نکات مثبت و منفی بودجه ۱۴۰۲ چیست؟

مجتبی یوسفی ، نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را بررسی کرد: باید ببینیم منابع و مصارف بودجه و شاخص‌هایش برای درآمدها و هزینه‌ها چقدر است و لازم است که مورد بررسی قرار گیرد. پس از آن باید رویکرد بودجه را بررسی کنیم.

وی افزود: یعنی نگاه بودجه خلق نقدینگی جدید است یا در عین اینکه منابع مالی در جهت حقوق و دستمزد یا هزینه‌های اجتناب ناپذیر و مرتبط به خدمات شاغلان، بازنشستگان می‌شود.

یوسفی ادامه داد: متاسفانه بزرگترین فعال حوزه اقتصاد در کشور ما خود دولت است که شامل شرکت‌های دولتی، پروژه‌های دولتی و شبه دولتی است. لذا زمانی که پروژه‌های دولتی راه می‌افتد اشتغال نیز رونق می‌گیرد. از شرکت‌های پیمانکار گرفته تا تولید مصالح و ... .

نماینده مردم اهواز درمجلس تصریح کرد: در این بودجه خلق نقدینگی به معنای پول پرقدرت و بدون پشتوانه کنترل شده است و همچنین یکی از مباحث این بودجه درمورد درآمدهای پایدار و حرکت به سمت کاهش وابستگی به نفت است. هرچند هنوز تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم.

او همچنین گفت: ازطرفی اختصاص ۳۹۰ هزار میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان یکی از اقدامات بسیار خوب دولت است. همچنین دولت در جهت حمایت از اشتغال و کسب و کار به دلیل مشکلاتی که اکنون برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در مسیر تامین کالا و مواد اولیه و افزایش هزینه تولید وجود دارد ۷ درصد معافیت مالیاتی برای مشاغل و کسب و کارهای خرد در نظر گرفته است.

یوسفی یادآور شد که همچنین یک پیشنهادی از دوسال پیش توسط مجلس مطرح شده بود مبنی بر تسهیلاتی که برای حمایت اشتغالزایی بوده است که عبارت است از تبصره ۱۶ و تبصره ۱۸ که در بودجه سال آینده نیز دیده شده است.

نکات مثبت و منفی بودجه ۱۴۰۲ چیست؟

*کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به ۱ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۲

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نکته بعدی کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد برای کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی است که اقدام مثبتی در لایحه بودجه سال آینده بوده است. سال گذشت من جزو کسانی بودم که تذکرات لازم را برای کاهش این تعرفه‌ها دادم اما متاسفانه مورد توجه قرار نگرفت.

وی افزود: به همین دلیل مجبور شدیم در سال جاری اصلاحیه بزنیم. لذا حدوداً دو ماه گذشته یک اصلاحیه برای افزایش حقوق گمرکی دارو و تجهیزات پزشکی زدیم که اگر تذکرات ما در جریان تصویب بودجه سال گذشته توجه می‌شد چنین اتفاقی نمی‌افتاد.

نماینده خوزستان درمجلس با بیان اینکه نکته بعدی افزایش حقوق در بودجه سال ۱۴۰۲ است، ابراز کرد: با توجه به تورم به انتظار ما این بود که افزایش حقوق بیشتر از میزان مطرح شده باشد اما دولت ۲۰ درصد در بودجه آورده است. هرچند که باید بازهم اصلاحاتی صورت گیرد تا بیشتر به سمت عدالت حرکت کنیم.

یوسفی افزود: اکنون حداقل بگیران، کارمندان و بازنشستگان شرایط سختی دارند که باید توجه بیشتری به حقوق این اقشار کرد. ترجیح ما این است که افزایش حقوق پلکانی باشد. به طور مثال حداقل بگیران افزایش حقوق بیشتری داشته باشند و کسانی که حقوق بالاتری می‌گیرند نیز به تناسب افزایش حقوق داشته باشند.

*درصد افزایش حقوق باید باعث عدالت در پرداخت شود و ۲۰ درصد کم است

این نماینده مجلس گفت که درصد افزایش حقوق باید طوری باشد که به عدالت نزدیک شویم. به طور مثال اگر کسی ۶ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و سال آینده دستمزدش ۲۰ درصد افزایش یابد، بین یک الی یک و نیم میلیون به حقوقش افزوده می‌شود. اما کسی که حقوق ۲۰ یا ۳۰ میلیونی می‌گیرد افزایش حقوق بیشتری خواهد داشت که این روش عادلانه نیست.

وی تاکید می‌کند: هرچند اعتقاد دارم باید به نخبگان جامعه نیز توجه ویژه‌ای کنیم. کسانی که در حوزه تخصصی خودشان صاحب علم و تجربه هستند باید به اندازه و کافی افزایش حقوق داشته باشند. برخی می‌گویند برای حقوق‌های بالا افزایش در نظر نگیریم اما این نظریه درست نیست.

یوسفی درانتها خاطرنشان کرد: کسانی که در شغل خود عالم و متخصص هستند نیز باید با افزایش حقوق متناسب مواجه شوند. از آنجا که باید در پرداخت به عدالت برسیم لازم است که تاکید کنیم عدالت لزوماً به معنای برابری نیست بلکه مولفه‌های مختلفی از لحاظ علمی و تخصصی و موقعیتی وجود دارد که حقوق افراد را مشخص می‌کند.