هشدار جدی روسیه به غرب درباره روابط با ایران

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دوشنبه (۱۳ فوریه، ۲۴ بهمن) گفت فشار خارجی و تحریم‌ها مانعی برای همکاری بین مسکو و تهران نیست و برعکس، محدودیت‌های غیرقانونی مداوم تنها به تقویت تمایلات مثبت در روابط دوجانبه کمک می‌کند. 

به گزارش خبرگزاری تاس، او در واکنش به اظهارنظر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه که گفته بود «حمایت تهران از مسکو ممکن است به تحریم‌های ضد ایرانی و انزوای بیشتر این کشور منجر شود»، تاکید کرد روسیه و ایران در حال توسعه همکاری سودمند متقابل بدون توجه به نظر غرب هستند. 

این مقام روس اظهار داشت: فشار خارجی و تحریم‌ها مانعی برای آن نیستند. بلکه کاملاً برعکس، محدودیت‌های غیرقانونی حتی می‌توانند باعث تقویت تمایلات مثبت رشد تجارت روسیه-ایران که طی سال‌های گذشته نمایان شده، شوند. 

زاخارو

او یادآوری کرد که تجارت روسیه و ایران در سال ۲۰۲۲، با جهش ۲۰.۲ درصد همراه بوده و تقریباً به پنج میلیارد دلار آمریکا رسیده است. به گفته زاخارووا، تجار در حال ورود به بازارهای جدید و اشغال بازار جاویژه‌ها هستند. 

این دیپلمات ارشد روس با تاکید بر این که منافع دو ملت است که دو کشور را هدایت می‌کند، افزود: زیرساخت‌های لجستیکی و پرداخت در حال ارتقاست که شرایط توسعه همکاری دوجانبه، اول و مهمتر از همه، در حوزه تجاری و اقتصادی را ایجاد می‌کند.