امیرعبداللهیان درباره خروج از NPT: هر احتمالی متصور است

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (یکشنبه) دوم بهمن ماه در نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور یافته بود در گفت‌وگویی درباره قطعنامه پیشنهادی پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اروپا شده، عنوان کرد: آنها به این جمع بندی رسیدند که در اتحادیه اروپا این موضوع مطرح نشود، چرا که مصوبات شورای وزیران اتحادیه اروپا برای خودشان الزام آور است، ولی در سطح پارلمان اروپایی برای اینکه شو و نمایشی داشته باشند این کار را انجام دادند.

وی افزود: معتقدم با این اقدامی که مجلس (شورای اسلامی) امروز انجام داد و طرحی که دولت را ملزم می‌کند و در عین حال نیروهای نظامی اروپا را به عنوان ارتش تروریستی قلمداد خواهد کرد، یک اقدام مقابله‌ای خواهد بود و البته در منطقه و در شکل آرایش نیروهای نظامی در منطقه تغییرات عمیقی را خواهد گذاشت و تاثیرات مهمی را خواهد داشت. 

وزیر خارجه ادامه داد: در گفت‌وگوهایی که با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه سوئد به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا داشتم، اظهار می‌دارند به دنبال اجرای این قطعنامه نیستند و این قطعنامه صرفا بیان احساسات بخشی از نمایندگان پارلمان اروپاست، ولی به صورت احساسی و غیرعقلانی.

وی درباره احتمال خروج ایران از NPT و یا ممانعت از حضور بازرسان آژانس در واکنش به قطعنامه اتحادیه اروپا نیز گفت: تعداد اندکی از رهبران سیاسی اروپا که واقعا هیچ تجربه‌ای در دیپلماسی ندارند و امروز در دستگاه‌های دیپلماسی در برخی از کشورهای اروپایی در رأس این دستگاه قرار گرفتند از جمله وزیر خارجه آلمان، اگر در مسیر عقلانیت حرکت نکرده و مواضع خودشان را اصلاح نکنند هر احتمالی متصور است.

حسین امیرعبداللهیان امروز همچنین در توئیتی نوشت: امروز در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی حضور یافتم. نمایندگان در حضور سردار سلامی از تلاش این نهاد حاکمیتی برای حفظ امنیت ملی قدردانی کردند. مجلس در اقدامی متقابل درصدد قرار دادن عناصر ارتش کشورهای اروپا در لیست تروریستی است. پارلمان اروپایی به پای خود شلیک کرد، پاسخ، متقابل است.

روز پنجشنبه ۲۹ دی ماه پارلمان اروپا پیش نویس قطعنامه‌ای را که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا است را به تصویب رساند. اقدامی که از میانه‌های اغتشاشات در ایران از سوی برخی مقامات اروپایی و به ویژه وزیر خارجه آلمان مطرح و در نهایت این قطعنامه تصویب شد. البته قطعنامه مذکور بایستی در شورای اروپا بررسی شده و درباره آن تصمیم گیری شود.

حسین امیرعبداللهیان چهارشنبه شب در این خصوص با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو و ضمن هشدار نسبت به پاسخ و واکنش متقابل ایران، چنین اقدامی را شلیک به پای خود اروپا خواند. وی همچنین در گفت‌وگویی با وزیر خارجه سوئد با بیان اینکه سپاه پاسداران پایتخت‌های اروپایی را از شر حملات داعش نجات داد، گفت: اروپایی‌ها مدیون مجاهدت‌های سپاه در مسیر مبارزه با تروریسم هستند.

امیرعبداللهیان درباره خروج از NPT: هر احتمالی متصور است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این تلاش طرحی دوفوریتی را آماده کردند که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد می‌شوند. در این طرح پنج ماده‌ای، دستگاه‌های اطلاعاتی مکلف شده‌اند فهرست فرماندهان نیروهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برای پیگیری‌های قضایی در اختیار قوه‌ قضاییه جمهوری اسلامی ایران قرار دهند و وزارت امور خارجه هم موظف شده از ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی برای خروج نیروهای نظامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از منطقه استفاده کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز با امضای بیانیه‌ای اقدام اخیر پارلمان اروپا در رأی دادن به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کردند.