تداوم رویکرد خصمانه کانادا علیه ایران

«ملانی جولی» وزیر امور جهانی (خارجه) کانادا با صدور بیانیه‌ای از تحریم ۱۲ مقام ایرانی خبر داد و در حمایت از اغتشاشاگران و گروه های ضد انقلاب مدعی شد که اوتاوا صدای مردم ایران را می‌شوند و «از دفاع از ایرانیان و حقوق بشر آنها دست بر نخواهد داشت»

تحریم‌های جدید کانادا که دهمین بسته از اکتبر سال ۲۰۲۲ بشمار می‌رود، شامل مقام‌های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی است. مرتضی میر آقایی، فرمانده نیروی بسیج در سنندج، اسماعیل زارعی کوشا، فرماندار استان کردستان، سید صادق حسینی، فرمانده نیروی بیت المقدس در استان کردستان، رحیم جهانبخش، فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی از جمله افرادی هستند که در فهرست جدید تحریم‌های کانادا قرار دارند.

بر اساس این گزارش، دارایی های افراد تحریم شده مسدود و شرکت ها و شهروندان کانادایی از مراوده مالی با آنان ممنوع شدند. همچنین اشخاص تحریم شده حق سفر به کانادا را نداشته و ورود یا گذر آنها به این کشور ممنوع است.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده بود که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اقدامات ضد ایرانی غرب علیه ایران را مردود، غیر سازنده و متناقض با منشور ملل متحد و مقررات و سازوکارهای بین المللی دانست و تصریح کرد، کشورها حق مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل را ندارند.

تداوم رویکرد خصمانه کانادا علیه ایران

وی با اشاره به حق واکنش متقابل ایران و تحریم‌های وضع شده افزود: جمهوری اسلامی ایران در استفاده از ظرفیت ها و توانمندی ها و حقوق قانونی خود به منظور ایجاد بازدارندگی در رفتار غلط و غیر سازنده این کشورها تردیدی به خود راه نخواهد داد و در خصوص هرگونه رفتار غیر سازنده به موقع اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی بدون واکنش نخواهد بود و ایران تحت تاثیر فشارهای سیاسی که با هدف اخذ امتیاز از جمهوری اسلامی در برخی زمینه ها در حال اقدام و اجرا است نخواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز که برای شرکت در نشست شورای حقوق بشر به ژنو سفر کرده است، دیروز با ایراد سخنانی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران بر احترام و ارتقای حقوق‌بشر پایبند است.

وی ادعای حمایت از حقوق بشر ایرانیان ضمن محروم کردن همان مردم از حقوق اساسی آنها در حوزه‌های درمان، آموزش و معیشت آنها را یک دورویی محض خواند و تصریح کرد که مفهوم مهم و متعالی حقوق بشر توسط تعداد محدودی از کشورها مورد سوءاستفاده سیاسی و ابزاری قرار گرفته است.