سرپل اغتشاشگران در چنگ قانون

فضای ملتهب ماه‌های اخیر در کشور، به بستری برای رشد قارچ‌گونه گروه‌ها و گسترش فعالیت‌های آنها تبدیل شد. گروهکهای تروریستی و دشمنان دیرینه ایران در ماجرای این دور از اعتراضات، صف پرتعدادی از اغتشاشگران را وارد میدان کردند تا با گسترش ناامنی، خشونت را مساوی با تحرکات سیاسی جلوه دهند. در این راستا تعدادی از این گروه‌ها تلاش کردند با سازماندهی فعالیت‌های خود علیه جمهوری اسلامی، تحت لوای گروه‌های گمنام و ناشناخته‌ای وارد عرصه شوند که نزد مردم ایران روسیاه و بدنام نیستند، به سابقه تروریستی محکوم نبوده و در مجموع کارنامه تیر و تاری ندارند.

دستگیری سرشبکه گروه «جوانان محلات تهران» برگ دیگری از دفتر خیانت‌های گروه تروریستی مجاهدین خلق علیه ایران و ایرانی را عیان کرد؛ گروهی که از اولین روزهای اعتراضات تا چندی پیش برای آنکه فضای خشونت ایجاد شده در کشور را حفظ کند از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. این گروه با نقابی سفید و آراسته به شعار «زن، زندگی، آزادی» کار خود را آغاز کرد، اما مشخص شد دست‌هایی از آن حمایت می‌کنند که به خون ایرانیان بسیاری آلوده و حوالی سال ۱۳۶۰ زن ایرانی، زندگی ایرانی و آزادی ایرانیان را به واسطه ترورهای کور و کشتار مردم عادی به تاراج برده است.

گروه «جوانان محلات تهران» پس از آغاز اعتراضات ۱۴۰۱ در ایران آغاز به کار کرد و از راهکار صدور بیانیه و اطلاعیه‌های متعدد برای عرض اندام در صدر اخبار کمک گرفت. همزمان در فضای مجازی نیز صفحاتی به نام «جوانان محلاتِ …» با پسوند نام شهرهای بزرگ ایجاد شد.

سرپل اغتشاشگران در چنگ قانون1

این گروه یکی از عواملی بود که در فراخوان‌های خود می‌کوشید با تهییج مردم به ویژه قشر جوان از احساسات برانگیخته شده مردم سواستفاده کند و فضای اعتراضات را به سمت اغتشاش بکشاند. آنها که هدف اصلی خود را سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده بودند، در این راستا اوایل مهرماه، اولین با اطلاعیه خود را برای فراخوان برای تجمعات منتشر کرد و از مردم نواحی مختلف تهران خواست در خیابان‌ها حاضر شوند.

اعتماد به نفس گردانندگان این گروه آنقدر بالا بود که در پایان اولین اطلاعیه خط و نشان کشیدند که فعالیت آنها برای سازماندهی خیزش مردمی در پایتخت، تا زمانی که فرد یا گروهی مورد تأیید آنها مسئولیت تحرکات را بر عهده بگیرد، ادامه خواهد داشت!

اعتراض خودجوش؛ از ادعا تا واقعیت

گروه نوپا و ناشناس «جوانان محلات تهران» تلاش کرد با سازماندهی بخشی از اعترضات، سکّان برگزاری تجمعات خیابانی را در دست بگیرد و دست کم در اتفاقات تهران اثرگذار باشد؛ اما وقتی در فضای مجازی ساخت مواد آتش‌زا آموزش داد، تصویر و مشخصات نیروهای امنیتی، خانواده و زنان آنها را برای شناسایی منتشر کرد و از مخاطبان خود خواست به آن‌ها حمله کنند، نقاب از چهره‌اش افتاد.

اگرچه گروه جوانان محلات با انتشار مطلبی در حساب توئیتری خود مدعی شد که به سازمان‌ها یا گروه‌های سیاسی وابستگی ندارد، اما حمایت بی‌وقفه رسانه‌های لندن‌نشین و پوشش خبری آنها از اطلاعیه‌ها و فراخوان‌های این گروه حاکی از آن بود که عدم وابستگی به سازمان‌ها و گروه‌های سیاسی، ادعایی غیرقابل باور است یا دست کم برای کسانی که سیاست‌های رسانه‌های منسوب به دشمنان ایران را می‌شناسند، قابل قبول نیست.

