سیاست انزوای ایران با سفر رییس جمهور به چین، شکست خورد

  محسن پیرهادی درباره سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور و هیات همراه به چین گفت: این سفر پس از دو دهه‌ با دعوت رسمی رئیس جمهور چین در حالی انجام شد که در سالهای اخیر و در پی تشدید تحریم‌ها ی غرب علیه کشورمان، چین بزرگترین شریک تجاری ایران قلمداد می‌شود و این سفر اقدام ویژه راهبردی دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و اقتصادی است.

عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و چین، افزود: اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله راهبردی ایران و چین با تمرکز بر مسائل اقتصادی از محورهای اساسی مذاکرات و دیدارهای هیات‌های ایرانی و چینی در پکن است. همچنین حصول این توافقات با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های اقتصادی کشورمان، سبب خواهدشد به رغم همه تنگناها و تحریم‌های تحمیلی سالهای اخیر غرب علیه ایران، مسیر تعاملات تجاری و اقتصادی و توسعه یابد.

نتیجه سفر رییس جمهور به چین کم اثرشدن تحریم‌هاست

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با بیان اینکه میزبانی پکن از هیات ایرانی مؤید روابط مستمر و سازنده میان دو کشور در اوج تنش‌ آفرینی‌های آمریکا و برخی کشورهای اروپایی علیه تهران است، ادامه داد: این سفر آینده مسیر توسعه روابط ایران و چین را ترسیم خواهد کرد. مسیری که ضامن رشد اقتصادی و توسعه ایران است و بستر بی اثر شدن هر چه بیشتر تحریم‌های غرب علیه ایران را به ارمغان خواهد آورد.

وی در ادامه یادآور شد: امضای چندین سند همکاری در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، گردشگری، فرهنگی و غیره و به کارگیری سیاست‌های جدید در حوزه‌های پولی و مالی کشور، تفاهم در مورد تولید و انتقال انر‍ژی، استفاده از ظرفیت بنادر مهم ایران، توجه به ظرفیت‌های ریلی، هوایی و زمینی برای توسعه اقتصادی دو کشور جز دستورکارهای اعلام شده از سوی دولت در رایزنی‌ با پکن است.

پیرهادی با بیان اینکه به زودی شاهد ثمرات این همکاری‌ها در منطقه‌ و رشد اقتصادی کشور و کاهش فشارهای معیشتی خواهیم بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای اثرگذار منطقه همواره به دنبال تامین منافع خود در مناسبات خارجی سازنده بوده است و دولت سیزدهم با باور عملی به رویکرد اساسی نه شرقی و نه غربی تلاش دارد در عرصه بین المللی منافع کشور را به صورت متوازن، در صلح با جهان و ثبات در منطقه دنبال کند.

سیاست انزوای ایران با سفر رییس جمهور به چین، شکست خورد

دستاوردهای سفر رییس جمهور به چین برای مردم تشریح شود

نماینده مردم تهران در مجلس، قوه مقننه را برای تسهیل روند توافقنامه‌ها و قرارداده‌ها در کنار دولت عنوان و ابراز امیدواری کرد دولت در پایان این سفر به صورت شفاف دستاوردهای رایزنی هیات‌های ایرانی و چینی را برای مردم تشریح کند.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: از آنجا که برخی با فضا سازی رسانه‌ای درصدد تضعیف قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هستند و سعی دارند بازتاب منفی از این توافق را به افکار عمومی منتقل کنند، داشتن شفافیت در این مسیر و محرم دانستن مردم در روند این توافق در تقویت اعتماد عمومی به صورت جدی اثرگذار خواهد بود.

آیت‌الله رئیسی در دهمین سفر خارجی خود به دعوت همتای چینی خود به پکن سفر کرده است؛ در جریان این سفر ۲۰ تفاهمنامه اقتصادی در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، ترانزیت، حمل و نقل، ارتباطات و انرژی به امضای مسئولان دو کشور رسید.