دیکتاتوری دلار باید از کشور حذف شود

حسین جلالی ، نماینده مردم رفسنجان درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد عملکرد دولت در مدیریت اقتصادی و بازار ارزی کشور گفت: در مورد بازار ارز چند نکته وجود دارد. بارها مقام معظم رهبری فرمودند آقایی و دیکتاتوری دلار باید از کشور جمع شود. این می‌تواند معانی متفاوتی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه تاکنون دولت‌ها در این زمینه اقدام موثری انجام نداده‌اند. ممکن است اقدامات جزئی انجام داده باشند اما کار مهمی در این زمینه صورت نگرفته است. تا زمانی که بند ناف اقتصاد کشور را از دلار جدا نکنیم با مشکلات ارزی مواجه هستیم.

جلالی ادامه داد: باید به شکلی خط کش و معیار بازار، اقتصاد و معیشت مردم دلار نباشد. تا زمانی که دلار ملاک بازار است این نوسانات و تاثیر آن در تمام اقتصاد و معیشت ادامه خواهد داشت.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش بسیار زیادی از تورم، نقدینگی و گرانی مربوط به دلار است که باید در این مورد فکر شود.وی بیان کرد: مسئله دوم این است که متاسفانه تفکری که اقتصادانان کشور با گرایش‌های مختلف از اقتصاد دارند تفکری است که حاکم بر دنیا و سیستم لیبرال است و نوع غربزدگی در مدیریت اقتصاد کشورمان وجود دارد.

جلالی گقت: اقتصاد ما باید بومی سازی شود. برای اجرایی کردن این هدف راه بسیار هموار و مشخص است. ما باید به تدریج دلار را از معاملات تجاری کشور حذف کنیم که یک راهش پیمان سپاری ارزی است.

نماینده مردم رفسنجان درمجلس ادامه داد: اکنون می‌توانیم معادلات و معاملات را با پول کشورهایی که با آن‌ها تجارت می‌کنیم پیش ببریم. مثل کاری که روسیه انجام داد. روسیه اعلام کرد که معاملاتش را فقط با روبل کشور خودش انجام می‌دهد و با این کار ارزش پول ملی خود را افزایش داد.

دیکتاتوری دلار باید از کشور حذف شود

او تاکید کرد: پیمان سپاری ارزی ساده‌ترین کاری است که می‌‌توانیم انجام دهیم و اقدام بسیار مهمی است. به طورمثال زمانی که با روسیه، چین، عراق و سایر کشورها معامله اقتصادی انجام می‌دهیم و از آن‌ها کالایی خریداری می‌کنیم پول آن‌ها را بگیریم.

جلالی درانتها اظهارداشت :زمانی هم که کالاهایمان را به کشوری می‌فروشیم پول خودمان را معامله کنیم. زمانی که خودمان حرمت و ارزش پول کشورمان احترام نمی‌گذاریم چه توقعی از دیگران داریم. لذا راهکارهای افزایش قدرت پول ملی وجود دارد و فقط نیاز به اجرایی کردن آن‌هاست.