تاکید فؤاد حسین بر احیای برجام

 «محمد کاظم آل صادق»، سفیر ایران در عراق با «نزار محمد سعید نامیدی»، وزیر محیط زیست عراق دیدار کرد.

در این دیدار، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف زیست محیطی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین بر اهمیت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای در مقابله با پدیده‌ها و معضلات زیست محیطی از جمله ریزگردها و شن‌های روان و صیانت از تالاب‌ها تاکید کردند.

وزیر محیط زیست عراق در جریان این دیدار گفت: رابطه همسایگی و تاریخی و منافع مشترک، روابط عراق را با جمهوری اسلامی ایران گره می‌زند و روابط باید در راستای منافع دو کشور توسعه یابد.

وی افزود: ما در این دیدار چالش‌هایی مانند خشکسالی، بیابازایی، تاثیرات تغییرات آب و هوایی و راهکار حل مشکلات در این زمینه و فراهم آوردن شرایط مناسب زیست محیطی را مورد رایزنی قرار دادیم.

وزیر محیط زیست عراق از دعوتی که سفیر کشورمان از او برای دیدار از ایران برای بررسی پرونده آب و هوایی و افزایش مساحت سبز و حمایت از یادداشت تفاهمات سابق به عمل آورده است، هم سخن گفت.

 وی ضمن تاکید بر ضرورت ادامه همکاری و توسعه آن به گونه ای که شامل دیگر کشورهای منطقه هم شود، بر ایجاد راهکارهای موفق برای کاهش تاثیرات ریزگردها و اقداماتی که به نفع دو کشور همسایه است، هم تاکید کرد.

از سوی دیگر سفیر ایران در عراق هم تاکید کرد که دیدارش با وزیر محیط زیست عراق در راستای ادامه همکاری و مبادله تجارب و سفرهای هیئت های فنی برای تعمیق همکاری در زمینه حل چالش‌های زیست محیطی است.

موضع گیری وزیر خارجه عراق درباره ایران

«فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق میزبان «روزماری دی کارلو»، معاون امور سیاسی و برقراری صلح دبیرکل سازمان ملل بود.

فؤاد حسین از نقش سازمان ملل در عراق از طریق کمک و حمایت فرآیند دموکراتیک قدردانی و خواستار مساعدت بیشتر سازمان ملل به عراق در زمینه مبارزه با تروریسم شد.

وزیر خارجه عراق در ادامه به موضع گیری درباره توافق هسته ای ایران پرداخت و بر لزوم احیای آن با وجود اینکه منطقه شاهد تنش کمتری نسبت به گذشته است به ویژه بین ایران و عربستان، تاکید کرد.

دو طرف درباره تحولات جنگ روسیه و اوکراین نیز رایزنی کردند.

پیامدهای تغییرات اقلیمی و کمبود آب در عراق نیز از دیگر محورهای گفت وگوی طرفین بود که وزیر خارجه عراق به اهتمام  بغداد در این زمینه اشاره کرد. 

از طرفی دیگر معاون دبیرکل سازمان ملل  مجددا بر حمایت سازمان ملل از تمامیت ارضی و وحدت میان مردم عراق و حمایت از امنیت و ثبات و ایستادگی در کنار عراق در جنگ علیه انواع تروریسم تاکید کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل گفت: عراق امکانات بسیاری برای مقابله با چالش های امنیتی یا اقتصادی دارد و همچنان شریک اساسی سازمان ملل است.

وی به اهمیت تقویت زبان گفت‌وگو در منطقه خلیج  فارس و خاورمیانه اشاره کرد و گفت که گفت وگو، امنیت و ثبات را تقویت می‌کند و تاثیر مثبتی بر روابط بین کشورهای منطقه می گذارد.

رایزنی مقام ناتو با السودانی

«استوارت مونش»، فرمانده نیروهای مشترک ناتو با «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق دیدار و گفت وگو کرد.

السودانی در این دیدار از موضع ناتو در حمایت از عراق در مقابله با تروریسم از طریق آموزش به نیروهای امنیتی قدردانی و بر پایبندی عراق به شراکت با ناتو و اهتمام به پایداری همکاری مشترک تاکید کرد.

نخست وزیر عراق به اهمیت تثبیت امنیت در عراق و بازتاب آن بر امنیت منطقه و جهان اشاره کرد.

وی بیان کرد که نیروهای امنیتی عراق به مرحله پیشرفته ای از توانایی در مبارزه با تروریسم رسیده‌اند.

از سوی دیگر فرمانده نیروهای مشترک ناتو بر پایبندی ناتو بر تقویت توانایی نیروهای امنیتی عراق از طریق تقویت نهادهای امنیتی و آموزش افسران و نیروهای نظامی تاکید کرد.

وی به متمایز بودن سطح هماهنگی بین فرماندهان ناتو و همتایان عراقی خود اشاره و توانایی نظامی و میدانی نیروهای امنیتی عراق را تحسین کرد.

رایزنی رئیس جمهور عراق با مقام سازمان ملل

دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهوری عراق در کاخ بغداد با «غلام محمد اسحاق» معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در عراق و هماهنگ کننده امور بشردوستانه و هیئتی از برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد دیدار کرد.

در این دیدار، «عبداللطیف رشید»  گفت: ما منتظر تلاش های بیشتری از سوی سازمان‌های بین المللی هستیم، زیرا نقش آنها همچنان در حمایت و تشویق به بازگشت آوارگان به خانه هایشان کمرنگ است.

رئیس جمهور عراق همچنین تاکید کرد: اولویت ما حل و فصل پرونده آوارگان، بازگرداندن آنها به مناطق مسکونی و بهبود وضعیت اسفبار زندگی آنهاست و این امر مستلزم تلاش جدی و سریع همه سازمان هاست.

 ریاست جمهوری عراق آمادگی خود را برای همکاری و حمایت از بازگشت آوارگان به مناطق مسکونی خود اعلام کرد.