مالیات در بودجه ۱۴۰۲ نباید به مردم فشار بیاورد/ بودجه ۱۴۰۲ جای چکش‌کاری دارد

روح‌الله متفکر آزاد ، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز بیان کرد: به نظر من کلیات لایحه بودجه سال 1402 به نسبت لایحه بودجه فعلی با توجه به شرایط موجود در کشور عاقلانه است.

وی افزود: البته عاقلانه به این مفهوم نیست که نیاز به تغییر یا چکش کاری ندارد، بلکه به نظر من می‌تواند چکش‌کاری‌هایی انجام شود و در نهایت بودجه‌ای باشد که کسری کمتری برای سال آینده داشته باشیم و منابعش را تا حدودی می‌توان قابل تحقق دید.

متفکرآزاد ادامه داد: هر چند ممکن است در برخی از ردیف‌ها یک سری منابع تعریف شده باشد که به‌طور کامل تامین نشود، اما در کل برای پاسخ به این سوال که بند ۶ بودجه چطور بسته شده است؛ طبق تحلیل بنده بودجع طوری بسته شده که تورم ناشی از کسری یا عدم تحقق منابع آن زیاد به چشم نخواهد آمد.

نماینده مردم تبریز درمجلس خاطرنشان کرد: ازطرفی کسری تراز عملیاتی در بودجه وجود دارد و این طبق سنوات قبلی است. این مسئله با واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی جبران شده است.

متفکرآزاد تصریح کرد : به نظر من عدم برداشت از صندوق که در بودجه دیده شده باعث می‌شود که روی کاغذ دست کم برداشت چشمگیری اتفاق نیفتد و در عمل دست دولت را برای مانور بیشتر در شرایط خاص باز بگذارد.

وی گفت : هرچند اشکالاتی در بودجه وجود دارد؛ از جمله عدم تناسب نرخ تورم با میزان افزایش حقوق یا موضوعات مشابه اما با توجه به جمیع شرایط امیدوار هستیم که در مجلس بتوانیم بودجه بهتری را ارائه کنیم.

متفکرآزاد همچنین یادآور شد که به نظر من انضباط بودجه‌ای می‌تواند دستاورد خوبی باشد و اگر مجلس و دولت به آن پایبند باشد به ثبات نیز کمک می‌کند. لذا مجلس متعهد است و تلاش می‌کند سقف بودجه را دستخوش تغییر نکند و با مدیریت مالی و پولی مناسب در سال آینده مواجه باشیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که طبق لایحه بودجه دولت ۵۹ درصد مالیات را افزایش داده و این در حالی است که افزایش حقوق تنها ۲۰ درصد بوده تصریح کرد: حرف دولت این است که نرخ جدیدی بر پایه‌های مالیاتی فعلی اضافه نکرده و این در بودجه آمده است و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس این مسئله را تایید کرد.

مالیات در بودجه ۱۴۰۲ نباید به مردم فشار بیاورد/ بودجه ۱۴۰۲ جای چکش‌کاری دارد

متفکرآزاد ادامه داد : دولت گفته است نرخ جدیدی بر پایه‌های مالیاتی افزوده نشده است، بلکه قرارهای مالیاتی و مدیریت داده‌ای است که به وصول مالیات و رسیدن به درآمد پایدار کمک خواهد کرد.

او افزود: اگر این حرف درست باشد با مطالعه و بررسی‌های آینده و صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق به صحت این ماجرا پی خواهیم برد. بنابراین امیدوار هستم که شاهد فشار مالیاتی بر مردم نباشیم. هرچند کار خوبی که در بودجه دیده شده است ۷ واحد ۱۰ درصد کاهش مالیاتی برای بخش مالیاتی است که بسیار امیدوارکننده است.

متفکرآزاد درانتها خاطرنشان کرد که به نظر من چنین تصمیماتی در کشور ایران تنها در حوزه تامین مالیات و برای رسیدن به درآمد پایدار آماده نمی‌کند بلکه به مدیریت اقتصاد نیز کمک خواهد کرد.