اتهام‌ پراکنی فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا علیه ایران

رئیس ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا سه‌شنبه (۲۱ فوریه) مدعی شد در حالی که تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران در حال افزایش است حملات ایران در آبراه‌های خاورمیانه و جاهای دیگر در منطقه مورد توجه همه واقع شده است. 

دریاسالار برد کوپر به خبرگزاری آسوشتید پرس گفت در طول دو سالی که هدایت ناوگان پنجم مستقر در بحرین را برعهده داشته شاهد افزایش آنچه «فعالیت‌های بدخواهانه» ایران در منطقه خواند، بوده است. 

طبق این گزارش، او در اظهارات خود توقیف‌های ادعایی اخیر تسلیحات توسط نیروهای آمریکایی و متحدانش در منطقه را موفقیت توصیف کرد و مدعی شد که «ایران توانسته حملات پهپادی با هدف قرار دادن کشتی‌ها در خاورمیانه و سایر حملات در منطقه را انجام دهد». 

او در حاشیه نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاعی ابوظبی گفت «بر گسترش همکاری‌های خود متمرکز هستیم» و افزود: پاسخ کوتاه این است که اقدامات ایران مورد توجه همه است.»

کوپر گفت که نیروی دریایی آمریکا به نیمه راه هدف خود برای داشتن ۱۰۰ پهپاد بدون سرنشین اعم از دریایی و زیردریاپیما رسیده که در منطقه با متحدان آمریکا فعالیت می‌کنند. وی افزود نیروی دریایی همچنین دوشنبه رزمایشی را با امارات با این سامانه‌ها انجام داد. 

به ادعای این گزارش، «نگرانی‌ها درباره ایران در ماه‌های اخیر افزایش یافته زیرا تهران اورانیوم را بیش از هر زمان دیگری نزدیک به سطح تسلیحاتی غنی می‌کند و مواد شکافت‌پذیر کافی برای چند بمب هسته‌ای در صورت تمایل به ساخت بمب دارد». 

این مقام آمریکایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: واضح است که رسیدگی به بخش هسته‌ای کلاً از طریق ابزارهای دیپلماتیک انجام می‌شود. فکر می‌کنم در یک دوره دو ساله ما قطعاً افزایش تعداد فعالیت‌های بدخیم را شاهد بودیم که بیشتر آن را فقط در ۶۰ تا ۹۰ روز گذشته مشاهده کرده‌ایم. 

به نوشته آسوشیتد پرس، کوپر از گفتن این که آیا افزایش توقیف‌ها نشان‌دهنده اطلاعات جدید به دست آمده توسط آمریکا یا افزایش تعداد کشتی‌ها به سمت یمن است، خودداری کرد. کوپر گفت: نمی‌توانم وارد بخش اطلاعاتی شوم، جز این که بگویم این منطقه‌ای است که ما به وضوح با شرکای خود بر آن تمرکز کرده‌ایم. موفقیت‌های زیادی داریم و وظیفه ما هوشیار بودن و ادامه ماموریت است. 

طبق این گزارش، ایران همچنین چند پهپاد در حال آزمایش آمریکا در منطقه را اواخر اوت و اوایل سپتامبر توقیف کرد، با این حال کوپر گفت که ایران تلاشی برای انجام دوباره این کار نکرده است. 

او ضمن «بی‌دلیل، غیرحرفه‌ای و نقض قوانین بین‌المللی» خواندن این اقدامات، در ادامه گفت اسرائیل اکنون مستقیما با فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (تروریست‌های سنتکام) مانند کشورهای عربی کار می‌کند که حمایت بیشتری برای مقابله با ایران است. وی گفت: دیدگاه رهبران منطقه مبنی بر این که تهدید شماره یک، یا جدی‌ترین تهدید از سوی ایران است به ما اجازه داده با اسرائیل همکاری نزدیک‌تری داشته باشیم. 

دوشنبه (اول بهمن) ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی درباره ادعای نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر حمله ایران به نفتکش یونانی متعلق به این رژیم در دریای عرب، با بیان اینکه «قویا چنین اتهامی را رد می‌کنیم»، ادامه داد: این رژیم به اتهام‌زنی علیه ایران همانند حامی اصلی خود دولت آمریکا عادت کرده است.

وی گفت: ما در ارتباط با حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی، جزو کشورهای بسیار موثر هستیم. ایران به تلاش‌های خودش در ارتباط با حفظ امنیت و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد و جزو کشورهایی است که در این زمینه تاکنون نقش بسیار موثر و تعیین کننده‌ای ایفا کرده است.