اسلامی: ایران می‌تواند به قطب هسته‌ای تبدیل شود

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم افتتاحیه بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور که صبح امروز هفتم اسفند ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و بومی در حال گسترش فرصت‌های تحقیقاتی و صنعتی هستیم و این مسئله موجب شده تا ظرفیت‌های صنعتی در همه محورها گسترش یابد.

وی افزود: استقبال خوبی از برگزاری بیست و نهمین کنفرانس هسته‌ای کشور شد که موضوع حائز اهمیتی برای ما محسوب می‌شود زیرا سطح استقبال از این رویداد نشان‌دهنده ایجاد جاذبه برای حضور در رشته‌های مرتبط با صنعت هسته‌ای است. 

اسلامی تاکید کرد: پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها و یا پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای انجام می‌شود؛ باید به سمت برنامه‌ها و اهدافی حرکت کند که در سازمان‌ انرژی اتمی ایران نسبت به آنها برنامه‌ریزی صورت گرفته است و این موارد باید مطابق سند جامع راهبردی سازمان دنبال ‌شود. 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: به یاری خداوند ارتباطات خوبی بین سازمان انرژی اتمی ایران و دانشگاه‌های مختلف ایجاد شده و می‌توانیم امیدوار باشیم که با سند تحقیق و توسعه مصوب و ابلاغ شده؛ جهت‌گیری‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای سازمان انرژی اتمی ایران با گستره‌ای از فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی همگرا شود و امید است در این زمینه بتوانیم شاهد توسعه منابع انسانی باشیم و نیز تحت تاثیر خلق فناوری، از فرصت پیش آمده بیشتر بهره‌مند شویم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دستاوردهای صنعت هسته‌ای در سال ۱۴۰۱ دارای ویژگی‌های خاصی بود، زیرا تعدادی از تحقیقات که به مرحله‌ای رسیده بودند و می‌توانستند در زندگی مردم تاثیر فوری و کاربردی داشته باشند را هدف قرار دادیم و به سرانجام رساندیم.

* بی‌نیازی کشور از واردات پودر«منعقد کننده خون» در صورت تایید وزارت بهداشت

وی با اشاره به تولید پودر«منعقد کننده خون» به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای صنعت هسته‌ای در کشور توضیح داد: به عنوان نمونه پودر«منعقد کننده خون» که در عمل‌های جراحی سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد را مورد توجه جدی قرار دادیم. چراکه این ماده مهم تحت تحریم قرار دارد و تامین آن برای کشور با مشکلاتی همراه بود که با لطف خداوند، تلاش محققان و پژوهشگران داخلی توانستیم این پودر را تولید کنیم. مراحل آزمایشگاهی و بالینی این ماده طی شده و اکنون با تعاملی که با وزارت بهداشت داریم، امیدواریم گواهی سازمان غذا و دارو برای پودر«منعقد کننده خون» صادر شود زیرا این محصول یک دستاورد مهم در عرصه پزشکی و سلامت محسوب می‌شود. 

وی گفت: امید است با صادر شدن گواهی سازمان غذا و دارو، شاهد استفاده از این محصول در داخل کشور باشیم زیرا ظرفیت تولید پودر«منعقد کننده خون» در سازمان انرژی اتمی ایران وجود دارد و همچنین هدف گذاری صادرات این محصول را در دستور کار قرار دادیم.

* گام‌های موفق سازمان در حل مسئله بحرانی شیرابه زباله‌ها

اسلامی در ادامه به اشاره به مهمترین اقدامات و دستاوردهای سازمان انرژی اتمی در حوزه پلاسما گفت: در حوزه پلاسما موفق به تصفیه شیرابه زباله‌ها شده‌ایم که این پروژه و سامانه قابلیت استفاده در استان‌های مختلف به‌ویژه شهرهای شمالی کشور را داراست زیرا شیرابه زباله‌ها در برخی از این شهرها تبدیل به معضل بزرگی شده است که با کمک فناوری پلاسما می‌توان آنها را تصفیه کرد. 

وی توضیح داد: کیفیت آب تصفیه شده حاصل از شیرابه‌ها در حد خوبی است و می‌توان این آب‌ها را دوباره در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار داد؛ ‌تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای در زمینه تصفیه شیرابه زباله‌ها با وزیر کشور و نیز رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست منعقد کرده‌ایم و آماده هستیم تا بحرانی‌ترین شهرهایی که با معضل شیرابه مواجه‌اند را در اولویت قرار دهیم. 

* قابلیت ایران برای تبدیل به قطب هسته‌ای شدن

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان با بیان اینکه ایران قابلیت تبدیل به قطب هسته‌ای شدن و صادرات محصولات به سایر کشورها است، اظهار داشت:‌ نکته حائز اهمیت این است که ایران دارای ثروت انسانی والا و باارزشی است و در سازمان انرژی اتمی ایران نیز با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و بومی در حال گسترش فرصت‌های تحقیقاتی و صنعتی هستیم و این مسئله موجب شده تا ظرفیت‌های صنعتی در همه محورها گسترش یابد و با توجه به این موارد می‌توان گفت قابلیت‌ و فعالیت‌های ما می‌تواند جنبه صنعتی شدن داشته باشد.