افزایش درخواست برای دریافت پهپادایرانی

 امیر سرتیپ محمد رضا قرائی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه در ستاد وزارت دفاع برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: منافع و امنیت ملی از اولویت‌های اصلی است، به همین دلیل در بیان برخی موارد محدودیت داریم.

وی ادامه داد: در مسائل بین‌المللی ما به گونه‌ای حرکت کرده‌ایم که این حرکت نمایانگر استقلال، اقتدار و خودکفایی است و این برای دشمنان بسیار سخت است، به همین دلیل همه اقدامات آنها از روی استیصال و ضعف است. آنها در همه عرصه‌ها از ایران اسلامی شکست خورده‌اند به همین دلیل دست به اقدامات سخیف و پست می‌زنند.

وزیر دفاع با اشاره به پیشرفت‌های کشور گفت جوانان ما به سطحی از اقتدار و فناوری رسیده‌اند که هیچ نیروی اهریمنی نمی‌تواند در برابر آنها مانع ایجاد کنند و ما امروز از تحریم و فشارها عبور کرده‌ایم و پیشرفته‌ترین تجهیزات را که در لبه فناوری جهان است در داخل کشور تولید می‌شود و مهمانانی که از کشورهای مختلف به کشور ما می‌آیند از این پیشرفت شگفت زده می‌شوند و بر این دستاوردها اعتراف می‌کنند.

امیر آشتیانی هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و همت و اراده نیروهای خلاق وزارت دفاع را دلایل اصلی این پیشرفت‌ها دانست و گفت: ما با برنامه‌های جهشی به دنبال تحقق اهداف خود هستیم.

امیرآشتیانی گفت: حرکت خود در وزارت دفاع را بر اساس برنامه‌های جهشی در نظر گرفتیم. دو برنامه را تدوین کردیم؛ یکی برنامه‌ای عادی بود که سالانه برای سازمان‌های صنعتی تدوین می‌شد و دیگری برنامه‌ای جهشی بود که آن را ابلاغ کردیم. اکثر برنامه‌های تدوین شده حداقل دو برابر بیش از آنچه در نظر گرفته شده بود محقق شده است.

وی با اشاره به آمار و ارقام دستاوردهای وزارت دفاع تصریح کرد: مهم‌ترین مأموریت ما تسلیح نیروهای مسلح بود که در این زمینه نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر افزایش ارائه کالا و خدمات داشته‌ایم؛ یعنی چیزی حدود ۷۸ هزار میلیارد در این زمینه تومان محقق شده است.

در زمینه تولید و فروش نزدیک به دو و نیم برابر رشد داشته‌ایم

وزیر دفاع با اشاره به اینکه در صادرات توفیقات قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم که با گذشته قابل مقایسه نیست؛ عنوان کرد: در زمینه تولید و فروش نزدیک به دو و نیم برابر رشد داشته‌ایم. همچنین بیش از ۸۵ هزار فرصت ایجاد کردیم که نسبت به سال قبل با ۱۵ هزار فرصت شغلی بیشتر ایجاد شده است.

امیرآشتیانی درباره همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: وزارت دفاع با حدود هزار شرکت دانش‌بنیان در ارتباط است و با حدود ۶ هزار شرکت در بخش‌های مختلف همکاری می‌کند. حجم همکاری وزارت دفاع با شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی افزود: برای تسهیل این روند صندوق پژوهش و فناوری صنعت دفاعی را تأسیس کردیم و سه بوستان تخصصی نیز سازمان دهی کردیم. همچنین در خصوص بومی‌سازی، اقداماتی انجام شده است.

بومی‌سازی با هدف رفع تحریم‌ها

وزیر دفاع اظهار کرد: بومی‌سازی را با سه هدف دنبال می‌کنیم؛ اول رفع تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ما اعمال شده است، دوم مقابله با خراب‌کاری صنعتی دشمن و سوم، صرفه‌جویی هایی ارزی که می‌توانیم در این باره داشته باشیم.

وی بیان کرد: در بخش قطعه‌سازی بالغ بر ۳۸ هزار قطعه و مواد مورد نیاز را تولید کردیم و بسیاری از آنها بومی‌سازی شده است همین اقدام باعث صرفه‌جویی ارزی بسیاری شده است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با تولید تجهیزات صرفه جویی ارزی بسیاری داریم و چیزی حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی کردیم.

