خسارت‌های برجامی با اینستکس هم جبران نشد

محمود عباس زاده مشکینی در خصوص انحلال و تعطیلی اینستکس از سوی طرف های غربی و عدم توجه به مفاد توافق برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: وقتی آمریکایی ها امضاء خود از برجام را پس گرفتند، مشخص شد اروپایی ها نقش پلیس خوب را در مقابل سیاستمداران کاخ سفید ایفا می کنند.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در واقع غربی ها درصدد امتیازگیری بیشتر از ایران بودند و با سازوکارهای ابداعی خودشان به نوعی مسیری را برای جبران اقدام ایالات متحده باز می کردند اما با ایجاد موانع آن راهکارها را مسدود می کردند.

وی با اشاره به اینکه اینستکس مصداقی از اقدامات یاد شده غربی ها محسوب می شود، افزود: به عبارتی اینستکس راهکاری برای جبران خسارت های خروج یکجانبه واشنگتن از برجام بود اما تحریم های آمریکا مانع تحقق اهداف اولیه این سازوکار شد که تایید کننده نکته یاد شده است.

خسارت‌های برجامی با اینستکس هم جبران نشد

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: بدون شک باید اذعان کرد اروپایی نیز همانند مقامات آمریکایی در برجام عمل کردند و به هیچ عنوان تعهداتی که برایشان تعیین شده بود را عملیاتی نکردند که بیانگر یکسان بودن سیاست هایشان با ایالات متحده است و فقط روش اجرای آن متفاوت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشورمان معطل برجام و راهکارهای سیاسی اروپایی ها در مواجه با برجام نماند، خاطرنشان کرد: در واقع ایران با تکیه بر سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین بهره گیری از ارزهای ملی در معاملات و همکاری های دوجانبه با کشورهای دنیا، سیاست تحریمی غرب را دچار شکست کرد.