تحریم‌های آمریکا بر بیماران ایرانی تاثیر گذاشته است

شورای حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد، بیان کرد که بیماران تالاسمی در ایران به دلیل پیروی شرکت‌های دارویی از  تحریمها ی ایالات متحده آمریکا علیه این کشور که دسترسی آن‌ها به داروهای حیاتی از خارج را کاهش داده است، تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

"آلنا دوهان" و "اوبیورا اوکافور" دو گزارشگر ویژه این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کردند که قانونی بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و همچنین قانونی بودن اجرای فراسرزمینی آنها مشکوک است. هنوز شرکت‌های خارج از ایالات متحده برای جلوگیری از مواجهه با عواقب عدم حمایت‌های تحریم‌ها علیه ایران خود را موظف به رعایت آن می‌دانند.

این دو گزارشگر راه‌هایی را بررسی کردند که تحریم ایالات متحده که به طور یکجانبه در سال 2018 پس از نقض توافق هسته‌ای 2015 توسط واشنگتن اعمال شد، بر ایرانیان مبتلا به تالاسمی تأثیر گذاشته است.

راشا تودی نوشت، به گفته کارشناسان، این داروهای مورد نیاز ایرانیان مبتلا به تالاسمی توسط شرکت سوئیسی "Novartis" تولید می‌شوند و مواد آن از شرکت فرانسوی "Roquette Freres" تهیه می‌شود، اما به دلیل ترس از عواقب تحریم‌ها به ایران تحویل داده نمی‌شوند.

دوهان و اوکافور گفتند: معافیت‌های بشردوستانه برای کالاهای پزشکی در مقررات تحریم‌های ایالات متحده پیچیده و نامشخص است.

آن‌ها خاطرنشان کردند: حتی زمانی که یک تحویل مجاز است، تولیدکنندگان، فرستنده‌ها، بیمه‌گران یا بانک‌ها از ترس اجرای تحریم‌ها و مجازات‌های تهاجمی آمریکا تمایلی به تجارت با ایران ندارند.

اوکافور و دوهان از دولت آمریکا خواستند تا هرگونه مانعی را برای تراکنش‌های مالی برای مقاصد پزشکی برطرف کند، معافیت‌های بشردوستانه را به طور موثر اجرا کند و تحریم‌های ثانویه را بر صادرات دارو به ایران اعمال نکند؛ در حالی که از دیگر اعضای سازمان ملل خواستند به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشند.

تحریم‌های آمریکا بر بیماران ایرانی تاثیر گذاشته است

پیشتر نیز دوهان در اردیبهشت ماه سال جاری به ایران به عنوان چهارمین سوژه کاری خود سفر کرد تا تأثیرات منفی تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را از بعد حقوق بشری مورد بررسی قرار دهد.

سفر 11 روزه "دوهان" به ایران و بررسی آثار تحریم‌های یکجانبه بر این کشور به انتشار دو گزارش منجر شد؛ گزارش اولیه و گزارش رسمی اخیرا ارائه شده به شورای حقوق بشر سازمان ملل. دوهان در گزارش خود در بررسی تحریم‌ها علیه ایران وجوه مختلفی را مورد بررسی قرار داده است.