امیر آشتیانی با اشاره به موفقیت تجهیزات وزرات دفاع در رزمایش نیروهای مسلح گفت: در حوزه موشکی بحث دقت، پنهان کاری، رادار گریزی و توان افزاری را در دستور کار داریم و ساخت موشک بالستیک با برد دو هزار کیلومتر را تولید می‌کنیم و انواع موشک‌های کروز را تا برد هزار کیلومتر تولید کرده‌ایم که از سطح، زمین و زیر سطح شلیک می‌شود. در حوزه پدافند هوایی نیز با توجه به تهدیدات مختلف متناسب با هر کدام از تهدیدات موشک‌های کروز، پرنده‌ها و ریز پرنده‌ها تجهیزات تولید کرده و با ساخت سامانه‌های مختلف در برابر تهدیدات مختلف سامانه متناسب را تولید کرده‌ایم.

بکارگیری هوش مصنوعی در انواع مأموریت‌ها پهپادی

وی ادامه داد: در ارتفاع پایین سامانه مجید و مرصاد را داریم و در حوزه برد بلند باور ۳۷۳ را داریم در حوزه پهپادی نیز با بکارگیری هوش مصنوعی امکان پرواز و انجام مأموریت‌های مختلف را به خوبی انجام می‌دهند.

امیر آشتیانی در ادامه به توان دفاعی کشور در حوزه دریا اشاره کرد و گفت: ساخت انواع زیر دریایی، ناوشکن و شناورهای تندرو و موشک‌های کروز از جمله برنامه‌های ماست که این شناورها به انواع موشک‌های کروز و تسلیحات مجهز شده‌اند. در حوزه پشتیبانی از رزم نوین نیز انواع جیره‌های خشک و ساخت واکسن کرونا را تولید کرده‌ایم.

وی ارائه خدمات به بازنشستگان را از دیگر خدمات وزارت دفاع اعلام کرد و گفت: تلاش کرده‌ایم که به بازنشستگان نیروهای مسلح بهترین خدمات را ارائه دهیم، همچنین با شرکت‌های دانش بنیان و مراکز علمی همکاری گسترده‌ای داریم و تلاش داریم که به بهترین شکل مأموریت‌های خود را پیش ببریم.

امیر آشتیانی درباره خرید جنگنده سوخو ۳۵ گفت: جمهوری اسلامی برای دفاع از کشور و ارتقای توان بازدارندگی کشور همکاری‌های با سایر کشورها دارد و در صورت نیاز اگر تسلیحاتی مد نظر بود را خریداری کند، خرید تسلیحات ممکن است در دستور کار وزارت دفاع قرار بگیرد، این موضوع هم از گذشته مطرح بوده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

نیازی به سامانه S۴۰۰ نداریم

وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره شنیده‌های اخیر مبنی بر S۴۰۰ و تبادل تکنولوژی‌های دفاعی میان ایران و روسیه، گفت: روسیه از جمله کشورهایی است که ایران، به جهت همسایگی و سابقه ارتباط نزدیکی که در گذشته وجود داشته است مباحث گسترده را با آن دنبال کرده است و سطح روابط ما با مسکو سطح بالایی بوده است.

وی اظهار کرد: در بحث سلاح‌های پدافندی می‌توانیم بگوییم به خودکفایی رسیده‌ایم. سامانه‌هایی که در حال حاضر داریم در دنیا بی‌نظیر هستند که می‌تواند مشکل ما را مرتفع کند. اگر لازم باشد سامانه‌های دیگری را نیز به سامانه‌های موجود اضافه کنیم همان زمان موضوع را بررسی می‌کنیم اما در حال حاضر در این احساس نیاز وجود ندارد. در حقیقت سامانه‌های فعلی کشور کفایت می‌کند و باور ۳۷۳ سامانه‌ای فوق‌العاده است که بسیاری از کشورها آرزو دارند یک نمونه از آن را داشته باشند.

رژیم صهیونیستی توان آسیب به ایران را ندارند

وی درباره پاسخ به تهدیدات رژیم صهیونیستی نیز گفت: درباره این رژیم صهیونیستی برای آنها و حامیان این رژیم کودک کش واضح و روش است که توان آسیب زدن به ایران را ندارند این اقدامات کور آنها نیز از روی ضعف و برای فرافکنی و پاسخ به مشکلات داخلی خودشان است و ما با قدرت هر اقدامی انجام دهند را پاسخ خواهیم داد و این اقدامات آنها مانند آنچه در اصفهان رخ داد جنگ روانی است که همواره با شکست روبرو شده است.

