به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه کیهان،هاآرتص از قول ديپلمات هاي غربي نوشت: نمايندگان غرب در طول مذاكرات بارها تهديد مي كردند اما هيئت ايراني نه تنها بي اعتنايي مي كرد بلكه متقابلا تهديدهاي ديگري را پيش مي كشيد .


این روزنامه از قول یکی از دیپلمات های غربی حاضر در مسکو خاطر نشان کرد: ما چند بار تهدید به توقف مذاکره کردیم و مسیری تندی را در پیش گرفتیم.

با این وجود یک دیپلمات غربی به روزنامه هاآرتص می گوید: «طرف ایرانی بسیار خونسرد رفتار می کرد. آنها در حالی در نشست حاضر شده بودند که هیچ اعتنایی به فشارهای طرف غربی نمی کردند و به گونه ای رفتار می کردند که عجله و شتابی ندارند.

ظاهرا برای ایرانی ها مهم نیست که نتیجه مذاکرات چه خواهد شد. آنها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به هیچ وجه هول و نگران نیستند. کاملا هوشمندانه عمل می کنند و خوب می دانند که چه می خواهند. در طول مذاکرات طرف غربی بارها از روند کند مذاکرات خسته شد و از عدم رسیدن به نتیجه گلایه کرد ولی طرف ایرانی به هیچ وجه احساس خستگی نمی کرد و خیلی راحت مذاکرات را ادامه می داد.


این در حالی است که به گزارش دیپلماسی ایرانی، جیمز بیکر، وزیر امور خارجه اسبق ایالات متحد آمریکا در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت: «غرب راهی جز مذاکره با ایران ندارد و باید آن قدر با ایرانی ها مذاکره کنیم تا به نتیجه برسیم.»

وی همچنین تاکید کرد، مذاکره و گفت وگو تنها انتخاب ما در برابر ایران است. ایران نه عراق و نه کره شمالی است. اگر می خواهیم پرونده هسته ای اش به نتیجه برسد باید فقط با آنها گفت وگو کنیم.

بیکر احتمال حمله نظامی به ایران را بسیار ضعیف دانست و گفت: «به هیچ وجه امکان حمله نظامی به ایران وجود ندارد. نه اسرائیل و نه آمریکا توانایی لازم برای حمله به ایران را ندارند. اگر به ایران حمله کنیم ایرانی ها برای تکمیل برنامه هسته ای شان باانگیزه تر می شوند و این بار حمایت جامعه جهانی را نیز پشت سر خود خواهند داشت.

مضافا بر آن پاسخ ایران به چنین حمله ای بسیار دردناک و پرمخاطره خواهد بود به گونه ای که ممکن است تحمل آن خارج از توان جامعه جهانی باشد.»

در همین حال روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی معطوف به مذاکرات هسته ای نوشت: قدرت های غرب از تبعات ناشی از شکست مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران بسیار هراسان هستند به ویژه اینکه او در این روند می تواند بازار جهانی نفت را در اوضاع بحرانی اقتصادی مجددا تحریک کند. مذاکرات مسکو بسیار سخت و دشوار بود و به توافقی منجر نشد. نهایتا اینکه برای مذاکرات دیگری در سطح کارشناسی توافق شده است.


این روزنامه آمریکایی می افزاید: ناکامی در رسیدن به زمینه های مشترک، بازار جهانی انرژی را به وحشت انداخته و قیمت نفت را به آرامی افزایش داده است. در عین حال به نظر می رسد ادامه بن بست فعلی مشکل آزاردهنده ایران را برای پرزیدنت اوباما پیچیده تر سازد. از یک طرف تندروهای سیاست خارجی مسلما سیاست های آقای اوباما نسبت به ایران را ورشکسته توصیف خواهند کرد.

آنها وانمود خواهند کرد که اعمال اینگونه خط مشی ها، به ایران فرصت داده که با مهارت با جهان بازی کند. از طرف دیگر طرفداران سازش در سیاست خارجی(کبوترها) اوباما را به دلیل عدم موفقیت در خاموش کردن آتش بحران و طفره رفتن از توافق با ایران، مورد سرزنش قرار خواهند داد.
این تحلیل روزنامه آمریکایی در حالی است که ایران اتفاقا در دوره فشار جمهوریخواهان نومحافظه کار چون بوش، تعلیق ها را شکست و فعالیت های هسته ای خود را گسترش داد.


از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی اینترپرس سرویس در گزارشی که به نقل از مرکز امنیت آمریکای نوین منتشر کرده تصریح می کند: هم آمریکا و هم اسرائیل باید از اقداماتی که چشم انداز متقاعد شدن ایران به چشم پوشی از تولید سلاح هسته ای و راه رسیدن به توافق با این کشور را تیره می سازد، اجتناب کنند.

نبايد بر چشم پوشي ايران از غني سازي در خاك خود اصرار كرد و آن را شرط توافق دانست. چنين اصرارهايي ممكن است باعث شود هيچ نوعي توافقي به دست نيايد. آري بهتر بود اصلا ايران غني سازي نداشت اما اكنون چنين توقعي، شانس توافق با اين كشور براي مهار برنامه اتمي آن را به صفر خواهد رساند.