نگرانی آمریکا و تروییکای اروپایی از روابط ایران و روسیه

آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا با کاترین کولونا همتای فرانسوی، آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان و جیمز کلورلی همتای انگلیسی خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار کرد.

براساس گزارش لوکال، آن‌ها ادعاهای خود را در مورد تعمیق همکاری‌های نظامی دوجانبه میان ایران و روسیه و پیامد‌های آن برای امنیت و ثبات منطقه و فراتر از آن مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آمریکا و تروییکای اروپایی در بیانیه‌ای بر نگرانی خود در مورد تشدید تنش هسته‌ای با ایران و ادعای مجدد عدم همکاری تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده و از ایران خواستند مسیر خود را تغییر دهد.

این ادعاهای درحالی مطرح می‌شود که ایران بارها اعلام کرده آماده همکاری با آژانس است اما در مقابل این نهاد بین‌المللی اصل بی طرفی را رعایت نکرده و بیانیه‌های علیه کشورمان منتشر می‌کند. 

نگرانی آمریکا و تروییکای اروپایی از روابط ایران و روسیه

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.