وی درباره تولید هواپیما سیمرغ گفت: این پروژه در حال دنبال شدن است و در حال حاضر در حال آنجا تاکسی تند است و روند مطابق برنامه‌ها در حال پیگیری است.

وزیر دفاع درباره همکاری‌ها با کشور ونزوئلا نیز گفت: مذاکرات و گفتگوهای متعددی با طرف‌های ونزوئلایی داشته‌ایم و همکاری در حوزه نفت، گاز و البته نظامی در حال دنبال شدن است.

امیر آشتیانی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی مقابله با یک جانبه گرایی ابرقدرت‌ها گفت: کشورهای مستقل توانسته‌اند از یک جانبه گرایی جلوگیری کنند البته آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال این هستند که با فشار اهداف خود را تحقق بخشند همانگونه که فشارهایی را به روسیه در جنگ اوکراین آورده‌اند که شما می‌بینید که در این جنگ سرخورده هستند و این نشانه زوال قدرت آنها است و در مقابل ارتباطات چین، روسیه و ایران می‌توان مانع یک جانبه گرایی آنها شود.

وی ادامه داد: وزارت دفاع در تجهیز فرماندهی انتظامی کشور آمادگی کامل دارد و با برنامه‌ریزی های انجام شده به دنبال تأمین نیازمندی‌های آنها هستیم.

درخواست کشورها از ایران برای دریافت پهپاد متعدد بوده است

امیرآشتیانی درباره همکاری ایران در زمینه پهپادی با سایر کشورهای دنیا، بیان کرد: مطالبات و درخواست کشورها از ایران برای دریافت پهپاد متعدد بوده است. شرایط نامتعادلی که در بعضی مناطق جهان وجود دارد کشورها را به سمت تقویت بنیه دفاعی سوق می‌دهد. بنابراین با توجه به اینکه پهپادهای جمهوری اسلامی جز پهپادهایی است که بعضاً نمونه مشابه آنها وجود ندارد، درخواست در این زمینه زیاد بوده است.

وی تاکید کرد: امروز همه پذیرفتند که قدرت پهپاد ایرانی قدرت بی‌نظیری است و آزمایش خود را در رزمایش‌های مختلف پس داده است. ما به واسطه اینکه توان لازم را داریم، می‌توانیم به کشورهای که با ما همکاری نزدیک دارند کمک کنیم تا بنیه دفاعی خود را تقویت کنند. البته ملاحظاتی داریم که ممکن است ما را دچار محدودیت کند؛ اما در مسیر توسعه فناوری‌ها در حوزه پهپادی قرار داریم.

وزیر دفاع بیان کرد: سعی ما بر این است که به آنچه در حال حاضر داریم قانع نباشیم و در آینده نزدیک سلاح‌های جدیدتری را ارائه خواهیم کرد. اما در مجموع و به طور معمول یکی از درخواست کشورهای مختلف از ایران بحث پهپاد بوده است.

وزیر دفاع در خصوص رویکرد ایران در باره جمهوری آذربایجان گفت: ما روابط دوستانه‌ای با همگان داریم و معتقدیم که کشورها با مذاکره می‌توان مشکلات را حل کرد، منطقه قفقاز منطقه بسیار مهمی است و اعتقاد داریم که رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در این روابط خدشه ایجاد کنند.

امیر آشتیانی درباره روابط ایران و چین نیز گفت: چین کشور مورد توجه ماست و سفرهای متعهدی بین دو طرف انجام شده است و با برگزاری رزمایش‌های مختلف این همکاری‌ها را پیش می بریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره فروش تسلیحات به سایر کشورها گفت: کشورهایی که با ما در این زمینه همکاری دارند تمایل به اعلام نام شأن ندارند اما ما با کشورهای متعددی در این زمینه همکاری داریم. در بحث صادرات البته ملاحظاتی فنی زیادی وجود دارد و در نظر داریم که این صادرات به توان دفاعی کشور آسیبی نزند. البته صادرات را دنبال می‌کنیم و حاضریم به کشورهای دوست و هم پیمان در زمینه دفاعی و برای اینکه بتوانند از خود دفاع کنند با آنها همراهی و همکاری می‌کنیم.

