کسری بودجه ام الخبائث است/ ایرادات بودجه باید شفاف بررسی شود

سید غنی نظری ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکارنیوز از آخرین وضعیت رسیدگی به لایحه بودجه و موهومی بودن بسیاری از درآمدها و پایین بودن تخصیص‌های مفید گفت: اکنون منابع عمومی لایحه بودجه سال 1402 کشور حدود ۵۵ درصد و همچنین هزینه‌های جاری دولت نیز ۴۲ درصد افزایش یافته است.

 

وی افزود: اما بودجه عمرانی که می‌توان گفت بیشترین دغدغه نمایندگان است فقط ۲۶ درصد رشد کرده است. ضمن اینکه بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته نیز ۲ درصد کاهش داشته است.

*با صندوق‌های بازنشستگی در بودجه مانند بچه پولدارها رفتار می‌کنیم

نظری اظهارداشت: بحث فعلی این است که اکنون نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌شود اما این صندوق ها باید با سیستمی که داشتند پول خود را مدیریت می‌کردند نه اینکه بار مالی در بودجه ایجاد کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: درآمد‌هایی هم که در بودجه پیش بینی شده است حدود ۴۵ درصد مربوط به مالیات و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به نفت مربوط است که دولتمردان می‌گویند محقق می‌شود.

او یادآورشد: همچنین حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای فروش اموال در نظر گرفته شده است و باتوجه به تصمیمی که سران قوا گرفته‌اند و ما با آن مخالف هستیم اما به هر حال اگر تصویب شود قسمت عمده‌ای از منابع بودجه درهمین فروش اموال تحقق پیدا می‌کند.

نظری افزود: دولت گفته ما منابع را محقق می‌کنیم. یعنی اینکه هزار و نهصد و ۸۴ هزار میلیارد تومانی که بودجه عمومی دولت است را به تحقق می‌رسانند. حال اینکه به چه روشی یا ابزاری قرار است این منابع محقق شوند را باید از خودشان بپرسید.

کسری بودجه ام الخبائث است/ ایرادات بودجه باید شفاف بررسی شود

این نماینده مجلس گفت: آنچه که از  ۹۷۸ هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۷۱۱ هزار میلیارد تومان و همچنین دارایی‌های مالی ۲۹۴ هزار میلیارد تومان است. این ارقام مهم است و دولت باید تلاش کند ارقامی که در قانون بودجه آورده است محقق شود و پایه پولی افزایش پیدا نکند.

وی تاکید کرد: زمانی که اوراق قرضه یا اوراق مالی منتشر می‌شود به این معنی است که دولت کمبود بودجه را از جیب بانک‌ها برمی‌دارد لذا بهتر است که چنین اتفاقاتی نیفتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: بحث دیگر این است که برخی می‌گویند هیچ کسری بودجه‌ای در لایحه بودجه سال آینده وجود ندارد. سوال این است که اگر کسری وجود ندارد چرا تخصیص‌ها را صددرصد نمی‌بندید و بودجه عمرانی در خوشبینانه‌ترین حالت کمتر از ۳۰ درصد تخصیص داده شده است؟ عده‌ای در پاسخ می‌گویند که درآمد ها تحقق پیدا نکرده و هزینه‌ها پیشی گرفته است. لذا این‌ها ایرادات اساسی است که باید به صورت شفاف در مجلس بررسی شود.

نظری گفت: ما لایحه بودجه را عدد به عدد و حرف به حرف و کلمه به کلمه بررسی کرده و می‌کنیم و اگر احساس کنیم منابع مالی کافی نیست طرح‌های غیر ضرور باید حذف شوند. ما باید به جای اینکه مانند بچه پولدارها با صندوق‌ها برخورد کنیم باید آن‌ها را در فشار بگذاریم تا از شرکت‌هایشان نهایت بهره برداری را داشته باشند.

وی یادآورشد: لزومی ندارد که فعالیت برخی از شرکت‌های زیان ده دولتی ادامه پیدا کند و در عین زیان‌ده بودن پاداش بگیرند! اکنون قسمت عمده بودجه را شرکت‌های دولتی مصرف می‌کنند که حتی می‌توانیم آن‌ها را ادغام کنیم.

نظری خاطرنشان کرد: از طرفی دولت باید بودجه را بر اساس برنامه سازمان‌ها یا نهادها اختصاص دهد اما متاسفانه اکنون بودجه به صورت دستگاهی اختصاص پیدا می‌کند. اکنون هر دستگاه قدرت نفوذ بیشتری دارد بودجه بیشتری می‌گیرد و هر دستگاهی که هرچند عملکرد خوبی داشته باشد و قدرت و لابی نداشته باشد بودجه خوبی دریافت نمی‌کند که این ضعف اساسی کشور ما است.

وی گفت: اکنون متاسفانه خود نمایندگان و مجلس نیز مشکل دارند. گزارش تفریغ بودجه را نیز که می‌خوانند زیاد گوش نمی‌دهیم! گزارشات تفریغ بودجه باید بسیار جدی بررسی شود تا متوجه شویم چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی انجام نشده علت عدم انجام آن‌ها چیست. در ادامه نیز دیوان محاسبات باید پیگیری قوی داشته باشد.

نماینده مردم خلخال افزود: زمانی که چنین برنامه‌هایی باشد کسری بودجه اتفاق نمی‌افتد. مقام معظم رهبری فرموده‌اند کسری بودجه ام الخبائث است. یعنی تمامی مشکلات ما ناشی از کسری بودجه است. زمانی بودجه به صورت کامل تحقق پیدا می‌کند که این سند مالی را بدون کسری و بدون درآمدهای موهوم ببندیم. مصارف اضافی را حذف کنیم و بودجه نیز برنامه و پروژه محور باشد نه دستگاه محور.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در روزهای اخیر در حال مطالعه بودجه بودم که متوجه شدم منابع بسیاری به صورت فله‌ای اختصاص پیدا می‌کند. شاید نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه به شکل فله‌ای به آن‌ها داده می‌شود.

نظری درانتها خاطرنشان کرد: به طور مثال ۱۱ هزار میلیارد تومان برای صدا و سیما، پانصد و هشتاد هزار میلیارد تومان سازمان تبلیغات اسلامی و حتی ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای ارشاد. اکنون خبرگزاری جمهوری اسلامی ۲۶۷ میلیارد تومان بودجه دارد و این در حالی است که اختصاص بودجه باید برنامه محور باشد