تولید بخاری پربازده و استاندارد و رساندن آن‌ها در به دست مردم ازجمله کم‌کاری‌ها در این زمینه است در حالی که اگر صرفه‌جویی مردم روزانه صرفا به عدد یک و نیم تا 2 مترمکعب برسد، در کل 40 تا 50 میلیون مترمکعب معادل 2 فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید برای زمستان سال آینده از همین اکنون تهمیدات لازم را اندیشید چراکه در غیر این صورت با مشکلات عمیق‌تری رو به رو خواهیم شد، گفت: می‌توان با سرپردن مسئولیت به شرکت‌های دانش‌بنیان بخاری‌های استاندارد با بازدهی بالا را تولید کرد چراکه مصرف انرژی را بسیار پایین می‌آورد.