افزایش درخواست برای دریافت پهپادایرانی

ساخت پهپادهای پهن پیکر در دستور کار وزارت دفاع

امیر آشتیانی درباره پروژه قاهر و تبدیل آن به پهپادهای پهن پیکر گفت: صنایع دفاعی به دنبال ساخت پهپادهای متعدد است و به یکی از پروژه‌هایی که دنبال می‌کند ساخت پهپادی متناسب با جنگنده قاهر با ابعاد کوچک‌تر است که این پروژه در حال دنبال شدن است.

امیرآشتیانی در پاسخ به سوالی درباره تقویت پدافند دفاعی کشور سوریه، بیان کرد: ما اعتقاد داریم که در تمام زمینه‌ها باید جبهه مقاومت را تقویت و پشتیبانی کنیم. قطعاً کشور سوریه نیز مد نظر قرار دارد بنابراین در این مسیر در هر زمینه‌ای که بتوانیم، کمک می‌کنیم و انجام حمایت‌های لازم را دنبال خواهیم کرد.

وی همچنین درباره نیاز به برگزاری نمایشگاه دائمی وزارت دفاع برای آگاهی مردم از توانمندی‌های دفاعی کشور گفت: نمایشگاه دائمی در مجموعه وزارت دفاع در شرف بازگشایی است.

امیرآشتیانی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره برنامه وزارت دفاع برای تولید داخلی هواپیمای مسافربری در کشور بیان کرد: این موضوع را از همان زمان که برای اولین بار مطرح شد پیگیری کردیم؛ سازمان صنایع دفاعی این کار به جد دنبال می‌کند و در این زمینه سفرهای متعددی به کشورهای مختلف صورت گرفته است.

اقدام به ساخت و تولید هواپیمای صد نفره در داخل کشور

وی بیان کرد: سازمان‌دهی لازم برای ساخت و تولید هواپیمای صدنفره در داخل کشور را صورت داده‌ایم. در زمینه ساخت هواپیمای داخلی دو ملاحظه را مد نظر داریم؛ اول آنکه مراحل این اقدام را خودمان انجام دهیم و دوم آنکه مسیر را با سرعت طی کنیم و به نتیجه برسانیم تا هرچه سریع‌تر بهره‌برداری از این هواپیماها صورت بگیرد و به مرور ساخت آن نیز بومی‌سازی شود.

فروش موشک به روسیه هجمه تبلیغاتی است

وزیر دفاع درباره اخبار منتشر شده مبنی بر فروش موشک بالستیک به کشور روسیه و اصرار رسانه‌های خارجی به این موضوع، اظهار کرد: واقعیت، با آنچه در این زمینه توسط برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود متفاوت است. ادعایی که علیه جمهوری اسلامی درباره فروش موشک و … مطرح می‌کنند مسائلی نیست که به اثبات رسیده باشد. چنین اخباری هجمه‌های تبلیغاتی است که دشمنان علیه جمهوری اسلامی دنبال می‌کنند.

امیر آشتیانی درباره تولید خودرو توسط وزارت دفاع گفت: وزارت دفاع در حوزه ساخت خودرو توان بالایی دارد و می‌تواند در این زمینه با شرکت‌های خودروساز همکاری داشته باشد البته در حال حاضر در ساخت قطعات همکاری‌های گسترده‌ای با خودروسازان داریم.

وی درباره حمله به برخی مراکز وزارت دفاع گفت: این اقدام کار چندان با اهمیتی نیست و ارزش نظامی ندارد، اقدام از این دست با ریز پرند اقدامی است که نیاز چندانی به برنامه ریزی ندارد و آنها از روی ترس این کار را انجام داده‌اند که دستگاه‌های مسئول و امنیتی درحال پیگیری این موضوع هستند.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش‌های متنوع گفت: رزمایش‌های نیروهای مسلح ایران متفاوت از رزمایش‌های سایر کشورهاست. ما رزمایش‌های متنوع در عرصه‌های مختلف را برگزار می‌کنیم که این توان دفاعی و اقتدار بازدارنگی را به همراه داشته و امروز هیچ کشوری در ذهن خودش نیز تصور تهاجم به ایران را هم ندارد و ما به بازدارندگی فعال رسیده‌ایم.