دولت سیزدهم تلاش دارد هیجانات ارزی کاذب را مهار کند

حسن هانی‌زاده درباره جنگ ترکیبی و اقتصادی دشمن اظهار کرد: دشمن در طول ۴۴ سال گذشته از شیوه‌های گوناگونی برای کاهش نفوذ معنوی و تضعیف ایران در منطقه و جهان استفاده کرد.

 

وی افزود: حمله مستقیم نظامی در صحرای طبس، کودتای نوژه، ترور شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب، درگیری‌های قومی در استان‌های مرزی، بلوکه کردن دارایی‌های ایران، جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز خلیج‌فارس، اختلاف افکنی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران، تخریب در تاسیسات هسته‌ای و تحریم‌های سنگین اقتصادی بخشی از این سازوکارهای شکست خورده دشمنان ملت ایران بود.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان کرد: حوادث اخیر که یک جنگ ترکیبی جهانی بود بخش دیگری از توطئه‌های آمریکا و غرب بود اما این توطئه سنگین اجتماعی، سیاسی با هوشیاری ملت بزرگ ایران و درایت مسولان انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، شکست خورد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: طبیعی است هر کشوری اگر با چنین جنگ ترکیبی که در آن ۴۷ کشور جهان و ۲۶۰ شبکه ماهواره‌ای فعال شرکت داشتند دچار فروپاشی می‌شد اما جمهوری اسلامی به دلیل وجود رابطه پایدار بین رهبری وملت توانست این بحران سنگین را مهار کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۹۵ میلادی دانشگاه تورنتو کانادا میزگردی با شرکت نخبگان سیاسی جهان برای بررسی راهکارهای براندازی در ایران تشکیل داد که ۳۰ نخبه شرکت کننده ممتاز همگی اتفاق نظر داشتند که در ایران به دلایل گوناگون امکان تجزیه و جنگ داخلی تحت هیچ شرایطی وجود ندارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از آنجایی که جمهوری اسلامی از توان بازدارندگی بالا و همپیمانان منطقه‌ای قدرتمند برخوردار است لذا گزینه نظامی از دستور کار آمریکا و همپیمانان این کشور خارج شد.

هانی‌زاده افزود: لذا گزینه نهائی برای فرسایش روحی و مادی ملت ایران اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی و بدبین ساختن ملت ایران نسبت به توانمندی پیکره اقتصادی نظام برای مهار تورم، به عنوان گزینه پایدار غرب و آمریکا در دستور کار قرار گرفت.

دولت سیزدهم تلاش دارد هیجانات ارزی کاذب را مهار کند

وی عنوان کرد: اگرچه نقش مدیریت اقتصادی کشور در بروز التهابات و نوسانات ارزی وافزایش نرخ تورم بی‌تاثیر نیست اما عامل خارجی و تحریم‌های سنگین قطعا در شکل‌گیری شرایط حاد اقتصادی کاملا تاثیرگذار است.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: بحران‌سازی و تحریک گسل‌های اقتصادی، زمینه‌سازی برای افزایش کاذب نرخ دلار، ایجاد هیجان‌های کاذب در بازارهای ارزی از رهگذر شایعه پراکنی و وجود باندهای پنهان در بازارهای موازی ارز بخشی از سیاست‌های آمریکا و غرب برای ایجاد بحران اقتصادی در ایران است.

هانی‌زاده یادآور شد: قطعا دولت سیزدهم تلاش دارد تا این هیجانات کاذب اما تخریبی را مهار کند و شرایط اقتصاد داخلی را از وابستگی به خارج و توافقنامه برجام قطع کند و این نوسانات ارزی داخلی حتما مهار خواهد شد.

دولت سیزدهم باید دست به یک جراحی سنگین در بازار ارز بزند

وی افزود: اما تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید دست به یک جراحی سنگین در بازار ارز بزند و سلطه دلار را با کمک برخی کشورهای هم‌پیمان ایران مانند چین و روسیه بشدت کاهش دهد.

تحلیلگر مسائل بین‌المللی درباره حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها اظهار کرد: اگر چه توافقنامه برجام در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک توافقنامه مرتبط با حوزه اقتصادی و در چارچوب گشایش دروازه‌های همکاری اقتصادی بین ایران وجهان غرب تلقی شد اما آمریکا و اروپا ثابت کردند که به هیچ‌یک از توافقنامه‌های بین‌المللی پایبند نیستند.

هانی‌زاده اضافه کرد: از سال ۲۰۱۸ که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا بصورت یکجانبه از توافقنامه برجام خارج شد این کشور بیش از ۱۷۰۰ مورد تحریمی علیه ایران اعمال کرد.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا نیز در همراهی با آمریکا صدها مورد تحریمی علیه نهادها و شخصیت‌های ایرانی اعمال کرد که این نوع تحریم‌ها تاکنون علیه هیچ کشوری در جهان صورت نگرفته است.

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: از سوی دیگر کشورهای اروپائی به موازات اعمال تحریم‌ها تلاش دارند تا ایران را به نقض توافقنامه برجام متهم کنند تا توجیهی برای ادامه این نوع تحریم‌ها علیه ایران داشته باشند.

هانی‌زاده گفت: به نظر می‌رسد تکیه بر اقتصاد مقاومتی و بومی‌سازی الگوهای اقتصادی درونزا با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و بدون توجه به نتایج مذاکرات ایران و کشورهای اروپائی در حوزه توافقنامه برجام، می‌تواند پایداری بیشتری به اقتصاد ایران بدهد.

وی افزود: همچنین جایگزینی ارز منطقه‌ای در چارچوب سازمان شانگهای برای تقابل شرق با هژمونی دلار می‌تواند یک ساز وکار غیرتهاجمی در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه کشورهای چار "چین، ایران و روسیه" تلقی شود.