تعامل ایران و آژانس دوسویه باشد

ابراهیم عزیزی با اشاره به بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ، گفت: نظر مجلس شورای اسلامی آن است که دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده کشورمان باید قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی را مبنای عمل قرار دهند.

 

وی با بیان اینکه نظر مجلس اجرای کامل قانون اقدام راهبردی است و همه اقدامات را منوط به رفع کامل تحریم‌ها کردیم، اظهار داشت: اگر هر نوع گفتگو و توافقی در چارچوب این قانون باشد و منتج به رفع تحریم‌های ظالمانه شود، مجلس موافق است و اختیارات لازم را به دولت و سازمان انرژی اتمی داده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نظارت‌های آژانس بر عملکرد ما باید در قالب چارچوب و قوانین باشد، تصریح کرد: تعاملات ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستمر است، اما تاکید جمهوری اسلامی ایران آن است که همکاری بین ایران و آژانس باید بر اساس اصل همکاری متقابل باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما بر اساس چارچوب قانونی آژانس حرکت می‌کنیم و این چارچوب را پذیرفتیم، اما اگر آژانس بخواهد ما را به مسیر بیراهه ببرد، قطعاً مورد پذیرش ایران نخواهد بود و چنین اجازه‌ای را به آنان نمی‌دهیم. ما نمی‌پذیریم که آژانس در یک جاده یک طرفه هر آنچه را که می‌خواهد، برای صنعت هسته‌ای ایران ترسیم و تعیین تکلیف کند و ما به هیچ وجه این کار را نمی‌کنیم و تعاملات باید دوسویه باشد.

عزیزی ادامه داد: گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نباید از مدار رویکرد فنی، حرفه‌ای و وظایف ذاتی خودش خارج شود. وی نباید تابع فشارهای سیاسی کانون‌های قدرت و رژیم صهیونیستی باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گروسی باید بر مبنای مقررات مورد توافق و حاکم بر آژانس اقدام کنند و اقدام فراتر از قانون و مقررات حاکم بر آژانس سزاوار نیست.

تعامل ایران و آژانس دوسویه باشد

وی تصریح کرد: رفتار و اظهارات گروسی در روزهای آینده تعیین کننده است. اگر مواضع وی سازنده باشد، حتماً جمهوری اسلامی ایران همراهی و همکاری می‌کند اما اگر مواضع گروسی غیرحرفه‌ای، غیرفنی و غیرسازنده باشد و مجدداً بر رژیم جعلی صهیونیستی تکیه کند، مطمئناً جمهوری اسلامی ایران پذیرای این نوع رفتار دوگانه نخواهد بود و حتماً این رفتارها در سطح همکاری‌های ما تأثیر می‌گذارد.