به گزارش افکارنیوز، روزنامه تهران امروز نوشت: منابع خبری منطقه کردستان عراق اعلام كردهاند كه نوری مالکی در نشستی با کمیته سیاسی ائتلاف قانون، از وجود اسناد فراوانی خبر داد که بر حضور اسرائیلیها در منطقه کردستان عراق و حمایت سیاسی و امنیتی آنها از شخص مسعود بارزانی دلالت دارند.

نوری مالکی در این نشست تاکیده کرده است: با این اسناد محکم و بدون خدشه می توانم اثبات کنم که قصد مسعود بارزانی، سرنگونی دولت و ایجاد هرج و مرج و غوغا سالاری در عراق است. نخست وزیر عراق با اشاره به آشنایی‌اش با مشکلات مردم منطقه کردستان عراق گفت: من بیشتر از هر کسی دیگر می دانم مردم کردستان چه آزاری از ستم‌ها و تبعیض‌ها و فعالیت های بارزانی دیده‌اند و هنوز هم این مردم صبور، به دنبال راه چاره‌اند که خود را زیر بار دیکتاتوری قبیله ای مسعود بارزانی و خانواده‌اش که بر تاریخ کردستان عراق تحمیل شده‌اند، رها کنند. مالکی بر این نکته تاکید هم داشته است که پایبندی به قانون اساسی تنها راه ضمانت دستاوردهای عراق است و نمی‌گذارد افرادی عصیانگر و یاغی به ظلم و ستم و جور علیه مردمانش دست بزند و گفت‌وگو تنها راه حل مشکلات فعلی عراق است.

آتش اختلافات و سخنان مالکی اینکه مالکی در فضای ملتهب کنونی عراق ودر حالی‌که گروه‌های دیگر تلاش می‌کنند تا او را از قدرت به زیر بکشند، بارزانی را به چنین ارتباطاتی متهم می‌کند، می‌تواند در وهله اول به‌راه انداختن بازی سیاسی برای خارج کردن یک رقیب در نظر گرفته شود. خاصه آنکه بارزانی در جریان بحران اخیر بارها میزبان گروه‌های مخالف مالکی بود و لذا مالکی می‌تواند با ابزار اسرائیل ستیزی این رقیب قدرتمند را از صحنه بیرون کند. اما بررسی روابط و اقدامات بارزانی در کردستان عراق می‌تواند شمه دیگری از سخنان مالکی را نشان دهد. امری که طی سالهای گذشته به شدت مورد توجه قرار گرفته و حتی همسایه دیرین و کشوری که مدتها پناهگاه بارزانی بوده، یعنی ایران، را نیز آزرده سازد.

رفتار شناسی بارزانی و تعاملات با اسرائیل

آنگونه که شواهد نشان می‌دهد، اسرائیل از اواخر دهه ۱۹۶۰ روابط خود با قبیله بارزانی را برقرار کرده و چندی بعد نیز نشریه کرد اسرائیل را در اربیل پایگاه مسعود بارزانی منتشر کرده است. با اعلام منطقه پرواز در کردستان عراق در زمان صدام حسین، فضا برای اقدامات ویژه مساعد‌تر شد. در مقاله طرح «B» سیمور هرش روزنامه‌نگار نیویورک که در هفته نامه نیویورکر در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ به چاپ رسیده است، حضور اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در کردستان عراق را افشا می‌کند.

فعالیت‌ها علیه مام وطن

فضای روابط با سقوط صدام حسین مهیا شد و روابط گستره سیاسی و اقتصادی نیز بدنبال آن آغاز شد. چندی پیش در برخی رسانه های منطقه خبر دادند که منصور بارزانی فرزند «مسعود بارزانی» از راکاد موفائیل فرمانده عملیات ویژه اسرائیل و بنیادین مونتاری هماهنگ‌کننده روابط اسرائیل و کردها! در اقلیم کردستان استقبال کرده است. برخی رسانه‌های عربی با انتشار این خبر و عکس آن اعلام کردند که این دیدار نزدیک یک و نیم ساعت طول کشید و طی آن تمامی راهکارهای موجود برای توسعه روابط دوجانبه نظامی و استفاده از تجارت اسرائیل در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت!

اما روابط بارزانی با اسرائیل تا جایی پیش رفته که این منطقه اینک به عنوان یکی از مناطق اصلی برای ضربه زدن به ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. روزنامه فرانسوی(لوفیگارو) با ارائه دلایل و شواهد متعدد اعلام کرد که منطقه کردستان عراق به اتاق عملیات موساد برای ضربه زدن به عراق و سایر همسایگان این کشور تبدیل شده است. این روزنامه فرانسوی با انتشار گزارشی با ارائه ادله متعدد نوشت که شمال عراق اتاق عملیاتی موساد برای اجرای عملیات‌های مختلف علیه عراق و کشورهای همسایه آن است. همزمان با تحلیل روزنامه «لو فیگارو» فرانسه برخی منابع آگاه خبری در عراق فاش کردند که دستگاه جاسوسی موساد توانسته است گروه‌ها و شبکه‌های تروریستی را برای انجام عملیات جاسوسی و ترور در این منطقه یعنی کردستان عراق، مستقر کند.

همچنين به گفته هرش، هدف اصلی فعالیتهای رژيمصهيونيستي در شمال عراق، بهوجود آوردن یک میدان حرکتی در مقابل ایران و سوریه و همچنین مقاومت کنندگان عراقی در این کشور می باشد. هرش حتی ادعا کرده است که اسرائیل به پیشمرگهای کرد آموزش های لازم برای آنکه اطلاعاتی درباره تاسیسات هسته ای ایران کسب کرده و در آن خرابکاری کنند، ارائه می دهد. حال اين سوال پيش ميآيد كه بارزاني چه رفتاري را در وراي اين اقدامات دنبال ميكند؟ كردها در طول مبارزه عليه صدام هموراه مورد حمايت ايران بودند تا جايي كه بسياري آنها را بخشي ازايران ميدانند. بارزاني اگر در ذهن خود به اين ميانديشد كه ميتواند در وراي اين ارتباطات دولتي مستقل با حمايت يك دولت غير عرب ايجاد كند، كاملا به بيراهه رفته است. سران اسرائيل به خوبي ميدانند كه آنها قادر به ايجاد دولت مستقل كردي نيستند لذا با دادن وعدههاي تو خالي ترجيح ميدهند كه از خاك منطقه كردستان به عنوان پايگاهي عليه ايران استفاده كنند.