موضع اروپا در قبال ایران تدافعی است

 جواد منصوری درباره اقدامات اخیر پارلمان و اتحادیه اروپا علیه سپاه و برخی اشخاص ایرانی اظهار کرد: موضع اروپا در قبال جمهوری اسلامی ایران معمولا یک موضع تدافعی یا تعارضی است به این معنا که اروپا تمایلی ندارد که با جمهوری اسلامی از موضع قانونی، احترام و منافع متقابل برخورد کند.

وی افزود: معمولا اروپا قصد دارد از موضع برتر و ضعف با جمهوری اسلامی برخورد کند و انتظار دارد ایران با اینگونه برخوردها تسلیم مواضع اروپا شود و از دیدگاه‌ها و منافع خودش دست بردارد. این اتفاقی است که طی چند دهه گذشته در کل اروپا وجود داشته است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: البته برخورد اروپا با جمهوری اسلامی ایران در هر زمان و مقطعی با یک شکل و شدتی صورت گرفته است و هیچگاه نخواسته روابط صمیمانه و حسنه و واقع‌بینانه و دوستانه با ایران داشته باشد. این موضعی‌ است که متاسفانه در کل اروپا و تحت تاثیر فشارهای آمریکا، رژیم صهیونیستی یا برخی دیگر از دشمنان ایران اتخاذ می‌شود که بخشی از آن در ارتباط با تعارض منافعی است که با خودش احساس می‌کند.

منصوری عنوان کرد: لذا هرازگاهی به نوعی اقداماتی علیه ایران انجام می‌دهند و این موضوع تازگی ندارد. ما در این زمینه طی چند دهه گذشته اقدامات معارض با منافع و امنیت جمهوری اسلامی ایران را در دنیا کم ندیده‌ایم لذا بحث تحریم یا تهدید یا دیگر اقدامات علیه ایران را همواره در کارنامه خودشان داشته‌اند.

وی ادامه داد: اما نکته مهم این است که آیا می‌توانند سپاه پاسداران را تحریم کنند. بعد حقوقی، بین‌المللی و اخلاقی این مساله بسیار مهم است چرا سپاه پاسداران یک نیروی ضدتروریست، ضدتجاوز و یک نیروی خدمتگذار ملت است.

جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین قربانیان تروریسم است

سفیر پیشین ایران در پکن اظهار کرد: از روزی که سپاه پاسداران تشکیل شده این نیرو در همه خدمات عمومی به مردم ایران خدمتگزاری کرده است و در منطقه هم تا حدود زیادی به اعتراف همه صاحبنظران سیاسی، بزرگترین نیروی مقابله با تروریسم بوده است ضمن اینکه ایران از بزرگترین قربانیان تروریسم در دنیا است و در دنیا دولت و ملتی را ندارید که به اندازه ایران از تروریسم صدمه دیده باشد.

منصوری خاطرنشان کرد: من این اقدام پارلمان اروپا را حرکت جدید، تازه و تاثیرگذار و همچنین آخرین اقدام علیه ایران از سوی آنها نمی‌دانم زیرا تاکنون هرگونه اقدامی که مدنظرشان بوده علیه ما انجام داده‌اند و ادام اخیر آنها تاثیر دیگری ندارد.

موضع اروپا در قبال ایران تدافعی است

سپاه در مقابله با تروریسم خدمات ارزنده‌ای انجام داده است

منصوری ادامه داد: علاوه بر آن ملت‌های منطقه به خوبی می‌دانند سپاه در مقابله با تروریسم چه حرکت، آثار و خدماتی را انجام داده است.

وی تصریح کرد: اگر اروپا می‌خواهد بداند سپاه چگونه نیرویی است باید از مردم منطقه سوال کند که سپاه پاسداران طی چند دهه گذشته چگونه رفتار کرده است تا به پاسخ بدهند. چرا به صحبت‌های یک دولت اروپایی یا مخاصم با جمهوری اسلامی ایران نگاه می‌کند.

این دیپلمات پیشین عنوان کرد: تصور من این است که جمهوری اسلامی ایران آخرین و اولین برخورد خصمانه را تجربه نمی‌کند و ما از اینگونه برخوردهای خصمانه فراوان داشته‌ایم.

منصوری گفت: ملت ایران در مقابله با تروریسم، تهاجم و سلطه خارجی اراده خود را دارد و از سپاه پاسداران بزرگترین تقدیر و تجلیل را در مقاطع مختلف انجام داده است. چگونه است که اروپایی‌ها این موضوعات را نمی‌بینند و به آن توجه نمی‌کنند؟

وی با اشاره تاثیرگذار نبودن اقدام پارلمان اروپا در قراردادن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: نکته مهم این است که اساسا چرا این موضوع مطرح شده است. منافقین و ضدانقلاب ایرانی بودند که در اتحادیه اروپا مساله تحریم سپاه پاسداران را پیشنهاد و مطرح کردند.

وی افزود: این نکته بسیار مهم و جالبی و قابل توجهی است که اروپا تسلیم یک جریان کور تروریستی به عنوان منافقین شده است چراکه ۱۷ هزار نفر را به شهادت رساند.

کارشناس مسائل چین درباره اینکه اروپا به دنبال بسته شدن پنجره ارتباط با ایران نیست، گفت: اروپا ممکن نیست بتواند موقعیت و ظرفیت ایران در منطقه و حتی در آسیا را نادیده بگیرد و به همین دلیل سعی می‌کند در مقاطعی به شکل نمایشی امکان برقراری روابط یا عادی کردن روابط را نشان بدهد.

منصوری ادامه داد: اروپا در قضایای اخیر به شکلی رفتار کرد که علیرغم اینکه موضع بسیار نامناسب و تندی را اتخاذ کردند، به ظاهر نشان دادند احتمالا در مورد تحریم سپاه مشکل حقوقی دارند.

وی درباره عدم رای‌آوری تعلیق برجام در قطعنامه پارلمان اروپا عنوان کرد: پارلمان اروپا در نهایت عنوان کرد که برجام همچنان مورد مذاکره قرار بگیرد و از دستور کار خارج نشود. بنابراین به نظر می‌رسد آنها همچنان به نوعی تهدید تحریم را مطرح می‌کنند و در عین حال می‌دانند که هیچ نتیجه‌ای ندارد.