نقاط قوت بودجه ۱۴۰۲ کمتر از نقاط ضعف آن است

امان‌الله حسین‌پور ، عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد وضعیت بررسی بودجه اظهار داشت: کلیات لایحه بودجه سال آینده در مجلس تایید شده و این سند مالی یکسری نقاط ضعف و قوت داشته است.

وی افزود: اما آنچه که در مورد این لایحه بودجه به نظر می رسد این است که پایه بعضی از حوزه ها بسیار ضعیف بسته شده است و توجه خاصی در این بودجه به سمت تولید و توجه به کالاهای اساسی یا حوزه کشاورزی که امنیت غذایی ما را تامین می‌کند نشده است.

حسین‌پور گفت: مشکل بعدی این لایحه‌ها این است که احتمال تحقق برخی از درآمدها در بودجه سال ۱۴۰۲ وجود ندارد. در بسیاری از بخش‌ها برخی از مصارف چاق و بسیاری از بخش‌های دیگر لاغر دیده شده اند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه درمجلس ادامه داد: هرچند تمام بخش‌های بودجه در مجلس چکش‌کاری خواهند شد اما مسئله مهم این است که دست ما برای تغییر سقف بودجه بسته است.

او اظهارداشت: اگر بخواهیم سقف بودجه را تغییر دهیم مشکلاتی را در سال آینده ایجاد خواهد کرد و از طرف دیگر دست مجلس برای بازی کردن با اعداد نیز چندان باز نیست که بتواند برخی از سرفصل‌ها و منابع درآمدی را تغییر دهد یا جابجا کند.

حسین‌پور بیان کرد: لذا چارچوب بودجه سال ۱۴۰۲ نقاط قوت کمتری نسبت به نقاط ضعف دارد. هرچند نقاط قوتی هم دارد. به طور مثال در این بودجه تاکید شده است که اموال دولت واگذار شود و عملاً ۷ درصد مالیات بخش تولید کاهش یافته است.

نقاط قوت بودجه ۱۴۰۲ کمتر از نقاط ضعف آن است

وی افزود: همچنین شفافیت در سازوکار واگذاری برخی از موارد وجود دارد. اما در مجموع خودم در کلیات با بودجه مخالف بودم. مخالفت بنده نیز به علت چند ضعف بزرگی بود که بالاتر بیان کردم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس درانتها گفت: بسیار مهم است که درآمدها و مصارف محقق بشوند یا نشوند، اکنون با توجه به تصویب کلیات بودجه دیگر نمی‌توان بحث خاصی کرد و راهکار این است که بتوانیم تا جای ممکن مشکلات لایحه بودجه را برطرف کنیم و تلاشمان نیز همین است.