انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی از فساد جلوگیری می‌کند

مهرداد گودرزوند چگینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: مجلس در سال گذشته به موضوع شفافیت در بودجه و عملکرد شرکت‌های دولتی ورود کرد و یک سری آیین نامه‌های انضباطی در قانون بودجه برای این شرکت‌ها در نظر گرفت.

 

وی ادامه داد: مجلس در بودجه به این نتیجه رسیده است که بایستی با توجه به اینکه بخش زیادی از بودجه متعلق به این شرکت‌ها است به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: مجلس هم در بحث نظارتی و هم در بحث رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی به طور جدی ورود کرده است. انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در فرآیند کمک به رشد اقتصاد کشور خیلی کمک خواهد کرد.

نماینده مردم رودبار در مجلس اضافه کرد: چون مردم صاحب بخش عظیمی از شرکت‌های دولتی که در بورس وجود دارند، هستند شفافیت در این شرکت‌ها دارای اهمیت زیادی است. تاثیر دیگر انتشار صورت‌های مالی این است که باعث می‌شود از فساد در این شرکت‌ها جلوگیری شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: هر قدر صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی شفاف نباشد احتمال فساد در آنجا بیشتر خواهد بود.

گودرزوند چگینی گفت: ما نمی‌خواهیم به صراحت اعلام کنیم که در این شرکت‌ها فساد وجود دارد، اما در پرده بودن فعالیت آنها برای مردم این ذهنیت را ایجاد می‌کند که کاری که شفاف نباشد در آن فساد وجود دارد.

انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی از فساد جلوگیری می‌کند

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: انتظار می‌رود که با شفاف سازی در این شرکت‌ها، جلوی شکل گیری این ذهنیت‌ها در مردم گرفته شود و اگر در گوشه‌ای فساد باشد، با انتشار صورت‌های مالی به راحتی بتوان جلوی آن را گرفت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره وظیفه دولت و دیوان محاسبات برای انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی گفت: دیوان محاسبات به این موضوع ورود کرده است و با هوشمندسازی که دیوان در حال انجام آن است شفافیت به خوبی بر عملکرد این شرکت‌ها سایه خواهد انداخت.

گودرزوند اظهار کرد: باید در برنامه هفتم به صورت شفاف بیان شود که اگر شرکتی به هر دلیلی صورت مالی‌اش مشخص نباشد باید نظارت بیشتری بر روی آن صورت بگیرد تا شائبه‌های فسادی که در برخی شرکت‌ها دیده می‌شود و تحت عنوان اختلاس مطرح می‌شود و مردم را ناامید می‌کند از بین برود و امید را به مردم برگرداند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: بخشی از نارضایتی در جامعه به دلیل نبود شفافیت‌ها است. زیرا مردم فکر می‌کنند عده‌ای در خوشی و نعمات بالا زندگی می‌کنند و عده‌ای دیگر در فقر و فلاکت غوطه ور هستند بنابراین هر قدر شفافیت در این شرکت‌ها بیشتر باشد مردم رضایت بیشتری خواهند داشت.