واکنش کاخ سفید به ازسرگیری روابط بین تهران و ریاض

به نقل از الجزیره، یکی از سخنگویان کاخ سفید در واکنش به توافق میان ایران و عربستان ، مدعی شد که دیپلماسی همراه با بازدارندگی و کاهش تنش، از پایه‌های سیاست خارجی دولت جو بایدن در منطقه است.

وی درباره این توافق گفت: ما از هر گونه تلاشی که به پایان جنگ یمن و کاهش تنش در خاورمیانه بینجامد، استقبال می‌کنیم. واشنگتن در جریان گزارش‌های مربوط به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان قرار دارد.

به دنبال سفر بهمن‌ماه ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور ایران به پکن، دریابان علی شمخانی از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، به منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات بین تهران و ریاض، مذاکرات فشرده‌ای را با همتای سعودی خود آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸ خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.