خطای استراتژیک و محاسباتی اروپایی ها در مقابل ایران

عباس مقتدایی ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز بیان کرد: اروپا در وضعیت نوظهور قرار گرفته است یعنی در طول دهه های گذشته کمتر دوره ای بوده که اتحادیه اروپا هم از درون و هم از بیرون دچار تزلزل شدید بشود.

وی افزود: با خروج انگلستان از برگزیت یا همان اتحادیه اروپا موجی از عدم اعتماد به آینده اتحادیه اروپا آغاز شد و این مسئله تداوم دارد آمریکایی‌ها به دنبال تضعیف اتحادیه اروپا هستند و این تضعیف‌ها با بحران های درون اروپا دنبال می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: جنگ اوکراین نشان داد که اتحادیه اروپا توانمندی تامین امنیت خودش را نیز ندارد و اکنون در عمل اروپا درگیر یک جنگ و بحران در منطقه خویش است و این روند طولانی مدت نیز پیش بینی می‌شود.

مقتدایی گفت: در این روند روسیه به عنوان یک کشور دارای توانمندی‌های بالا با مجموعه اتحادیه اروپا در تقابل قرار گرفته و بدیهی است که روسیه به دنبال آن است تا کشورهای آسیایی در کنار او قرار گیرند. کشورهایی نظیر چین و ایران مورد توجه روس‌ها هستند.

وی تاکید کرد که این در حالی است که ایران به صراحت اعلام کرده است راه حل سیاسی را در این زمینه می‌پسندد. اما واقعیت آن است که هم چین و همین ایالات متحده آمریکا از راه‌حل نظامی روسیه بدشان می‌آید زیرا تضعیف اروپا به نفع آن‌ها تمام می‌شود.

عضو هییت رئیسه کمسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: اروپایی‌ها یک خطای استراتژیک و محاسباتی داشتند و آن این بود که خودشان را با ایران رودر رو کردند. این رو در رویی می‌تواند به تضعیف هرچه بیشتر آنان در مناطق آسیایی از جمله خلیج فارس و غرب آسیا منجر شود.

خطای استراتژیک و محاسباتی اروپایی ها در مقابل ایران

مقتدایی تصریح کرد: این در حالی است که ایران به عنوان یک قدرت نوظهور در این منطقه از منطق سیاسی معقول و مدبرانه پیروی می‌کند. از طرفی ایران اقدامات احساسی و هیجانی انجام نمی‌دهد اما اگر در تقابل با مجموعه‌ای نیز قرار بگیرد، توانمندی‌های دفاعی و ابزارها با اراده ایرانیان به اندازه‌ای هست که بتواند از منافع ملت خویش دفاع کند.

وی درانتها خاطرنشان کرد: بنابراین اکنون اروپا در سراشیبی تضعیف هر چه بیشتر قرار گرفته است و این که دنباله رو آمریکا شده‌اند و بیش از ادوار گذشته اجرا کننده خواسته های آمریکا هستند از قدرت نیست بلکه به دلیل واهمه آن‌ها است.