شبکه ایران اینترنشنال به عنوان یکی از رسانه‌هایی که پیوسته اخبار اعتراضات و اغتشاشات در ایران را ضریب می‌داد، فراخوان‌ها این گروه را به صورت روزانه در ردیف اول خبرها قرار داده بود و حتی گاهی اطلاعیه‌ها را تحت عنوان یک «خبر فوری» منتشر می‌کرد.

سرنخ‌هایی که مجاهدین خلق می‌رسد!

از سوی دیگر، جنس ادبیات و رویکردهای خشونت‌طلبانه گروه «جوانان محلات» مشخص کرد که این گروه برای رسیدن به اهداف خود، از پیمودن هیچ مسیر و ارتکاب هیچ جنایتی واهمه ندارد؛ خصیصه‌ای که ایرانیان را به یاد یک گروهک تروریستی در گذشته نه چندان دور می‌اندازد: «مجاهدین خلق»

در کنار همه این موارد، افشای ساختار شبکه‌ای و هرمی شکل، در میان گردانندگان حساب‌های کاربری منسوب به این گروه و همچنین لو رفتن وعده پرداخت مبالغی تا سقف ۲۵ هزار دلار، نشان داد یک جیب پر از پول، به شدت و پر قدرت از این گروه پشتیبانی می‌کند.

همه این حقایق، فرضیه خودجوش بودن «جوانان محلات تهران» را رد کرد و احتمال همکاری این گروه با «مجاهدین خلق» را بیش از پیش متصور ساخت. رفته رفته جمع‌آوری اسناد و مدارک مرتبط، این احتمال را تقویت و سرانجام دستگیری سرشبکه گروه «جوانان محلات» این گمانه را به گزاره‌هایی قطعی تبدیل کرد.

بنا بر اخبار منتشر شده، متهم دستگیر شده داماد یک سرکردگان ضد انقلاب خارج نشین است که از ابتدای بروز اغتشاشات در کشور گروهی با پوشش «جوانان محلات» اقدام به صدور فراخوان کرده و با هدف برنامه‌ریزی برای آشوب در سراسر کشور وارد میدان شده است.

وقتی به اسم اعتراض خیانت می‌کنند

دادستان تهران پس از دستگیری سرشبکه گروه «جوانان محلات» پرده از روابط گسترده او با دشمنان ایران برداشت و گفت: «بر اساس رصدهای دقیق سایبری فراجا، ارتباط بدون واسطه این گروه با سرویس‌های جاسوسی آشکار شده است.»

همچنین بر اساس جزئیات اخبار، متهم بازداشت‌شده ارتباط گسترده‌ای با شبکه اینترنشنال داشته و بخش مؤثری از محتوای اغتشاشات را برای این شبکه تأمین می‌کرده است. علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته و هزینه‌های صرف شده، به تدریج بازخورد مردم به فراخوان‌های این گروه کمتر و کمتر شد. جوانان محلات به جز مواردی معدود نتوانست تجمعی که به دنبال آن بود را محقق کند و آنها که اهداف این گروه را برنامه‌ریزی می‌کردند، نتوانستند کاری از پیش ببرند.

وقتی استقبال مردم از فراخوان تجمعات کاهش چشمگیری پیدا کرد، این گروه رویکرد خود را تغییر داد و مخاطبان خود را به اعتصاب سراسری و نافرمانی‌های مدنی از جمله پرداخت نکردن قبوض برق و آب و گاز تشویق کرد. گروهی که در آغاز ماجرا، نام «انقلاب» را به التهابات خیابانی داده بود، کنش‌های انقلابی خود را از سطح تجمع و درگیری‌های خیابانی به سر دادن شعار از پنجره خانه تقلیل داد، سپس به اعتصاب و در خانه ماندن رضایت داد و دست آخر تقلا کرد تا با عادی کردن نافرمانی‌های مدنی، کاری از پیش برده باشد.

این روند فعالیت گروه مذکور در زمینه مجازی و صدور بیانیه و اطلاعیه را تا حد قابل توجهی کاهش داد؛ نهایتاً با دستگیری سرشبکه گروه «جوانان محلات» به نظر می‌رسد تیر دیگری که از کمان گروه تروریستی مجاهدین خلق رها شده بود به هدف ننشست. گرچه تاریخ فراموش نمی‌کند که عده‌ای به بهانه اعتراض یا هر کنش سیاسی دیگری، با دشمنان قسم خورده کشور و با آنها که بعد از چهل سال هنوز خون ایرانیان از انگشتانشان می‌چکد هم‌کاسه شدند و خیانتی دیگر را رقم زدند.